Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jak będą wyglądać hybrydy CNG dla Częstochowy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
20-07-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jak będą wyglądać hybrydy CNG dla Częstochowy
fot. M. Biś / fotoczewa.pl
Solbus, który w przetargach jest reprezentowany przez Lider Trading, wyprodukuje dla częstochowskiego MPK autobusy hybrydowe gazowo-elektryczne zasilane gazem CNG. Ich zakup jest finansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska w ramach programu Gazela. Wiemy już, jak będą wyglądały pierwsze polskie hybrydy w tej technologii.

Hybrydy CNG przyjadą do Częstochowy w ramach konkursu Gazela, który w 100% finansuje określone przedsięwzięcia o konkretnym uzysku energetycznym lub ekologicznym. Finanse pochodzą z rynku obrotu limitami emisji dwutlenku węgla między krajami Unii Europejskiej. Polska uzyskała na nim niemal 81 mln złotych. Edycję 2015 wygrały Częstochowa zdobywając ok. 66 mln zł oraz Gdynia, która otrzymała 10 mln zł. Częstochowski beneficjent zrealizował procedurę przetargową i wyłonił dostawcę – producenta autobusów marki Solbus.

Pozornie różnic nie widać

Pierwsze w Polsce autobusy pracujące w technologii hybrydowej, które są zasilane CNG, nabierają już finalnego wyglądu. W ostatnich dniach czerwca pierwsza gazelowa hybryda w ramach jazdy homologacyjnej miała pojechać do Częstochowy na prezentację zorganizowaną przy okazji jubileuszu jednego z lokalnych portali internetowych. Mimo zapowiedzi umieszczonej nawet na plakatach i zaproszeniach, gazelowy Solbus nie pojawił się – producent odwołał przyjazd. W zamian wywieszono plakaty z fotografiami hybrydowych autobusów na linii montażowej. Zdjęcia pokazujemy dzięki uprzejmości serwisu fotoczewa.pl.

Hybrydowe Solbusy dla Częstochowy oparto na nadwoziach Solcity 12 oraz Solcity 18. Pojazdy z zewnątrz nie różnią się niczym od standardowych modeli. Jedynym elementem rzucającym się w oczy to duża skrzynia zlokalizowana na dachu – gniazdo zbiorników CNG zasilających agregat, choć i ten element występuje już standardowo w spalinowych odmianach Solbusów zasilanych gazem. Z tyłu pojazd nie ma okien.

Wnętrze też na pierwszy rzut oka niczym nie wyróżnia się. Czerwone poręcze i niebieska tapicerka, to standardowe wyposażenie nowych częstochowskich pojazdów komunikacji miejskiej. Jednak cały tylny zwis, z wyjątkiem drzwi i przejścia, jest niedostępny dla pasażerów – pozostała przestrzeń zajęta jest przez zespół napędowy. Rodzi się obawa o mniejszą pojemność autobusów – „przedział techniczny” zajmuje, po porównaniu z modelami bazowymi, ok. trzech miejsc siedzących i dwu stojących.

Technicznie to nowy pojazd


Duża komora zespołu napędowego jest konsekwencją zastosowania określonych elementów – producent nie mógł wstawić standardowych dla modeli spalinowych zasilanych CNG silników produkcji Cummins, bowiem ich producent nie wyraził zgody na zastosowanie ich do nowej charakterystyki pracy (ciągła, ze stałymi obrotami).

Tylko czeski producent TEDOM dostarczył silnik zdolny do podołania zadaniu. Niestety, jedyna dostępna odmiana ma pojemność 12 litrów, co oznacza duże wymiary i masę. Do tego należy jeszcze dodać prądnicę dostarczającą mocy przez cały okres pracy pojazdu – to dlatego częstochowskie pojazdy hybrydowe określamy mianem pierwszych na rynku, bowiem wcześniej produkowane hybrydy zasilane CNG, to zwyczajne pojazdy elektryczne doposażone jedynie w niewielki agregat oparty na silniku furgonetek Iveco Daily, który załącza się dopiero po rozładowaniu akumulatorów. Z rozmowy przeprowadzonej z Antonim Śliżakiem, przedstawicielem Lider Trading, wynika, że pojazd prawdopodobnie będzie miał możliwość odzyskiwania energii hamowania, co oznacza, że do zespołu napędowego należało dodać jeszcze baterię akumulatorów.

