Podczas czwartkowego posiedzenia Rady Miasta Inowrocławia przyjęty został, jednogłośnie, Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, przygotowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. W dokumencie silnie zaakcentowana została nie tylko konieczność rozwoju (i promocji) komunikacji autobusowej na terenie Inowrocławia, ale również zwrócono uwagę na konieczność jej integrowania z innymi gałęziami transportu zbiorowego.
Jednym z głównych postulatów do realizacji w kolejnych latach jest synchronizacja rozkładów jazdy autobusów MPK Inowrocław zarówno z rozkładami pociągów regionalnych, jak i autobusów łączących Inowrocław z innymi ośrodkami leżącymi na terenie woj. kujawsko-pomorskiego. Zwrócono też uwagę na konieczność dokonania integracji taryfowej pomiędzy MPK i koleją oraz autobusami regionalnymi.
– W przeprowadzonej przed głosowaniem debacie, radni zwracali uwagę na potrzebę rozwoju transportu publicznego, który powinien pomóc w powstrzymaniu dynamicznie zwiększającej się motoryzacji indywidualnej w mieście. Ponieważ Inowrocław kształtuje swój rozwój m.in. wokół uzdrowiska, troska o czyste powietrze jest dla lokalnej społeczności jednym z większych wyzwań. Atrakcyjność komunikacji zbiorowej podnosi integracja jej różnych części. Dlatego też radni domagają się dobrego skomunikowania komunikacji miejskiej z przewozami kolejowymi – mówi Bogusław Kowalski, ekspert ZDG TOR i kierownik zespołu opracowującego inowrocławski plan transportowy.
Bogusław Kowalski zwraca uwagę, że Inowrocław jest znaczącym w skali całego kraju węzłem kolejowym. Można stąd dostać się pociągiem bezpośrednio m.in. do Poznania, Bydgoszczy i Torunia (a pociągiem dalekobieżnym: także m.in. do Gdańska i Gdyni, Berlina, Wrocławia i Olsztyna). – Jednak płynny kolejowy rozkład jazdy, zmieniający się wiele razy w ciągu roku w związku z prowadzonymi modernizacjami linii kolejowych, utrudnia racjonalne planowanie godzin kursowania autobusów MPK Inowrocław. Władze miasta Inowrocławia będą w tej sprawie rozmawiać zarówno z samorządem województwa kujawsko-pomorskiego, jako organizatorem połączeń regionalnych i z PKP PLK, aby zmiany w rozkładzie jazdy ustalać z większym wyprzedzeniem i łagodzić ich destrukcyjny wpływ na system publicznego transportu zbiorowego w mieście i regionie – dodaje Bogusław Kowalski.
Istotnym wnioskiem płynącym z zapisów inowrocławskiego planu transportowego jest także konieczność budowy drogowej obwodnicy, która spowoduje znaczące zmniejszenie ruchu w centrum miasta, będącego – co należy wyraźnie podkreślić – jednym z największych polskich ośrodków uzdrowiskowych.
– Pomiary natężenia ruchu pokazują, że obecnie, w przekroju całego województwa, jest ono największe właśnie w Inowrocławiu. Władze miasta, na czele z prezydentem Ryszardem Brejzą, aktywnie zabiegają, aby ta inwestycja, która leży w kompetencji rządu, doszła do skutku jak najszybciej – mówi Bogusław Kowalski.
W dokumencie zwrócono też uwagę m.in. na konieczność rozwoju systemu informacji pasażerskiej MPK i zwiększenia częstotliwości kursowania inowrocławskich autobusów. Szczegółowo plan transportowy dla Inowrocławia przedstawimy w przyszłym tygodniu.
Z planem transportowym można zapoznać się
tutaj.