Partnerzy serwisu:
Mobilność

INRIX: Ile kosztują nas korki?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-03-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
INRIX: Ile kosztują nas korki?
fot. Witold Urbanowicz
461 mld dolarów – to łączna kwota strat w gospodarce, powodowanych przez zatory na ulicach miast tylko w USA, Wielkiej Brytanii oraz Niemczech – wynika z raportu amerykańskiej firmy INRIX za ubiegły rok. Państwa te uznano za trzy najważniejsze i najbardziej reprezentatywne z punktu widzenia badania gospodarki. Lokalna specyfika sprawia jednak, że najbardziej zakorkowane miasta nie są jednocześnie tymi, w których największe są też koszty kongestii.

Koszty kongestii podzielono na bezpośrednie (zwiększenie zużycia paliwa, wartość utraconego czasu oraz koszty wynikające z emisji spalin), i pośrednie (wynikający ze wzrostu kosztów transportu wzrost cen towarów i usług – osobno dla ciężarówek i lżejszych samochodów dostawczych). W przypadku tych pierwszych autorzy badania dokonali podziału na trzy rodzaje podróży: dojazdy z domu do pracy, podróże w pracy oraz wszelkie pozostałe.

Metodologia obliczeń uwzględniała: liczbę godzin traconych w korkach przez kierowców w poszczególnych miastach w danym kraju (ogólny wskaźnik zakorkowania), przeciętną długość poszczególnych typów podróży, średnią liczbę osób podróżujących w jednym samochodzie, populację oraz średnią liczbę samochodów w gospodarstwie domowym. Z powodu braku dostępności niektórych danych (np. wartości czasu dla Niemiec) przyjęto wartości dla Wielkiej Brytanii, przeliczone na euro. Odwrotny proces miał miejsce w przypadku średniej liczby pasażerów samochodu, której dla Wielkiej Brytanii nie udało się ustalić. Wartość oszacowanych kosztów podano w walutach lokalnych, według przyjmowanej w danym kraju metodologii mierzono także inflację. Pod uwagę wzięto też średnią cen paliwa z całego roku (z podziałem na olej napędowy oraz benzynę proporcjonalnie do liczby zarejestrowanych samochodów z silnikami Diesla oraz benzynowymi).

Po przeliczeniu na jedną walutę łączny koszt korków we wszystkich badanych krajach sięga niemal 461 mld dolarów i 975 dol. na statystycznego kierowcę. Koszty pośrednie i bezpośrednie dla USA w 2017 r. wynosiły łącznie 305 miliardów dolarów. W porównaniu z poprzednim rokiem wzrosły o 10 mld. Autorzy raportu tłumaczą to raczej wzrostem kosztów przemieszczania się, niż zwiększeniem samego zakorkowania. Przeciętny kierowca w Los Angeles (uznanym za najbardziej zakorkowane miasto świata) stracił w ten sposób 2828 dolarów, a całe miasto – 19,2 mld. W Nowym Jorku te wartości to odpowiednio: 3000 i 34 mld dol. Najniższe koszty jednostkowe odnotowano w Minneapolis i Detroit (1332 i 1256 dol.). Średni koszt korków dla amerykańskiego kierowcy wynosi 1445 dolarów.

W przypadku Wielkiej Brytanii roczny koszt korków wynosi 37 mld funtów (z czego na jednego kierowcę przypada 968). Autorzy podają oprócz tego szacunkowe koszty dla stolicy kraju: w Londynie kierowcy tracą łącznie 9,5 mld funtów, co oznacza 2430 funtów na głowę. Wartości te rosną w bardzo szybkim tempie – w roku 2016 wynosiły odpowiednio: 6,2 mld i 1911 funtów.

Z kolei straty statystycznego niemieckiego kierowcy wyniosły 1168 euro (ponad 80 mld dla całej gospodarki). Podobnie jak w GB, w Niemczech największe koszty ponosi stolica (6,9 mld euro), choć najbardziej zakorkowanym miastem w całym kraju jest Monachium.

Raport INRIX 2017, o którym pisaliśmy już kilka tygodni temu, jest opisywany przez jego autorów jako „największe i najbardziej szczegółowe do tej pory studium problemu kongestii”. Opracowanie powstało na podstawie analizy danych zebranych w 1360 miastach w 38 państwach na wszystkich kontynentach z wyjątkiem Australii. Wynika z niego, że zatłoczenie dróg jest problemem zarówno w wielkich, jak i małych ośrodkach w krajach rozwiniętych i rozwijających się. W przyszłości ruch samochodowy będzie intensywnie wzrastał w biedniejszych dotąd rejonach świata przy jednoczesnym nieznacznym tylko spadku w tych bogatszych. Za swoją misję firma uważa dostarczanie wiarygodnych danych na temat ruchu, mających umożliwić władzom miast odpowiednio wczesne podjęcie koniecznych działań.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Efekt strajku nauczycieli? Mniej korków. „Miasto zwolniło”

Przestrzeń

ZM: Jak zlikwidować korki zmianą samochodu na autobus

Komunikacja

ZM: Jak zlikwidować korki zmianą samochodu na autobus

Paweł Ziniewicz/Zielone Mazowsze 03 marca 2019

Mieszkańcy Warszawy tracą tydzień z roku w korkach

Komunikacja

Londyn: Za korki odpowiadają samochody dostawcze

Mobilność

Londyn: Za korki odpowiadają samochody dostawcze

Roman Czubiński 15 kwietnia 2018

INRIX: Skąd korki w amerykańskich miastach?

Mobilność

INRIX: Skąd korki w amerykańskich miastach?

Roman Czubiński 11 marca 2018

Zobacz również:

Efekt strajku nauczycieli? Mniej korków. „Miasto zwolniło”

Przestrzeń

ZM: Jak zlikwidować korki zmianą samochodu na autobus

Komunikacja

ZM: Jak zlikwidować korki zmianą samochodu na autobus

Paweł Ziniewicz/Zielone Mazowsze 03 marca 2019

Mieszkańcy Warszawy tracą tydzień z roku w korkach

Komunikacja

Londyn: Za korki odpowiadają samochody dostawcze

Mobilność

Londyn: Za korki odpowiadają samochody dostawcze

Roman Czubiński 15 kwietnia 2018

INRIX: Skąd korki w amerykańskich miastach?

Mobilność

INRIX: Skąd korki w amerykańskich miastach?

Roman Czubiński 11 marca 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5