Przewozy pasażerskie wygodne, ekologiczne i całkowicie skierowane na pasażera – taki ma być pasażerski transport kolejowy w Europie już w niedalekiej przyszłości, według unijnej komisarz ds. transportu Violety Bulc, która wraz z niemieckim ministrem ds. transportu Alexandrem Dobrindtem otworzyła we wtorek targi InnoTrans w Berlinie. Za jedno z głównych wyzwań uznała stworzenie wspólnego biletu, a jednym z pierwszych etapów ma być taka usługa dla studentów Erasmusa.
Już od pierwszego dnia targów widać, że jednymi z głównych haseł w branży są nowe technologie. Paneliści podczas ceremonii otwarcia właśnie w tym upatrują szansę na rozwój transportu kolejowego. – Kolej zawsze była na czele jeśli chodzi o innowacyjne rozwiązania – stwierdził Dobrindt i chwalił niemieckie koleje za szerokie udostępnienie danych na zasadzie open data. Trudno było nie wyczuć w słowach najważniejszych ludzi w europejskiej branży transportowej zadowolenia z własnej otwartości, ale też zawartej między wierszami nadziei, że w inne części świata tez pójdą tą drogą.
Bulc mówiła dużo o wyzwaniach. Chwaliła IV Pakiet Kolejowy, zestaw unijnych propozycji legislacyjnych, dotyczących liberalizacji przewozów pasażerskich, którego uzgadnianie jest na finiszu. Wezwała do łączenia usług biletowych i rzuciła hasło jednego biletu dla studentów w ramach Erasmusa. Wspomniała o wyzwaniu jakim jest "ostatnia mila", czyli zapewnienie pasażerowi wygodnej podróży miedzy pociągiem a miejscem docelowym, m.in. dzięki budowaniu infrastruktury rowerowej.
Europa staje się kontynentem społeczeństwa jeżdżącego na rowerze. Szybciej niż nam się wydawało. To niesamowite. Jeśli tego nie zrobicie, pasażerowie do was nie przyjdą – mówiła do sali pełnej prezesów i dyrektorów firm transportowych z całego świata.
Drugim ważnym hasłem InnoTransu jest "zielony", czyli ekologiczny. Taki ma być transport kolejowy przyszłości. Kolej już jest ekologiczna, ale to kosztuje. – Rocznie energia kosztuje nas 2 mld euro, to mniej więcej tyle, ile wydaje na prąd cały Berlin – mówił prezes Deutsche Bahn, Rudiger Grube. Dlatego właśnie niemieckie koleje inwestują w energooszczędne budynki stacji, czy szkoła maszynistów w oszczędnym prowadzeniu taboru.
W zgodnej opinii polityków i największych przewoźników te wyzwania nie są kłopotem, ale szansą na konkurowanie z transportem drogowym, a szybka unifikacja rożnych elementów transportu pasażerskiego, środkiem do tego celu. Przynajmniej komisarz Bulc wydaje się do tego mocno przekonana.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.