Szczecińska rada miasta przyjęła niedawno Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla tego miasta. Jedną z części dokumentu jest analiza obecnej sieci transportowej w mieście, a także zapisy dotyczące rozwoju tej sieci. Gdzie więc, zgodnie z zapisami studium, mogą pojawić się w Szczecinie nowe trasy tramwajowe?
Rada Miasta Szczecin przyjęła pod koniec kwietnia
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecin. Jest to dokument wskazujący kierunki rozwoju miasta, a w szczególności to, jak ma wyglądać zabudowa i przeznaczenie konkretnego terenu w obrębie granic miasta. Każde studium zawiera również analizę obecnego układu komunikacyjnego, a także kierunki jego dalszego rozwoju. W tym miejscu trzeba też wyraźnie zaznaczyć, iż studium jest dokumentem kierunkowym i niejako podstawą do dalszego rozwijania każdego miasta. Zapisy i plany zawarte w studium nie są sztywne, a mówiąc inaczej, jeśli w studium zapisano budowę konkretnej trasy tramwajowej, to nie oznacza jeszcze iż takowa na pewno powstanie. Może tak być, ale nie musi. Zapis w studium jest jednak obowiązujący przy szczegółowym planowaniu przestrzennym i zakłada przynajmniej pozostawienie odpowiednich rezerw terenowych, które wynikają z przyjętego dokumentu.
Studium to drogowskaz dla władz miasta
– Studium jest dokumentem kierunkowym, na podstawie którego Miasto planuje swoje działania, w tym również te w zakresie rozwoju komunikacji miejskiej i dostosowywania infrastruktury transportu publicznego. Wskazuje ono priorytety w zakresie realizacji pewnych przedsięwzięć. Z racji tego, że miasto jest organizmem żywym, pewne założenia na przestrzeni czasu mogą się jednak dezaktualizować i zmieniać w zależności od tego, w jakich kierunkach miasto będzie się rozwijało. To co opisane jest w studium wskazuje, gdzie mogą pojawiać się rozwiązania w zakresie komunikacji tramwajowej, jednocześnie nie są to kwestie, które z góry są już rozstrzygnięte w zakresie planu realizacyjnego. To czy dana inwestycja miałaby zostać zrealizowana podyktowane jest wieloma czynnikami, w tym społecznymi jak i finansowymi. Studium jak każdy dokument może ulec zmianie. Z czasem, w zależności od identyfikacji potrzeb komunikacyjnych miasta, również i założenia dot. siatki linii tramwajowych mogą ulec modyfikacji. Traktujemy ten dokument jako drogowskaz, wskazujący nam w jakim kierunku należy podążać, przy jednoczesnym założeniu, że w którymś momencie ta droga może ulec zmianie – mówi nam Piotr Zieliński, rzecznik prasowy Miasta Szczecin ds. inwestycji.
Plany warte wspomnienia
Tym niemniej studia uwarunkowań przestrzennych zawierają dalekosiężne plany, które warte są chociażby wspomnienia i wymienienia, ponieważ część z nich może być zrealizowana w następnych latach. Szczególnie ciekawe są zapisy dotyczące nowych tras tramwajowych, a także potencjalnych nowych zajezdni dla tramwajów.
Co prawda kilka tygodni temu
opisywaliśmy już tramwajowe priorytety Szczecina, a dokładniej to gdzie mogłyby powstać nowe trasy dla tramwajów, to jednak w studium zawarto ich zdecydowanie więcej, co zresztą nie dziwi, ponieważ jest to dokument wieloletni.
Tramwajem do Mierzyna
Dokument wymienia kilka planowanych tras tramwajowych, z czego niektóre miasto aktualnie identyfikuje jako te, które chciałoby realizować w pierwszej kolejności.
Jest to linia do centrum handlowego Ster, wraz z zaleceniami kontynuacji tej trasy w rejonie ulicy Waleriana Łukasińskiego szczególnie w momencie, gdy zmieni się charakter zagospodarowania obecnych terenów zamkniętych. W ul. Kwiatowej i ul. Okulickiego dopuszcza się przebieg uzupełniającej trasy tramwajowej, czyli de facto zachowanie obecnej trasy w tym miejscu. Kolejną linią zapisaną w studium, jest trasa wzdłuż
dalszej części ulicy Szafera oraz ulicy Nowoszerokiej
do połączenia z obecnym torowiskiem w ulicy Żołnierskiej. Ta inwestycja już się rozpoczęła i jest na etapie postępowania przetargowego. Wraz z tramwajem na dalszej części ulicy Szafera oraz na Nowoszerokiej, studium uwzględnia także budowę zupełnie nowej trasy, jako kontynuacji tramwaju na Szafera. Linia miałaby biec w ulicach Sosabowskiego, Taczaka oraz 26 kwietnia i miałaby się łączyć z obecną siecią tramwajową przy galerii Turzyn. Studium uwzględnia także możliwość lokalizacji tej trasy w ulicach Witkiewicza, Santockiej oraz 26 kwietnia.
