Skoda przywiozła na InnoTrans tramwaj dla Bonn. Producent ma dostarczyć dla tego niemieckiego miasta 28 tramwajów o długości około 31 metrów, które będą zdolne pomieścić 180 pasażerów. Sprawdziliśmy, jak prezentuje się najnowszy tramwaj czeskiego producenta.
Kolejnym wagonem tramwajowym prezentowanym w Berlinie jest Skoda ForCity Smart 41T dla niemieckiego miasta Bonn. Czeski producent pozyskał to zamówienie już w 2019 roku a pierwszy tramwaj dotarł do
zamawiającego na początku ubiegłego roku. Mimo, że od tego momentu upłynęło już sporo czasu, to tramwaje wciąż czekają na uzyskanie homologacji, o czym przypominali przedstawiciele producenta podczas oficjalnej prezentacji wagonu.
O realizację tego zamówienia zapytaliśmy już zarówno producenta, jak i przewoźnika. Oczekujemy na odpowiedzi w tej sprawie. Warto przypomnieć, że dostawa nowych tramwajów miała otworzyć drogę do transakcji pomiędzy Bonn a Poznaniem i zakupem
przez MPK Poznań wagonów R1.1, które jednak wciąż jeżdżą z powodu opóźnień w dostawach wozów Skody.
Nowe tramwaje dla Bonn są 3-członowe, dwukierunkowe i mają 30,6 metra długości oraz 2,4 metra szerokości. Mogą zabrać na swój pokład 180 pasażerów, przy normie 4 osób na metr kwadratowy a ponadto mają 60 stałych miejsc siedzących oraz 4 miejsca uchylne. Są to wagony w pełni niskopodłogowe, które osiągają prędkość do 80 km/h. Co ciekawe przewidziano w nich osobne drzwi dla motorniczego. Tramwaje mają 4 zestawy skrętnych wózków oraz czworo podwójnych drzwi na stronę pojazdu.
Mimo charakterystyki (tramwaje dwukierunkowe zawsze cechują się mniejszą liczbą zabieranych pasażerów) wnętrze Skody jest przestronne i jasne. W oczy od razu rzuca się jego bardzo ciekawy i ponadczasowy design, który naszym zdaniem ciągle trudno spotkać w tramwajach kupowanych w Polsce. Środek jest wykonany estetycznie, ale w prosty (i na pierwszy rzut oka praktyczny) sposób, bez “wodotrysków” i niepotrzebnych udziwnień. System informacji pasażerskiej wykonano w formie prostokątnych tablic zmontowanych w okolicach drzwi, skierowanych w obu kierunkach jazdy. SWB Bus und Bahn zamówiło 26 tramwajów z opcją rozszerzenia zamówienia o kilka kolejnych jednostek.
Jak na razie przewoźnik domówił jeszcze dwa kolejne tramwaje.
Podczas prezentacji tramwaju głos zabrał prezes Skoda Group, Petr Novotný, który powiedział, że Skoda traktuje Niemcy niemalże jak rynek krajowy, a obecność producenta w tym kraju jest dla Skody bardzo ważnym celem strategicznym, co objawia się w dostarczeniu już ponad 200 tramwajów dla niemieckich miast.