Autobus będzie zasilany gazem CNG (Compresed Natural Gas) – to gaz ziemny sprężony do ciśnienia 25 MPa. Dzięki przechowaniu w postaci lotnej jest bezpieczny, bo w przypadku rozszczelnienia zbiornika lub instalacji paliwo natychmiast rozprasza się, nie gromadząc tak, jak LPG i nie stwarza zagrożenia wybuchowego. Lżejszy od powietrza CNG nie może gromadzić się przy podłożu, więc pasażerowie będą bezpieczni.

Trzeba dostosować zaplecze

Aby obsłużyć nowy rodzaj trakcji – obok konwencjonalnych silników spalinowych i tramwajów – potrzeba dostosować zaplecze techniczne przewoźnika. Dlatego MPK Częstochowa szykuje remont jednej ze swoich hal serwisowych. W ramach prac zostanie wymieniona i obniżona podłoga, wysokość bram zostanie podniesiona, a hala zyska solidną instalację wywiewną, która będzie służyła wymianie powietrza w razie wykrycia obecności CNG w powietrzu.

Wykonawcą robót będzie PHU Konar S.C. z Częstochowy, który pokonując czterech konkurentów, zażądał blisko 3 mln zł. Wykonawca udzieli 50 miesięcy gwarancji na przedmiot zamówienia i 134 miesiące na poszycie dachowe. Czas realizacji zamówienia to sześć miesięcy.

Budowy wymaga także stacja ładowania gazem. Dostawcą paliwa miało być konsorcjum Górnośląskiego Zakładu Obsługi Gazownictwa (lider) i Gascontrol Polska, ale MPK unieważniło postępowanie w zakresie oceny ofert i ponownie przystąpiło do ich analizy. 
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Częstochowa. Autosan naprawia hybrydy po Solbusie

Komunikacja

Częstochowa. Autosan naprawia hybrydy po Solbusie

Dominik Wójcik 16 stycznia 2020

Spłonęła częstochowska hybryda Solbusa

Komunikacja

Spłonęła częstochowska hybryda Solbusa

Dominik Wójcik 29 kwietnia 2017

Warszawa. Co to jest 2G Bus&Coach, czyli kolejna wersja Solbusa

Komunikacja

Częstochowa. Gumowa membrana uziemiła hybrydy Solbusa

Komunikacja

Lider Trading o spalonym solbusie: To nic szczególnego

Komunikacja

Pożar przegubowej hybrydy Solbusa dla Częstochowy

Komunikacja

Pożar przegubowej hybrydy Solbusa dla Częstochowy

Dominik Wójcik 19 listopada 2015

Zobacz również:

Częstochowa. Autosan naprawia hybrydy po Solbusie

Komunikacja

Częstochowa. Autosan naprawia hybrydy po Solbusie

Dominik Wójcik 16 stycznia 2020

Spłonęła częstochowska hybryda Solbusa

Komunikacja

Spłonęła częstochowska hybryda Solbusa

Dominik Wójcik 29 kwietnia 2017

Warszawa. Co to jest 2G Bus&Coach, czyli kolejna wersja Solbusa

Komunikacja

Częstochowa. Gumowa membrana uziemiła hybrydy Solbusa

Komunikacja

Lider Trading o spalonym solbusie: To nic szczególnego

Komunikacja

Pożar przegubowej hybrydy Solbusa dla Częstochowy

Komunikacja

Pożar przegubowej hybrydy Solbusa dla Częstochowy

Dominik Wójcik 19 listopada 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5