Najnowszy pociąg wiedeńskiego metra wyróżnia się – tak jak poprzednie składy – charakterystycznym i unikalnym wyglądem. Siemens dostarcza właśnie trzecią już generację pociągów dla stolicy Austrii.
Targi Innotrans to czas prezentacji różnych pojazdów. Siemens zaprezentował m.in. pociąg metra X dla Wiednia. Trudno jednak mówić o premierze, gdyż pociąg ujrzał światło dzienne już w I połowie 2021. – To nowa, trzecia już generacja pociągów dla Wiednia, z którym współpracujemy od 50 lat – mówi Philippe Crauste, wiceszef segmentu metro w Siemens Mobility.
Pod koniec 2017 r. operator Wiener Linien zamówił łącznie 34 w pełni zautomatyzowane pociągi metra, złożone z sześciu wagonów. Kontrakt o wartości 550 mln euro obejmuje również serwis pojazdów przez 24 lata oraz opcję jedenastu dodatkowych pojazdów. Dostawy rozpoczęły się w 2020 r. i potrwają do 2030 r. Pociągi będą przystosowane do jazdy automatycznej, bez maszynisty, na nowej linii U5.
– Ludzie powinni lubić transport publiczny. Dlatego też prowadzanie do ruchu nowoczesnych środków transportu jest kluczowe. Ostateczny projekt jest efektem współpracy z Wiener Linien – mówi Albrecht Neumann, szef działu taboru w Siemens Mobility. Producent zwraca szczególną uwagę na nowy system hamowania, bez kompresora powietrza. – Zastosowaliśmy elektrohydrauliczny system hamowania – to nowość. Nie ma kompresorów, których napełnienie zajmuje czas. Jednocześnie oznacza to obniżenie czasu i kosztów obsługi i utrzymania. Pociąg przyspiesza i hamuje jak inne składy – pasażerowie, jak i nawet maszyniści nie będą czuć różnicy – dodaje Neumann. Kolejna innowacja to system dynamicznej informacji pasażerskiej, który aktualizuje się on-line czasie rzeczywistym.
– Dzięki pociągowi X robimy spory krok w stronę automatyzacji metra – wraz z budową linii U5. Cztery istniejące stacje od Karlsplatz do Rathaus zostaną zmodernizowane i wyposażone w drzwi krawędziowe. Wybudowana zostanie nowa stacja Frankhplatz, a dalej linia prowadzić będzie w kierunku północo-wschodnim. Jesteśmy dumni z rozbudowanego systemu informacji pasażerskiej w nowym składzie. Cieszymy się, że współpracujemy ze sprawdzonym, lokalnym partnerem – 60% wartości dodanej pozostaje w Wiedniu, a 36% na terenie UE – mówi Gunter Steinbauer, dyrektor techniczny i prezes zarządu Wiener Linien..
– Jesteśmy odpowiedzialni za ok. 180 pociągów metra. Sieć metra to 83 km, a tramwajowa – ok. 220 km. To szósta największa sieć na świecie. Zatrudniamy ok. 8700 pracowników. Przewozimy dziennie ok. 2 mln pasażerów. Nasze pojazdy wykonują 240 tys. km dziennie. Transport publiczny jest kluczem do zielonej transformacji i sprawienia, by miasta były przyjaźniejsze do życia czy pracy – dodaje Steinbauer
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.