Od czerwca tego roku funkcjonują dwie linie autobusowe, które na nowo – po wielu latach – połączyły Olsztyn i Barczewo. Do tej pory mieszkańcy obu gmin byli skazani na prywatne busiki, które nie zawsze spełniały oczekiwania podróżnych. Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie właśnie przeprowadził badania, jakim zainteresowaniem cieszą się połączenia do Barczewa.
Po zmianach taryfowych w Olsztynie, gdy miasto zniosło tzw. „drugą strefę biletową”, coraz więcej gmin zaczyna współpracować ze stolicą regionu w celu stworzenia połączeń pozamiejskich. Do grona tych gmin w czerwcu tego roku dołączyło Barczewo, które przywróciło prawie po dekadzie normalnie funkcjonującą komunikację miejską. Miasteczko oddalone jest o ok. 20 kilometrów od Olsztyna.
Mieszkańcy gminy mają do dyspozycji blisko 20 kursów dziennie w postaci dwóch linii. Pierwsza z nich o numerze 114 kursuje na najkrótszej trasie: Barczewo – Wrócikowo – Łęgajny – Kaplityny – Wójtowo – Olsztyn. Druga linia – o numerze 124 – połączy Barczewo – Wrócikowo – Łęgajny – Nikielkowo – Indykpol – Olsztyn.
Wiadomo już, jakim zainteresowaniem cieszy się jedno z dostępnych połączeń, gdyż w listopadzie ZDZiT przeprowadził badania napełnienia z wykorzystaniem bramek zliczających na linii nr 124. – Podczas siedmiu kursów realizowanych w ciągu dnia roboczo-szkolnego do autobusów wsiada 225 osób w stronę Barczewa i 202 osoby w stronę Dworca Głównego w Olsztynie. Daje to odpowiednio nieco ponad 32 osoby jadące w stronę Barczewa i niecałe 29 osób jadące w stronę Dworca Głównego na kurs – podaje Michał Koronowski, rzecznik prasowy ZDZiT-u.
W sobotę notuje się nieco mniejsze zainteresowanie autobusami. Pasażerowie mają do dyspozycji trzy kursy, a w badaniach, które przekazuje ZDZiT okazuje się, że w stronę Barczewa wsiadło 69 osób, czyli po 23 osoby na kurs, natomiast w stronę Dworca Głównego w sumie 80 osób, czyli po niecałe 27 osób na kurs.
– Pasażerowie jadący w stronę Barczewa swoją podróż rozpoczynają przede wszystkim na trzech pierwszych przystankach. W późniejszej części trasy dosiadanie się pasażerów jest znikome – informuje Koronowski. Wyjątek stanowi jednak miejscowość Łęgajny, gdzie obserwuje się pewien wzrost liczby pasażerów. – Świadczy to tylko, że autobusy wykorzystywane są do podróżowania także po gminie Barczewo, a nie tylko na trasie Olsztyn – Barczewo – dodaje rzecznik.
Większe ilości pasażerów kończą podróż na granicy gmin Olsztyn i Barczewo (przystanki Zalbki i Nikielkowo), w miejscowości Łęgajny oraz w samym Barczewie, gdzie wysiada najwięcej pasażerów. W drugą stronę sytuacja wygląda analogicznie: największe grupy pasażerów wsiadają w Barczewie, następnie w Łęgajnach oraz na granicy gmin, czyli na przystankach Nikielkowo i Zalbki. Z kolei zakończenie podróży odbywa się na czterech ostatnich przystankach, z tym że zdecydowana większość podróżujących wysiada na przystankach „Limanowskiego” oraz „Dworzec Główny”.
Naturalnie pojawia się pytanie o przyszłość linii oraz ewentualne uwzględnienie wyników danych i skorygowanie np. liczby przystanków lub kursów. – Na tę chwilę mogę tylko powiedzieć, że trwają rozmowy. Utrzymanie linii leży po stronie gminy Barczewo, a ZDZiT jest gotowy rozważyć każdą propozycję – podkreśla Koronowski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.