Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jak Niemcy pozbyli się starych samochodów, walcząc ze smogiem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-02-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Jak Niemcy pozbyli się starych samochodów, walcząc ze smogiem
fot. Michael Coghlan, lic. CC A-SA 2.0 Generic
W ciągu trzech lat, między styczniem 2006 a grudniem 2008 r., z Berlina zniknęło 70 tys. najbardziej trujących aut. To był efekt wprowadzenia z początkiem 2008 r. Strefy Ograniczonej Emisji (LEZ) w centrum miasta. Co bardziej istotne, spowodowało to zmianę jakości powietrza w zauważalnym stopniu, co wskazuje, że walka ze smogiem może przynosić efekty bardzo szybko.

Berlińskie doświadczenia z walką ze smogiem poprzez ograniczanie liczby starych samochodów opisał serwis Smog.lab. Warto się im przyjrzeć przy okazji rozmontowania przez posłów przepisów dotyczących stref ograniczonego wjazdu w centrach miast w polskiej ustawie o elektromobilności. Choć mechanizm działania strefy LEZ (Low Emission Zone) jest nieco inny niż polskiej strefy ograniczonego wjazdu, to polski ustawodawca przekonuje, że miała ona służyć przede wszystkim właśnie walce ze smogiem.

Skuteczny LEZ

Berlin, a wraz z nim Monachium i Kolonia (niedługo później Mannheim i Stuttgart) uruchomił w centrum strefę LEZ w styczniu 2008 r. Polega ona na zakazie wjazdu samochodom nie spełniającym określonej normy emisji spalin, lub (co w praktyce sprowadza się do tego samego) wyprodukowanym przed określoną datą. W Berlinie początkowo były to diesle sprzed 1996 r. i „benzyniaki” sprzed 1994 r., potem wymogi dla diesli zaostrzono. Taka strefa wiąże się z oznaczaniem samochodów, najczęściej naklejkami uprawniającymi do wjazdu lub zabraniającymi go.

Dane wskazują, że efekt był szybki. Na początku 2006 r. po Berlinie jeździło ponad 61 tys. aut osobowych i ponad 33 tys. pojazdów dostawczych, które nie spełniały żadnych norm. Z końcem 2008 r. użytkownicy zrezygnowali z ok. 50 tys. starych aut osobowych i ok. 20 tys. dostawczaków.

Według danych za 2008 r., czyli pierwszy rok funkcjonowania strefy LEZ, średnioroczny poziom pyłu PM10, czyli jednego z głównych składników smogu, spadł w granicach strefy o 17 proc. Liczba dni, gdy poziom PM10 przekraczał normę, która w poprzednich latach wynosiła średnio 54, spadła do 32 dni w 2008 r. Co więcej, istotne zmniejszenie smogu zanotowano też poza strefą.

Ta ostatnia informacja mogłaby sugerować, że strefa LEZ nie miała wpływu na polepszenie jakości powietrza, skoro poprawiło się i w niej, i poza nią. Otóż nie. Autorzy Smog.lab zwracają uwagę, że w Berlinie, zamiast przyjąć podejście polegające na radykalnym zakazie ruchu wszelkich samochodów poza tymi najczystszymi (co, jak się wydaje, jest pomysłem realizowanym w Polsce), postawiono na wymuszenie na mieszkańcach wymiany aut na czystsze, niekoniecznie od razu elektryczne czy wodorowe. „Dla niechętnych do wydawania dużej sumy pieniędzy na samochód, pozostawiono furtkę w postaci dopuszczenia w granicę LEZ-ów praktycznie wszystkich „benzyniaków”. Niemcy przesiadali się więc nie tylko na auta nowsze i droższe, ale też po prostu inne. Widać to zresztą wyraźnie, kiedy spaceruje się po Berlinie, gdzie nietrudno o starego golfa z zieloną plakietką ekologiczną” – czytamy.

Dane przytoczone wyżej pochodzą z raportu przygotowanego dla izby wyższej niemieckiego parlamentu, mającego pomóc w ocenie efektów stref LEZ, nie tylko tej berlińskiej. Warto dodać, że eksperci wyliczyli, że zarówno w Berlinie jak i w Monachium suma emisji pyłów i tlenków azotu z rur wydechowych spadła o 20 proc.

W Polsce zaczynamy od końca

Berliński przykład zachęcił do podobnych działań również inne miasta. W zeszłym roku oklejono znacznikami i uruchomiono podobną strefę w Paryżu, a przymierza się do niej Londyn (w którym już od półtorej dekady działa w centrum strefa płatnego wjazdu).

Co ciekawe, w Berlinie uznano, że kolejne zaostrzanie wymogów środowiskowych dla aut niewiele już zmieni jeśli chodzi o jakość powietrza, bo efekt wymiany dymiących aut osiągnięto. Ewentualnym kolejnym krokiem może być już tylko zakaz korzystania z aut z dieslami i na benzynę.

Gdyby się więc uczyć od Niemców, pierwszym krokiem w Polsce powinno być umożliwienie tworzenia stref LEZ, a po osiągnięciu efektów jakie mogą przynieść, wprowadzanie stref ograniczonego, płatnego wjazdu, ewentualnie stref z zakazami wjazdu dla takich aut. Tymczasem polską walkę ze smogiem zaczynamy od armat. Przyjęta niedawno ustawa o elektromobilności pozwala wyłącznie na tworzenie stref, do których wszystkie auta poza elektrycznymi, hybrydowymi i gazowymi nie mają wstępu. A to w praktyce oznacza, że żaden samorząd raczej nie zaryzykuje rozjuszenia wyborców. Możliwość wjazdu za opłatą, co złagodziło by nieco dokuczliwość stref, posłowie z pierwotnego projektu wykreślili. Możliwość tworzenia stref LEZ w polskim prawie nie ma w ogóle. Stosowny projekt ustawy przepadł głosami PIS i Kukiz’15 przed dwoma laty.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Przestrzeń

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Witold Urbanowicz 07 września 2023

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Komunikacja

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Dwa nowe czarterowe kierunki z Radomia. 70 tys. obsłużonych pasażerów

Komunikacja

Zobacz również:

Samochód w mieście: Zamiast zakazów dajmy alternatywę

Mobilność

Samochód w mieście: Zamiast zakazów dajmy alternatywę

Roman Czubiński 07 września 2023

Francuskie strefy Crit’Air, czyli auta z naklejkami

Przestrzeń

Centrum Pragi od stycznia bez tranzytu. Nauka dla Polski?

Przestrzeń

Centrum Pragi od stycznia bez tranzytu. Nauka dla Polski?

Tomasz Larczyński 01 sierpnia 2015

Pozostałe z wątku:

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Przestrzeń

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Witold Urbanowicz 07 września 2023

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Komunikacja

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Dwa nowe czarterowe kierunki z Radomia. 70 tys. obsłużonych pasażerów

Komunikacja

Zobacz również:

Samochód w mieście: Zamiast zakazów dajmy alternatywę

Mobilność

Samochód w mieście: Zamiast zakazów dajmy alternatywę

Roman Czubiński 07 września 2023

Francuskie strefy Crit’Air, czyli auta z naklejkami

Przestrzeń

Centrum Pragi od stycznia bez tranzytu. Nauka dla Polski?

Przestrzeń

Centrum Pragi od stycznia bez tranzytu. Nauka dla Polski?

Tomasz Larczyński 01 sierpnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5