Prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot Michał Glaser przedstawił podczas gdańskiej konferencji „Transport Publiczny na Pomorzu” zaawansowanie prac nad ustawą metropolitalną dla Pomorza. Samorządowcy z regionu czekają na nią jak kania dżdżu.
Wiadomo już w jakim modelu powinna na Pomorzu działać komunikacja w regionie trójmiejskiej metropolii, wiadomo, że system Fala, który wprowadzany jest z mozołem, będzie podstawowym nośnikiem biletów dla niej (i dla pozostałej części Pomorza także). Można odnieść wrażenie, że całe Pomorze czeka już z utęsknieniem tylko na zmianę legislacyjną – ustawę metropolitalną dla Pomorza.
– Daleko zaszliśmy w naszych rozmowach tylko dlatego, że razem z samorządem województwa ramię w ramię domagaliśmy się ustawy metropolitalnej. Przez ten rok od wyborów parlamentarnych wykonaliśmy bardzo dużo pracy, w szczególności w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych – mówił podczas konferencji Glaser.
MSW daje zielone światło do dalszego procedowania
– Miesiąc temu z MSW usłyszeliśmy w końcu, że projekt ustawy metropolitalnej jest w porządku. Usłyszeliśmy od Ministra Finansów, że najpierw procedowana będzie ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego a później już Ustawa Metropolitalna dla Pomorza. Ustawa o dochodach jst się teraz finalizuje, a więc liczymy na to, że wkrótce do pierwszego czytania trafi ustawa o metropolii pomorskiej – dodał Glaser, który od początku nadzoruje przebieg prac.
Dodał, że czas, od momentu wstrzymania przez PiS ustawy metropolitalnej, nie został zmarnowany. – Osiągnęliśmy bardzo dużo uzgodnień i porozumień społecznych, nawet z pomorskimi związkami zawodowymi. Wierzymy, że teraz nasza ciężka praca znajdzie szczęśliwy finał – powiedział.
Wiemy też nieco o szczegółach pierwszego roku jej funkcjonowania. Okazuje się, że rząd chce stosować metodę kija i marchewki. Przez pierwszy rok samorządu nie otrzymają zwiększonych dochodów finansowych. Stanie się tak dopiero, gdy nowa metropolia zintegruje transport zbiorowy w ramach jednego organizatora.
– W projekcie ustawy mowa jest o tym, że w 12 miesięcy od wejścia ustawy organizacja transportu publicznego powinna przejść z miast metropolii na związek metropolitalny. Przynajmniej z miast na prawach powiatu – czyli z Trójmiasta.
Konsultacja międzyresortowe jeszcze w tym roku
To już perspektywa tygodni, kiedy przejdziemy do opiniowania międzyresortowego nowej ustawy. – Oczekujemy bardzo, że będzie dla niej przychylność ze strony Ministerstwa Infrastruktury. Potrzebujemy – po pierwsze – zielonego światło do integracji autobusowo-kolejowej (to istotne zwłaszcza w kontekście SKM – dop. red.). Po drugie – zależy nam na tym, aby powiaty wejherowski, kartuski czy gdański nie straciły dofinansowania do przewozów tylko przez to, że system prawny nie pozwala brać dopłat do autobusowych przewozów regionalnych przez metropolię (FRPA). A chcemy, by te powiaty były częścią metropolii. Chcemy, by ta możliwość została zachowana – dodał Glaser.
Obecnie związki metropolitalne są wyłączone z możliwości uzyskania dofinansowanie do przewozów autobusowych w ramach FRPA.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.