MPK w Krakowie wraz z producentami pojazdów – firmami Solaris i Stadler – uchyliło rąbka tajemnicy na temat projektu nowych tramwajów. Pierwsze pojazdy powinny zjawić się w stolicy Małopolski na początku 2020 r.
W połowie stycznia MPK Kraków podpisało umowę z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach i Stadler Polska na
dostawy do 50 tramwajów. Umowa realizacyjna pierwszej części zamówienia, opiewająca na kwotę ponad 314 mln zł, obejmuje 35 pojazdów. Pierwsze nowe tramwaje powinny trafić do Krakowa na początku 2020 roku. Cały kontrakt zgodnie z umową ma zostać zrealizowany w trzecim kwartale 2020 roku. Przewoźnik może też skorzystać z opcji na dostawy kolejnych 15 pojazdów.
– Sądzę, że w najbliższych latach dojdziemy do tego że ok. 75% tramwajów w Krakowie będzie klimatyzowanych i niskopodłogowych ze wszystkimi udogodnieniami dla pasażerów – mówił podczas prezentacji nowego designu krakowskich tramwajów prezydent miasta, Jacek Majchrowski.
– Realizacja kontraktu przebiega zgodnie z planem. Mamy zamknięty design tramwaju, który definiuje, jak będzie on wyglądał. Nasi inżynierzy dopracowują szczegóły techniczny i detale pojazdu. Trwa również proces zakupowy. Główne komponenty zostały kupione. Większość z nich pochodzi z Polski – współpracujemy z ponad 2 tys. polskich dostawców – Tomasz Prejs, członek zarządu Stadler Polska. Jak dodaje, pudła będą produkowane w Środzie Wlkp., system napędu pojazdu będzie dostarczony z okolic Warszawy, system informacji pasażerskiej będzie pochodził z Mielca, oświetlenie z Bydgoszczy, a siedzenia z okolic Poznania.
Nowe niskopodłogowe trójczłonowe tramwaje o długości 33,4 m i szerokości 2,4 m będą mogły przewieźć 227 podróżnych (przy normie pięć osób na metr kwadratowy), w tym 80 na miejscach siedzących. Pojazdy zostaną wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, biletomaty oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, zamontowane na poręczach. Nowością będą szersze niż dotychczas drzwi o szerokości 1,4 m, które ułatwią wsiadanie i wysiadanie. W drzwiach wagonów będzie funkcjonował system liczenia pasażerów.
W tramwaju zostaną zastosowane skrętne wózki. Jak informuje producent, specjalna konstrukcja jezdna ram wózków zapewni zmniejszenie zużycia kół oraz torowiska, a także wpłynie na zmniejszenie drgań emitowanych podczas jazdy. Ponadto w wagonach znajdą się absorbery energii, których zadaniem będzie minimalizowanie skutków kolizji. Tramwaje będą również wyposażone w system rekuperacji energii wytwarzanej m.in. podczas hamowania.
Warto także przypomnieć, że dwa tramwaje z tego zamówienia będą wyposażone w innowacyjne rozwiązanie, które umożliwi jazdę bez zasilania z sieci trakcyjnej na odległości ok. 3 km. Będzie istniała możliwość instalacji tego systemu także w innych wozach. Więcej o założeniach jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej pisaliśmy
tutaj.