MPK Wrocław ma trzy oferty na dostawę nowych autobusów elektrycznych 18-metrowych oraz 12-metrowych w ramach prawa opcji, a jedna z nich mieści się w budżecie przewoźnika. Kto jest najbliższy zdobycia tego zamówienia?
MPK Wrocław
prowadzi spory przetarg na dostawę 9 lub 21 autobusów elektrycznych. Przewoźnik chce kupić 9 autobusów przegubowych w ramach zamówienia podstawowego, natomiast opcja dotyczy dostawy 12 autobusów o długości 12 metrów. Poza tym postępowanie dotyczy też dostawy infrastruktury do ładowania nowych autobusów. Dokładne wymagania wobec autobusów
opisujemy tu.W zakresie ładowarek wykonawca będzie musiał dostarczyć i uruchomić dwie ładowarki pantografowe o mocy 400 kW, jedną ładowarkę mobilną o mocy 60 kW oraz system ładowania zajezdniowego w formie bramownicy, do której autobusy będą podłączane za pomocą pantografów. Ten system będzie miał charakter wolnego ładowania, a każde z 9 stanowisk ma umożliwić ładowanie autobusu z mocą 60 kW. MPK wymaga także, żeby na stanowisku numer 1 możliwe było dynamiczne ładowanie autobusu z mocą 360 kW. To zakres zamówienia podstawowego
Prawo opcji może rozszerzyć ten zakres o 12 kolejnych mobilnych ładowarek plug-in o mocy minimum 60 kW oraz jedną pantografową ładowarkę na lotnisku.
Właśnie minął termin składania ofert. Budżet MPK na realizację podstawy zamówienia, a więc dostawy 9 przegubowych autobusów elektrycznych to 39,253 mln złotych brutto.
W postępowaniu wpłynęły natomiast trzy oferty. Najtańsza z nich należy do Solarisa, który wycenił realizację całości zamówienia na 77,379 mln złotych brutto, z czego 39,741 mln złotych brutto za zamówienie podstawowe. Kolejną ofertą w kolejności jest ta pochodząca od Irizara. Hiszpański producent wycenił dostawę autobusów na 80,021 mln złotych brutto z czego 42,655 mln złotych brutto za zamówienie podstawowe. Najdroższy jest Daimler Buses, który wycenił dostawę wszystkich pojazdów na 87,214 mln złotych brutto z czego zamówienie podstawowe na 45,015 mln złotych brutto.
Przypomnijmy, że elektryczne Mercedesy jeżdżą już po ulicach
miasta od kilku miesięcy. To drugi w ostatnim czasie start Irizara w przetargu na dostawę elektrobusów, poza Wrocławiem firma chciałaby dostarczyć
autobusy także dla Tarnowa.Całość zamówienia (podstawa wraz z opcją) ma zostać zrealizowana w ciągu 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Pierwszy elektryczny przegubowiec ma zostać dostarczony w ciągu 18 miesięcy od dnia zawarcia umowy, a pozostałe osiem pojazdów w ciągu 15 dni od dostawy pierwszego autobusu. Wraz z dostawą pierwszego autobusu przegubowego ma również nastąpić dostawa i uruchomienie wszystkich ładowarek - mobilnej, dwóch pantografowych oraz systemu wolnego ładowania zajezdniowego. Terminy te będą liczone od dnia zawarcia umowy, chyba, że MPK uruchomi prawo opcji. Jeśli tak się stanie, to każdy z powyższych terminów będzie liczony od dnia uruchomienia zamówienia opcjonalnego.
Uruchomienie prawa opcji będzie mogło mieć miejsce w ciągu 6 miesięcy od podpisania umowy wraz ze wskazaniem liczby kupowanych autobusów. MPK dopuszcza kilkukrotne składanie oświadczeń o uruchamianiu kolejnych części opcji, aż do jej pełnego wykorzystania.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 65% oraz okres rękojmi i gwarancji na magazyny energii w oferowanych autobusach - 10%, okres gwarancji i rękojmi na oferowane autobusy z wyłączeniem magazynów energii - 10%, okres gwarancji i rękojmi na wszystkie ładowarki - 4%, poszycie boczne w panelach z podziałem poziomym i pionowym - 7%, zastosowanie automatycznego systemu detekcji i gaszenia pożarów magazynu energii - 3% i zużycie energii elektrycznej - 1%.
Nowe autobusy mają zostać zakupione dzięki dofinansowaniu z programu Zielony Transport Publiczny o ile miasto otrzyma zakładane środki. Pojazdy mają posłużyć do “elektryfikacji” dwóch linii autobusowych prowadzących na wrocławskie lotnisko - 106 oraz 129.