Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

III linia metra ponad podziałami. Rząd przyjął program wsparcia stolicy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
05-09-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
III linia metra ponad podziałami. Rząd przyjął program wsparcia stolicy
fot. MJ
Słabe prognozy wykorzystania III linii metra w miejskich analizach nie zrażają stołecznych i rządowych urzędników. Rada Ministrów przyjęła właśnie „Rządowy program wsparcia rozwoju miasta stołecznego Warszawy na lata 2023-2030”, w którym przeznaczono środki na warszawskie inwestycje – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami pakiet ma obejmować m.in. właśnie III linię metra.

Władze stolicy od dawna skarzą się na uszczuplone finanse w wyniku m.in. zmian podatkowych. W styczniu niespodziewanie premier Mateusz Morawiecki zadeklarował przekazanie kwoty 3 mld zł, podając konkretne propozycje inwestycji. Listę pomyślano tak, by środki trafiły do każdej dzielnicy. Teraz zapowiedzi zostały skonkretyzowane w postaci Rządowego programu wsparcia rozwoju miasta stołecznego Warszawy na lata 2023-2030

Rada Ministrów przyjęła właśnie wspomniany program, o czym poinformował Piotr Gliński, minister kultury. Jego wartość to blisko 3 mld zł. – Oznacza to uruchomienie bezprecedensowych i rekordowych środków rządowych na konkretne inwestycje w stolicy. Dzięki temu będziemy mogli mówić o zrównoważonym rozwoju miasta, zarówno prawobrzeżnej jak i lewobrzeżnej Warszawy– przekonuje Marta Borczyńska, rzeczniczka warszawskiego PiS-u.

Program ma stanowić wsparcie rządowe, „komplementarne do działań podejmowanych na szczeblu lokalnym i regionalnym, odpowiadające na najistotniejsze wyzwania stojące przed miastem stołecznym Warszawą, skoncentrowane w obszarach szczególnie istotnych z punktu widzenia jakości życia jej mieszkańców oraz pozostałych użytkowników przestrzeni miejskiej”. Zawierać będzie konkretne projekty. Przewidziano trzy cele szczegółowe. Jednym z nich jest „poprawa dostępności transportowej w mieście stołecznym Warszawa, zwiększenie mobilności oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego”. Kolejny cel szczegółowy jest równie ogólny i dotyczy „podniesienia jakości życia mieszkańców oraz pozostałych użytkowników miasta stołecznego Warszawy”, a ostatni – „wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej oraz turystycznej i rekreacyjnej miasta stołecznego Warszawy.” Źródłem finansowania programu – oprócz środków własnych miasta – będą fundusze pochodzące z rezerwy celowej państwa. Będą one uruchamiane w formie dotacji celowych.

Na razie sam program – ani dokument – nie jest dostępny. Jak zapowiada Piotr Gliński, szczegóły mają zostać przedstawione w czwartek 7 września. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami propozycja wsparcia ma dotyczyć m.in. III linii metra, obwodnicy śródmiejskiej (rondo Wiatraczna – rondo Żaba), Trasy Świętokrzyskiej do Zabranieckiej, Stadionu Skry, rozbudowy Muzeum Powstania Warszawskiego, rozbudowy Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Na liście zadań dzielnicowych znalazło się kilka zadań drogowych (Mokotów – rozbudowa Bartyckiej, Ochota – przebudowa Pruszkowskiej, Praga Północ – utworzenie Praskiego Traktu Książęcego, czyli metamorfoza Ząbkowskiej, Rembertów – odwodnienie Paderewskiego, Ursus – przebudowa Regulskiej, Ursynów – zagospodarowanie terenu nad tunelem Południowej Obwodnicy Warszawskiej, Wilanów – droga dojazdowa wzdłuż POW i most na Wilanówce, Żoliborz – dostosowanie północnego odcinka Tołwińskiego do parametrów drogi publicznej).

Niedawno zakończyły się prace przedprojektowe dla I odcinka III linii metra. W założeniach do budżetu na rok 2024 zapisano dalsze przygotowania – m.in. inwentaryzację przyrodniczą oraz opracowywanie raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej. Linia M3 jest elementem większej sieci, która ma docelowo składać się z pięciu linii metra. Jak pisaliśmy, wg analiz przeprowadzonych w ramach studium rozwoju sieci metra linia ta – zwłaszcza na odcinku gocławskim – charakteryzuje się najsłabszymi prognozowanymi potokami podróżnych spośród wszystkich planowanych połączeń.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Przestrzeń

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Witold Urbanowicz 05 listopada 2023

Metro: Pierwsze wagony z Warszawy wożą pasażerów w Kijowie

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Witold Urbanowicz 17 października 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Przestrzeń

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Witold Urbanowicz 05 listopada 2023

Metro: Pierwsze wagony z Warszawy wożą pasażerów w Kijowie

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Witold Urbanowicz 17 października 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5