Słabe prognozy wykorzystania III linii metra w miejskich analizach nie zrażają stołecznych i rządowych urzędników. Rada Ministrów przyjęła właśnie „Rządowy program wsparcia rozwoju miasta stołecznego Warszawy na lata 2023-2030”, w którym przeznaczono środki na warszawskie inwestycje – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami pakiet ma obejmować m.in. właśnie III linię metra.
Władze stolicy od dawna skarzą się na uszczuplone finanse w wyniku m.in. zmian podatkowych. W styczniu niespodziewanie premier Mateusz Morawiecki
zadeklarował przekazanie kwoty 3 mld zł, podając konkretne propozycje inwestycji. Listę pomyślano tak, by środki trafiły do każdej dzielnicy. Teraz zapowiedzi zostały skonkretyzowane w postaci Rządowego programu wsparcia rozwoju miasta stołecznego Warszawy na lata 2023-2030
Rada Ministrów przyjęła właśnie wspomniany program, o czym poinformował Piotr Gliński, minister kultury. Jego wartość to blisko 3 mld zł. – Oznacza to uruchomienie bezprecedensowych i rekordowych środków rządowych na konkretne inwestycje w stolicy. Dzięki temu będziemy mogli mówić o zrównoważonym rozwoju miasta, zarówno prawobrzeżnej jak i lewobrzeżnej Warszawy– przekonuje Marta Borczyńska, rzeczniczka warszawskiego PiS-u.
Program ma stanowić wsparcie rządowe, „komplementarne do działań podejmowanych na szczeblu lokalnym i regionalnym, odpowiadające na najistotniejsze wyzwania stojące przed miastem stołecznym Warszawą, skoncentrowane w obszarach szczególnie istotnych z punktu widzenia jakości życia jej mieszkańców oraz pozostałych użytkowników przestrzeni miejskiej”. Zawierać będzie konkretne projekty. Przewidziano trzy cele szczegółowe. Jednym z nich jest „poprawa dostępności transportowej w mieście stołecznym Warszawa, zwiększenie mobilności oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego”. Kolejny cel szczegółowy jest równie ogólny i dotyczy „podniesienia jakości życia mieszkańców oraz pozostałych użytkowników miasta stołecznego Warszawy”, a ostatni – „wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej oraz turystycznej i rekreacyjnej miasta stołecznego Warszawy.” Źródłem finansowania programu – oprócz środków własnych miasta – będą fundusze pochodzące z rezerwy celowej państwa. Będą one uruchamiane w formie dotacji celowych.
Na razie sam program – ani dokument – nie jest dostępny. Jak zapowiada Piotr Gliński, szczegóły mają zostać przedstawione w czwartek 7 września. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami propozycja wsparcia ma dotyczyć m.in. III linii metra, obwodnicy śródmiejskiej (rondo Wiatraczna – rondo Żaba), Trasy Świętokrzyskiej do Zabranieckiej, Stadionu Skry, rozbudowy Muzeum Powstania Warszawskiego, rozbudowy Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Na liście zadań dzielnicowych znalazło się kilka zadań drogowych (Mokotów – rozbudowa Bartyckiej, Ochota – przebudowa Pruszkowskiej, Praga Północ – utworzenie Praskiego Traktu Książęcego, czyli metamorfoza Ząbkowskiej, Rembertów – odwodnienie Paderewskiego, Ursus – przebudowa Regulskiej, Ursynów – zagospodarowanie terenu nad tunelem Południowej Obwodnicy Warszawskiej, Wilanów – droga dojazdowa wzdłuż POW i most na Wilanówce, Żoliborz – dostosowanie północnego odcinka Tołwińskiego do parametrów drogi publicznej).
Niedawno
zakończyły się prace przedprojektowe dla I odcinka III linii metra. W założeniach do budżetu na rok 2024
zapisano dalsze przygotowania – m.in. inwentaryzację przyrodniczą oraz opracowywanie raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej. Linia M3 jest elementem większej sieci, która ma docelowo składać się z pięciu linii metra. Jak
pisaliśmy, wg analiz przeprowadzonych w ramach studium rozwoju sieci metra linia ta – zwłaszcza na odcinku gocławskim – charakteryzuje się najsłabszymi prognozowanymi potokami podróżnych spośród wszystkich planowanych połączeń.