W zeszłym roku do ukraińskich miast dotarły 73 tramwaje. Większość z nich to pojazdy używane, przekazane w ramach pomocy humanitarnej. Dzięki pożyczkom z międzynarodowych instytucji udało się też wesprzeć rodzimy rynek, co umożliwiło produkcję i dostawę 12 nowych wozów.
Portal Alltransua
podsumował zeszły rok w ukraińskiej komunikacji miejskiej. W sumie, dzięki międzynarodowej pomocy, dostarczono 12 nowych tramwajów: dziewięć wagonów Tatra-Jug K1T306 dla Kijowa, dwa Elektrony T5L64 dla Lwowa i jeden wagon Tatra-Jug K1T306 dla Odessy. W Zaporożu udało się zmontować i oddać do ruchu kolejny wagon T3-KWP dzięki częściom i nadwoziom dostarczonym jeszcze w roku poprzednim.
Za trzon dostaw wagonów odpowiada jednak tzw. pomoc humanitarna. Winnica otrzymała 28 wagonów z Zurychu (Tram 2000), 23 warszawskie stopiątki dotarły do Konotopu, dziewięć wagonów Tatra T3R.P i Pragoimex T3R.PV przyjechało z Pilzna do Charkowa. Natomiast Dniepr przeprowadził remont jednego wozu z wymianą nadwozia – z zastosowaniem wagonu Tatra T6A5 z Ostrawy.
W miarę szybko na tory wyjechały wagony z Zurychu. Więcej czasu potrzeba w przypadku stopiątek i czeskich wagonów – z uwagi na różny rozstaw szyn. Jak informuje Alltransua, do końca roku na tory w Konotopie wyjechało tylko pięć stopiątek, natomiast pilzneńskie wagony jeszcze nie wożą pasażerów w Charkowie.
Ukraiński portal wspomina też o nowościach na terenie okupowanych terytoriów. Siedem wagonów Tatra T3 przewieziono z Mariupola do Gorłówki, a do Mariupola przyjechały dwa wagony: nowy Sputnik-Z oraz replika wagonu wycieczkowego LM-33, oparta na wagonie LM-99 z Petersburga.
Dla porównania w rekordowym 2018 r. dostarczono 25 nowych i 76 używanych tramwajów, w 2019 r. – 30 nowych i 10 używanych, 2020 r. – 25 nowych i 9 używanych, 2021 r. – 21 nowych, 25 używanych oraz 27 na terytoriach okupowanych, 2022 r. – 9 nowych, 25 używanych i 10 na terytoriach okupowanych.