– Gdyby chcieć wskazać pojazdy, które są przygotowane do ITS, to np. warszawskie autobusy posiadają wszystkie niezbędne systemy. Z kolei tramwaje w Krakowie już pracują w warunkach ITS – twierdzi Krzysztof Owczarek, prezes firmy Novamedia, gość zorganizowanego niedawno Kongresu Transportu Publicznego.
ITS, czyli Inteligentne Systemy Transportowe to różnorodne technologie i sposoby zarządzania, które poprawiają bezpieczeństwo i efektywność transportu. Mają zmniejszyć koszty i poprawić komfort jazdy.
–Zaczynają się w tramwaju, autobusie, czy pociągu. W jakimkolwiek pojeździe transportu publicznego, bo on jest podstawową elementem systemu, jaki wokół niego budujemy – twierdzi Krzysztof Owczarek, prezes zarządu Novamedia, firmy produkującej urządzenia elektroniczne i aplikacje do zarządzania ruchem. – Dla mnie ITS to elektronika, która pokazuje nam w każdym momencie, w jakim miejscu znajduje się pojazd. Dzięki temu możemy tworzyć programy, które usprawniają poruszanie pasażerów czy pracę operatorów. Mamy system sterowania, który informuje nas kiedy np. tramwaj dojeżdża do skrzyżowania i czy ma priorytet, oprócz tego system informacji pasażerskiej – każdy z nas z niej korzysta – system obsługi pasażera, czyli automaty biletowe i kasowniki, system łączności, system monitoringu, system liczenia pasażerów i tym podobne – wyjaśnia.
Dla pasażerów ITS to między innymi tablice na przystankach informujące ile czasu będą czekali na autobus, a dla kierowców np. które ulice są w tym momencie zakorkowane. Ale możliwości jakie dają inteligentne systemy jest dużo więcej.
– Z pojazdu i do pojazdu płynie olbrzymia ilość danych. Możemy wysyłać informacje do pasażera, na przystanek, do operatora, do służb porządkowych. To mogą być rozkłady jazdy, informacje dla maszynisty, czy kierowcy, itp. Mamy też informacje w drugą stronę. Operator np. wie, że coś się w pojeździe zepsuło, zanim on dojedzie do przystanku – mówi Owczarek i podaje przykład.
– W naszych samochodach często mamy małe komputery, które wskazują nam ile zużywamy benzyny w każdym momencie jazdy, czy ruszając ze skrzyżowania, czy na trasie. Dla pojazdów miejskich produkujemy np. centralny modułowy terminal motorniczego lub kierowcy, który np. wskazuje kierującemu zużycie energii. Jednocześnie wysyła te dane do aplikacji, co pozwala operatorowi np. nagradzać jeżdżących ekonomicznie. Inną pomocą jest nawigacja, przydatna w Warszawie, gdzie rotacja kierowców autobusów jest duża – tłumaczy.
– Gdyby chcieć wskazać pojazdy, które są przygotowane do ITS to np. warszawskie autobusy posiadają wszystkie systemy, o których wspomniałem na początku. Inny przykład to szczecińskie tramwaje. Z kolei tramwaje w Krakowie właściwie już pracują w warunkach ITS - kończy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.