Piętrowe tramwaje od lat są symbolem Hongkongu. W tym roku będę obchodziły swoje 115. urodziny. Ponti Design Studio zaprezentowało kilka dni temu swoją wizję tramwaju przyszłości. Z jednej strony ma nawiązywać do przeszłości, zaś z drugiej odpowiadać na potrzeby czasów pandemii.
Projekt Ponti Design Studio obejmuje sam pojazd, jego wnętrze, jak i infrastrukturę przystankową. Odpowiedzialne za jego przygotowanie studio podkreśla, że w okresie pandemii, który zwiększył zainteresowanie transportem indywidualnym, konieczne jest odświeżenie wizerunku transportu publicznego i pokazanie, że może on być przyjazny dla pasażerów nawet w tych trudnych czasach.
Na tak gęsto zabudowanych obszarach jak Hongkong zachowanie dystansu jest trudne. Mieszkańcy są wprawdzie do takich warunków przyzwyczajeni, a noszenie masek nie jest niczym dziwnym, nie oznacza to jednak, że nie da się wprowadzić pewnych ułatwień. W zaprojektowanym tramwaju miejsca do siedzenia wyznaczono na centralnych wyspach – to właśnie ma zapewnić mniejszy kontakt bezpośredni, gdyż podróżni nie będą zwróceni twarzami do siebie. Od tego założenia tramwaj wziął także swoją nazwę: island to po angielsku wyspa.
Bryła tramwaju ma nawiązywać do architektury Hongkongu, w którym spotkamy wiele budynków o przeszkolonych powierzchniach i zaokrąglonych rogach. Duże powierzchnie szyb mają zapewniać naturalne oświetlenie we wnętrzu pojazdu oraz doskonałą widoczność. W proponowanym rozwiązaniu projektanci stawiają na zestawienie czerni i bieli, którym towarzyszyłoby dodatkowe oświetlenie LED oraz zintegrowany system informacji pasażerskiej.
Wnętrze miałoby kontrastować z monochromatycznym tramwajem poprzez zastosowanie drewna oraz innych naturalnych materiałów wykończeniowych. Wspomniane siedzenia umiejscowione na środku pojazdu miałyby zaś zapewnić łatwy przepływ pasażerów (wchodzenie i wychodzenie wskazanym wejściem), co zapobiegałoby tworzeniu się tłoku przy drzwiach.
Ponti Design Studio zaproponowało także swoją wizję przystanków, na których pokazało system informacji pasażerskiej wyglądający tak samo jak na pojeździe. Podobnie jak sam tramwaj przystanek również charakteryzowałby się zaokrąglonym kształtem.
Projekt zakłada, że nowy tramwaj byłby pojazdem autonomicznym.
* Zdjęcia dzięki uprzejmości Ponti Design Studio: https://www.andreaponti.com/
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.