Centralny System Komunikacji Miejskiej, od 4 lat wdrażany w Szczecinie, już teraz pozytywnie wpływa na funkcjonowanie transportu miejskiego nad Odrą. II etap projektu, realizowany w ramach „Poprawy funkcjonowania transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej poprzez zastosowanie systemów telematycznych”, ma przyczynić się także do zmiany przyzwyczajeń pasażerów i w związku z tym wzbudza spore kontrowersje. Jak będzie wyglądać szczecińska komunikacja po zakończeniu tej wartej ponad 54 miliony złotych rewolucji?
Szczecin to jedno z kilku miast w Polsce, które zdecydowało się użyć do poprawy działania komunikacji miejskiej nowoczesnych narzędzi informatycznych dostępnych już na rynku. Miedzy innymi z tego powodu w tym tygodniu właśnie w tym mieście odbywa się Zachodniopomorskie Forum Transportu Zintegrowanego.
Zarządzający transportem w największym mieście Pomorza Zachodniego doszli do wniosku, że nowy tabor oraz infrastruktura szynowo-drogowa to wciąż za mało, by starać się o względy pasażerów. Decydując się na wdrożenie projektu Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego liczył też na konkretne oszczędności finansowe i lepszą kontrolę spółek autobusowych wykonujących usługi na jego zlecenie.
Dobrze nadzorować przewoźników– Kontrola wykonywania usług na tak dużym obszarze bez nowoczesnych narzędzi jest w zasadzie niemożliwa. Do tej pory wiedzę na temat poziomu usług i punktualności mogliśmy czerpać wyłącznie ze skarg pasażerów lub – rzadziej – jeśli zgłosił nam to wykonawca usługi. Z oczywistych względów nie byliśmy więc w stanie sprawować pieczy nad wszystkimi zdarzeniami, ale uwagi dotyczące słabej jakości usług kierowane były do nas jako do organizatora transportu – mówi Krzysztof Miler, kierownik Działu Optymalizacji Sieci i Realizacji Projektów Komunikacyjnych, odpowiedzialny w ZDiTM za wdrożenie projektu CSKM.
Dlatego w ramach pierwszego etapu projektu wdrożono System Zarządzania Flotą. Każdy z autobusów podwykonawców jest teraz rejestrowany w dyspozytorni w czasie rzeczywistym. Osoba nadzorująca ruch pojazdów ma wgląd w to, czy kurs wykonywany jest zgodnie z rozkładem, rejestruje ewentualne awarie pojazdów i to, czy kurs został wykonany. W sytuacjach awaryjnych każdy z prowadzących pojazd może skontaktować się z centralą i poinformować o zdarzeniach drogowych. Kabiny zostały też wyposażone w przycisk antynapadowy, którego kierowca może dyskretnie użyć w sytuacji zagrożenia.
Pasażer poinformowany i policzonyCałą skomplikowaną aparaturę połączono też z pierwszymi 15 tablicami informującymi o odjazdach autobusów i tramwajów. Pierwsze z nich stanęły głównie na pętlach i w miejscach, gdzie pojazdy rozpoczynały kursy, by lepiej przyjrzeć się ich poprawnemu działaniu. To oczywiście najbardziej namacalny dla pasażerów dowód działania CSKM. Zgodnie z najnowszymi trendami tablice nie tylko wyświetlają informacje, ale też „mówią”, gdy wciskając przycisk na maszcie lub uruchamiając go pilotem, zażąda tego osoba niewidząca lub niedowidząca.
Kontynuowano także montaż monitoringu, a w 10 pojazdach pilotażowo zainstalowano systemy zliczania pasażerów.
– Byliśmy ciekawi, jaka jest jego skuteczność. Właśnie jesteśmy po testach urządzeń i oceniam, że jego dokładność można oszacować na 95%. To bardzo dobry wynik. Podjęliśmy więc decyzję, by w ramach drugiego etapu wdrażania CSKM uzbroić w liczniki kolejne 40 pojazdów, także tramwaje. 50 zestawów w zupełności nam wystarczy. W razie konieczności pojazdy zaopatrzone w system będziemy przerzucać na konkretne linie, gdzie na przykład sprawdzimy, czy ich częstotliwość kursowania jest odpowiednia dla potoków podróżnych – wyjaśnia Krzysztof Miler.
W którą stronę rozwinie się CSKM?CSKM w drugim etapie to przede wszystkim
rozwinięcie możliwości Szczecińskiej Karty Aglomeracyjnej, która z nośnika biletu miesięcznego ma się stać e–portmonetką i zupełnie zastąpić bilety papierowe. Ale także m.in. systemy informacji pasażerskiej w pojazdach oraz uzupełnienie systemu informacji o rzeczywistym czasie odjazdu z przystanków. Wdrażany przez GMV Innovating Solutions Sp. z o.o. Warszawa i Grupo Mecanica del Vuelo Sistemas S.A.U. Madryt za kwotę ponad 54 mln zł (z czego 37,5 mln zł to pomoc w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) projekt jest z założenia na tyle innowacyjny, że pozwala na rozwój systemu w przyszłości.
Oznacza to m.in. monitorowanie innych pojazdów komunalnych, np. odpowiedzialnych za odśnieżanie ulic zimą. Nowinką będzie też budowa, w oparciu o CSKM, modelowego transportu mikrobusowego (podobnego nieco do systemu krakowskiego), który w określonych godzinach, na żądanie, dowoziłby do centrów przesiadkowych pasażerów z peryferyjnych rejonów miasta. Co należy podkreślić – nie są to projekty odłożone w czasie, bowiem prace nad nimi już trwają.
Warto przypomnieć, że projektem, który ma być realizowany w ciągu następnych siedmiu lat, będzie budowa w Szczecinie kolei aglomeracyjnej. Zdaniem producenta i ZDiTM nie istnieją specjalne logistyczne problemy, aby do systemu CSKM włączyć także kolej. Co ciekawe, w woj. zachodniopomorskim od wielu miesięcy dyskutuje się na temat jednego zarządu transportowego nad całym województwem. Być może Szczecińska Karta Aglomeracyjna i CSKM ma szansę w następnych latach stać się narzędziem do integracji transportu na całym Pomorzu Zachodnim?
Więcej na temat Forum przeczytasz tutaj.