Szczeciński Szybki Tramwaj i trasa na Mieszka I
Kolejnym projektem uwzględnionym w studium jest przedłużenie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju i budowa nowej pętli w rejonie autostrady A6. Jak możemy przeczytać w dokumencie, ta inwestycja dopuszcza także realizację uzupełniającego układu torowego w osiedlach Bukowe-Klęskowo, Majowe, Słoneczne oraz Kijewo.
Zgodnie z zapisami studium, nowej linii tramwajowej mogą doczekać się mieszkańcy południowej części Gumieńc, ponieważ linia miałyby biec w ulicach Mieszka I, Południowej, Cukrowej oraz Janiny Smoleńskiej, a pętla tramwajowa miałyby znajdować się w rejonie skrzyżowania ulicy Janiny Smoleńskiej z Bronowicką. Studium dopuszcza także budowę linii w kierunku Przecławia w gminie Kołbaskowo, ulicami Południową, Krygiera oraz Cukrową. W ostatnim czasie miasto twierdziło jednak, iż budowa trasy na ulicy Mieszka I
nie jest aktualnie priorytetem dla samorządu, a ważniejsze są inne połączenia, jak chociażby przedłużenie szybkiego tramwaju czy też tramwaj do centrum handlowego Ster, tzw. Tramwaj do Mierzyna.
Tramwaj na Warszewo oraz nowe łączniki w centrum miasta
Kolejną trasą miałaby być trasa tramwajowa w kierunku osiedla Warszewo, od ul. Niemierzyńskiej poprzez ulice: Zygmunta Krasińskiego, Przyjaciół Żołnierza, wzdłuż Królewskiego i fragment tzw. Trasy Północnej do planowanej zajezdni na terenie osiedla Warszewo. Studium dopuszcza także kontynuację trasy tramwajowej do ul. Polickiej oraz
realizację uzupełniającego układu torowego w ulicach: Duńskiej oraz Szczecińskiej. Studium wymienia także trasę tramwajową od ul. Energetyków przez planowany Most Kłodny do skrzyżowania z ul. Nabrzeże Wieleckie.
Także ścisłe centrum miasta może w perspektywie następnych lat zyskać kolejne odcinki sieci tramwajowej. Mowa tu o budowie łącznika tramwajowego w ulicy Gabriela Narutowicza, który miałby połączyć istniejące torowiska w alei Piastów oraz ulicy Potulickiej, a także budowie torowiska na fragmencie alei Bohaterów Warszawy, od skrzyżowania tej alei z ulicami 26 kwietnia i Bolesława Krzywoustego, do Ronda Ojca Doktora Władysława Siwka.
Kwestia nowych zajezdni tramwajowych to także melodia przyszłości
Studium zwraca także uwagę na konieczność modernizacji oraz rozbudowy zaplecza technicznego dla szczecińskiej komunikacji miejskiej. Dlatego dokument wymienia rozbudowę istniejącej zajezdni Pogodno, a także budowę dwóch nowych zajezdni w osiedlach Warszewo oraz Bukowe-Klęskowo.
O uściślenie planów związanych z budową nowych zajezdni zapytaliśmy Piotra Zielińskiego, rzecznika prasowego miasta, ds. inwestycji.
– Na dzień dzisiejszy nie możemy wskazać, kiedy takie zajezdnie mogłyby zostać zrealizowane i jak miałyby one wyglądać. Ich realizacja to raczej konieczność zapewniania miejsca pod obsługę nowego taboru, który byłby wykorzystywany na nowych liniach. Na dzisiaj nie ma harmonogramu realizacji takich inwestycji, zarówno w zakresie infrastruktury jak i dużych zakupów nowego taboru. Jest to odległa perspektywa czasowa, uzależniona również od kondycji budżetowej miasta i ewentualnych możliwości pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania – mówi nam Piotr Zieliński.
W studium zapisano także, iż docelowo miasto chciałoby ograniczać rolę komunikacji autobusowej i zmienić jej przeznaczenie. Docelowo autobusy miałyby dowozić pasażerów do głównych tras tramwajowych.