W tym roku – zakończenie budowy przystanku Gdańsk Śródmieście i przebudowa rozjazdów we Wrzeszczu. W przyszłym roku – m.in. „przybliżenie” torów do peronów i remontu przystanku Gdynia Cisowa. Takie są plany inwestycyjne trójmiejskiej SKM na najbliższe miesiące.
Trwa
budowa przystanku Gdańsk Śródmieście, który powstanie w odległości ok. 1,5 km w kierunku Pruszcza (bez połączenia z linią 9; PKP PLK nie odpowiedziały na nasze pytania, czy w najbliższych latach istnieje szansa na połączenie linii 9 i 250 SKM w rejonie przystanku Gdańsk Śródmieście). Prace związane z budową nowego przystanku postępują
zgodnie z harmonogramem: inwestycja planowana jest do ukończenia w grudniu br. Wartość inwestycji to 54,2 mln zł netto.
Według naszych informacji, władze SKM planują, po otwarciu nowego przystanku, przedłużenie praktycznie wszystkich swoich pociągów o odcinek Gdańsk Gł. – Gdańsk Śródmieście; zaczynać i kończyć bieg w Gdańsku Gł. będą prawdopodobnie tylko niektóre pociągi w porze nocnej (oraz pociągi specjalne, kursujące do i z przystanku Gdańsk Stadion Expo).
W tym roku, w listopadzie, planowana na linii SKM 250 jest też wymiana 4 rozjazdów od strony południowej stacji Gdańsk Wrzeszcz. Nastąpi wówczas także m.in. regulacja układu torowego i sieci trakcyjnej w tym rejonie. Wartość inwestycji – 2,3 mln zł.
Do kwietnia 2015 r. ma się natomiast zakończyć remont peronu SKM
na przystanku Gdynia Cisowa. Wartość tej inwestycji – 3,0 mln zł. Środki pochodzą z Funduszu Kolejowego oraz środków własnych spółki.
Na przyszły rok zaplanowane zostały natomiast prace (dokumentacyjne i budowlane) związane z regulacją torów linii 250 przy peronach, w celu zmniejszenia odległości pomiędzy krawędziami peronowymi, a progiem wagonu. Dokumentacja ma objąć wszystkie stacje i przystanki na linii 250, natomiast prace budowlane na razie dotyczyć będą w sumie 12 stacji i przystanków: Gdynia Główna, Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, Gdynia Orłowo, Sopot, Sopot Wyścigi, Gdańsk Żabianka AWFiS, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Zaspa, Gdańska Wrzeszcz, Gdańsk Politechnika, Gdańsk Stocznia, Gdańsk Główny. Wartość szacunkowa tego projektu – 7,7 mln zł.
– Nastąpi znaczne podniesienie jakości infrastruktury poprzez wymianę klasycznych szyn z bardzo dużym falistym zużyciem i ułożenie w ich miejsce toru bezstykowego, co ma bezpośrednie odniesienie do poziomu bezpieczeństwa ruchu – zwraca uwagę Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów w SKM.
Na przyszły rok zaplanowana jest też wymiana windy na przystanku Sopot Kamienny Potok (1,1 mln zł), a także przygotowanie dokumentacji związanej z montażem nowoczesnego systemu audiowizualnego (
na większości peronów). – Na to ostatnie zadanie opracowujemy obecnie SIWZ. Dokumentacja powinna powstać do połowy 2015 r., wtedy będziemy znać więcej szczegółów w zakresie tej inwestycji – informuje Marcin Głuszek.
Dodać jeszcze należy, że równolegle do inwestycji infrastrukturalnych, trwa jeszcze inwestycja taborowa. Pod koniec roku ma się zakończyć proces modernizacji 21 ezt (ok. 1/3 floty przewoźnika).