Do olsztyńskiej floty włączono pierwsze dwa tureckie tramwaje Panorama. Po odbiorach stały się własnością miasta. Do czasu zakończenia budowy nowych torowisk tramwajowych, nowe pojazdy ułatwią MPK Olsztyn obsługę dotychczasowych linii i serwisowanie Tramino Solarisa.
Już nie tylko Tramino, ale również Panoramy
jeżdżą po olsztyńskich torach. Od poniedziałku w limonkowo-grafitowych barwach pojazdy firmy Durmazlar można spotkać na linii nr 2. Ze względu na inną długość, nie będą mogły kursować na linii pod Wysoką Bramę, gdyż długość tymczasowego peronu nie pokrywa się z długością tramwaju.
Na razie Olsztyn zdecydował się na odebranie dwóch pojazdów z numerem taborowym 3015 i 3016. Reszta czeka na odbiory. Obecnie w zajezdni stacjonuje już pięć tramwajów Durmazlara. Jeszcze w czerwcu powinien dojechać szósty.
– Sukcesywnie, mimo pandemii, do Olsztyna przyjeżdżają nowe tramwaje. Trochę to trwa, bo podróż każdego pojazdu jest długa i prowadzi przez Włochy, Austrię, jak i Niemcy. Transport do Polski trwa średnio 2 tygodnie. Dzisiaj, przy dużych zamówieniach nie jest to problem, bo czy statkiem czy na lawecie, podróż odbywa się sprawnie – podkreślił Piotr Grzymowicz, prezydent miasta.
Też limonkowe, ale dłuższe od TraminoTureckie tramwaje są nieco dłuższe od obecnych w Olsztynie Tramino Solarisa, i posiadają 32,5 metra. długości Szerokość pudła pozostała ta sama jak dotychczas – 2,5 metra. Panorama jest niskopodłogowa ze wzniosami nad wózkami. Niską podłogę udało się zaproponować na całej długości tramwaju. Pojazd jest pięcioczłonowy.
– Tramwaj Panorama mieści 208 osób, w tym 38 na miejscach siedzących. Cztery miejsca będą rozkładane. Ponadto pojazd jest przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Tym bardziej cieszymy się, że pierwsze pojazdy Durmazlara są już gotowe. Bez nowoczesnego transportu publicznego nie jesteśmy w stanie rozwiązać problemów komunikacyjnych – przekazał Grzymowicz.
Każdy z tramwajów ma kosztować miasto 8,99 mln zł, czyli łącznie 108 mln zł. – Większość standardów, które dotychczas w olsztyńskich tramwajach funkcjonują, zostały zachowane w nowych pojazdach – przekonywał Andrzej Karwowski, dyrektor Jednostki V w Urzędzie Miasta, odpowiedzialnej za projekt tramwajowy. Mimo wizualnego podobieństwa między tramwajami Solarisa i Durmazlara, są także różnice. – Chociażby zmniejszona liczba akumulatorów w pojeździe kosztem kondensatora, który wzmaga i poprawia ruszanie. Dzięki temu pojazd zużywa mniej energii – wyjaśnił Karwowski.
– Zamawiając nowe tramwaje, bazowaliśmy na doświadczeniach wypracowanych z pojazdów Solarisa. Elementy, które nam przeszkadzały w Tramino, mogły być dostosowane, a elementy, które potrzebowaliśmy dodatkowo, ten tramwaj jest już w nie wyposażony – pokreślił Karwowski, podczas prezentacji pojazdu. Zapytany o szczegóły odparł, że oczekiwane parametry dotyczyły m.in. ergonomii dla motorniczego czy szerokości przejścia i dostępności dla pasażerów.
Nowe tramwaje potrzebne na jużChwilę po uruchomieniu w 2015 roku sieci tramwajowej w Olsztynie szybko okazało się, że liczba kupionych 15 tramwajów jest niewystarczająca. Dłuższe niż oczekiwano czasy przejazdu angażowały więcej pojazdów, przez co rezerwa do tej pory była bardzo mała. Nowe tramwaje będą mogły obsłużyć nową trasę w 2023 roku, jak zakończy się rozbudowa. Tymczasem okazuje się, że już teraz MPK Olsztyn skorzysta na nowych wozach. – Próbowaliśmy skoordynować dwa działania, czyli budowę trasy i dostawy nowego taboru. Mamy w tej chwili tramwaje, które są w tej chwili w nadmiarze. Nowe pojazdy pozwolą nam, aby już po 6-letniej intensywnej eksploatacji tramwajów Solarisa porządnie je sprawdzić w ramach gwarancji – wyjaśnił Jerzy Roman, dyrektor MPK Olsztyn.
Pierwszy tramwaj jest już w Poznaniu. Przegląd przejdą wszystkie posiadane przez Olsztyn Tramino. Producent sprawdzi wszystkie elementy całego pojazdu i po tym nałoży nową warstwę zabezpieczającą. Naprawy związane są przede wszystkim z wystąpieniem w niektórych elementach nadwozia korozji oraz uszkodzeń wykładziny.
Prace przy pierwszym pojeździe mają potrwać około półtora miesiąca, licząc od maja. Przegląd będzie sukcesywnie obejmował kolejne pojazdy do końca 2022 roku. – Dlatego te dodatkowe 12 pojazdów, które mają do końca października być dostarczone do Olsztyna, pozwolą nam swobodnie, bez żadnych problemów obsługiwać linie tramwajowe – zaznaczył Jerzy Roman.
Jak podkreślił przedstawiciel MPK Olsztyn, po
wybudowaniu nowego torowiska tramwaje Panorama będą obsługiwać wszystkie trasy. – Wówczas powinniśmy posiadać 27 tramwajów, z czego w stałej gotowości będą 22-23 tramwaje. Po budowie nowych torów będziemy mieć dwie nowe trasy. W sumie może będzie nawet 6 albo 7 linii tramwajowych, co będzie jednak zależało od ZDZiT. Tramwaje połączą dzielnice południowe z centrum miasta i dworcem kolejowym – przyznał Jerzy Roman. Na pewno „gwarantowane” jest pięć linii – zapowiedzi obejmują bowiem uruchomienie dwóch nowych linii na nowej trasie z Pieczewa.