Dzisiaj (23 lipca) władze województwa pomorskiego i trójmiejskiej SKM przedstawiły szczegóły związane z projektem rozkładu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która ruszy we wrześniu. Jak wynika z ustaleń, od października do Gdyni dojedzie tylko pięć par pociągów. Zaprezentowano również założenia taryfy – o wspólnym bilecie ani słowa.
Oficjalna inauguracja linii PKM planowana jest na 30 sierpnia br., kiedy odbędzie się też dzień otwarty dla pasażerów. Następnego dnia rozpoczną się regularne przewozy pasażerskie. Dzisiaj przedstawiono szczegóły związane z rozkładem jazdy, który będzie obowiązywać w okresie od 1 września do 12 grudnia br. (13 grudnia zmienia się rozkład na kolei w całej Polsce). Połączenie będzie obsługiwać SKM Trójmiasto. Ruch odbywać się ma w godzinach 4:40-22:00.
W pierwszym okresie, to jest od 1 września do 30 września, przewozy będą wykonywane na trasie Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Port Lotniczy. W dni powszednie będą uruchamiane 72 pary pociągów, a w dni wolne – 36 par. Ponadto rano pięć pierwszych pociągów pojedzie w relacji Gdynia Główna – Gdańsk Wrzeszcz, a wieczorem pięć ostatnich w relacji Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna. Z uwagi na trwające prace pomiędzy Wrzeszczem a Gdańskiem Głównym wszystkie pociągi, które będą kursować po PKM, będą rozpoczynać i kończyć bieg na stacji Gdańsk Wrzeszcz. W dni robocze pociągi będą jeździć co 15 minut.
Rozkład zmieni się 1 października. Na wspólnym odcinku pomiędzy Wrzeszczem a Portem Lotniczym pociągi będą jeździły co 15 minut. W dni powszednie będzie uruchamianych 17 par pociągów na odcinku Kartuzy – Gdańsk Wrzeszcz, 50 par pociągów w ruchu aglomeracyjnym na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa oraz zaledwie pięć par pociągów w ruchu aglomeracyjnym na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna. Ponadto, jak informują przedstawiciele SKM i samorządu województwa, do Gdańska Głównego dojedzie jeden pociąg PKM na godzinę. W soboty, niedziele i święta będzie kursować 17 par pociągów na odcinku Kartuzy – Gdańsk Wrzeszcz oraz 19 par pociągów na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa.
Pamiętajmy, że przedstawione założenia nie są ostatecznym rozkładem. To dopiero wnioski rozkładowe, które będą jeszcze zatwierdzane przez PKP PLK. Efekt może być różny, biorąc pod uwagę późny termin ich zgłoszenia, o czym
w komentarzu pisze Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Na całości trasy obowiązuje taryfa trójmiejskiej SKM. Wśród nowości taryfowych wymieniono bilet na jedno miasto, który będzie kosztować 3,50 zł i umożliwiać przejazdy w dowolnej relacji w obrębie Gdańska lub Gdyni. Ponadto wprowadzony zostanie bilet trójmiejski za 6 zł, który będzie umożliwiać przejazd na trasie ograniczonej stacjami Gdańsk Lipce oraz Gdynia Cisowa – zarówno przez Sopot, jak i przez linię PKM. Przygotowano również ofertę biletów okresowych. Miejski będzie kosztować 84 zł, a trójmiejski 120 zł. Od cen biletów obowiązują wszystkie ulgi handlowe. Ponadto modyfikacji ulegają ceny biletów dobowych, rodzinnych strefowych i grupowych strefowych. Niestety, nie przewidziano wspólnego biletu z komunikacją miejską.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
