Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jak pojadą poznańskie tramwaje po zakończeniu remontów?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
25-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
25-09-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jak pojadą poznańskie tramwaje po zakończeniu remontów?
fot. JR
ZTM Poznań pokazał właśnie nową siatkę połączeń tramwajowych, która miałaby wejść w życie za kilka miesięcy. Zmian jest sporo, a organizator planuje też wykorzystać nowe relacje skrętne, które pojawiły się w ścisłym centrum miasta.

Organizator komunikacji miejskiej w Poznaniu, a więc Zarząd Transportu Miejskiego, właśnie zaprezentował propozycję nowego układu linii tramwajowych, jaki ma obowiązywać po zakończeniu wszystkich remontów i modernizacji sieci tramwajowej. Jak informuje ZTM, zmiany miałyby wejść w życie od początku przyszłego roku.

Czasowe zmiany na stałe

– To dobry moment na zaproponowanie nowego, stałego układu linii tramwajowych – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu, cytowany w komunikacie organizatora. – Braliśmy pod uwagę także fakt, że część zmian wprowadzanych podczas remontów spotkała się z dużym pozytywnym odbiorem pasażerów. Jeśli coś dobrze się sprawdza, jak przykładowo łącząca Naramowice i Winogrady z Grunwaldem linia numer 3, wówczas nie należy tego zmieniać – dodaje Gosiewski.


Nowy układ linii zaproponowany przez ZTM

“Trójka” zostaje na Grunwaldzkiej. " Czwórki" brak

W nowym układzie linii na swoją stałą trasę ma wrócić linia nr 2, łącząca Dębiec z Ogrodami trasą przez Wildę, a dokładniej ulicę 28 Czerwca a dalej Królowej Jadwigi, Strzelecką, Plac Wolności, Gwarną, Święty Marcin, Kraszewskiego i Dąbrowskiego. Trasę, na stałe, zmieni też “trójka”. Pierwotnie miała ona kursować z Naramowic przez Fredry do pętli ulicznej na Placu Wielkopolskim, lecz zgodnie z propozycją ZTM linia ma pozostać na swojej obecnej trasie, łącząc Naramowice z pętlą Budziszyńska przez ulicę Grunwaldzką.

Co ciekawe, w zaproponowanym układzie nie ma linii numer 4. Jak na razie nie wiemy, dlaczego ZTM zaproponował takie rozwiązanie. Swoją trasę ma zmienić również “piątka”, która ma kursować z Górczyna na pętlę Zawady trasą przez Głogowską, dworzec główny, ulicę Towarową a dalej ulicę Święty Marcin, Podgórną, Most Świętego Rocha i Rondo Śródka. Oznacza to, że będzie to jedna z dwóch linii, które wykorzystają nowy prawoskręt z Towarowej w Święty Marcin.

Zmiany na Ogrodach

Drugą linią korzystającą z tego rozwiązania będzie linia nr 17, która w nowym układzie ma łączyć Górczyn z pętlą na Starołęce (do tej pory linia kursowała tam z Ogrodów). Nowy przebieg linii to ulica Głogowska, dworzec kolejowy, Towarowa, Święty Marcin, Gwarna (w obu kierunkach) Plac Wielkopolski, Rondo Śródka, Trasa Kórnicka oraz linia na tzw. Górnym Tarasie Rataj. Bez zmian pojedzie linia nr 6, natomiast na swojej obecnej (ciągle nowej) trasie ma pozostać siódemka.

Linia ta łączy obecnie Ogrody z pętlą Połabska trasą przez całe miasto, będąc jednocześnie najdłuższą linią tramwajową, jaka wyjeżdża na poznańskie torowiska. “Ósemka” ma w nowym układzie łączyć Miłostowo z Ogrodami, a nie jak do tej pory z Górczynem. Zgodnie z planem tramwaje tej linii pojadą z Miłostowa przez Plac Wielkopolski i Most Teatralny na Ogrody ulicą Dąbrowskiego. “Dziewiątka” połączy Dębiec z pętlą Połabska przez Wildę (ulicę 28 Czerwca), Strzelecką, Plac Wolności i Fredry, natomiast w drugą stronę, w kierunku Dębca, tramwaje tej linii skręcą z Fredry w Gwarną a dalej ulicę Święty Marcin.

Słabo na Wierzbięcicach. Co z PST?

Linia nr 10 będzie jedyną linią, która będzie kursowała wyremontowanym odcinkiem torowiska na ulicy Wierzbięcice. Oznacza to, że w szczycie na tej trasie tramwaje będą kursować co 10 minut. Wspomniana linia nadal będzie łączyła Naramowice z Dębcem. “Jedenastka” dotrze z Piątkowskiej do pętli na Unii Lubelskiej, kierując się tam ulicami Roosevelta i Głogowską, a dalej Hetmańską i Ronda Starołęka i Żegrze.

Nic nie zmieni się w obsłudze najważniejszej trasy tramwajowej w mieście, a więc linii Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Na pętle Osiedle Sobieskiego nadal będą więc docierały cztery linie tramwajowe 12, 14, 15 i 16. O ile “dwunastka” i “czternastka” będą jeździły swoją starą trasą, to duże zmiany czekają linię nr 15 kiedy ta zjedzie z trasy PST. Do tej pory “piętnastka” kursowała do pętli Budziszyńska wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej (ostatnio, na czas remontów, wydłużono ją do Junikowa), a w nowym układzie ma się to zmienić. ZTM zaplanował, że tramwaje na trasie linii nr 15 pojadą teraz przez Rondo Kaponiera, ulicę Święty Marcin, Podgórną, Most Świętego Rocha, Trasę Kórnicką, oraz linię na Żegrzu i dotrą do pętli przy Unii Lubelskiej. W drodze powrotnej tramwaje pojadą przez Plac Wolności i Gwarną.

Szczytowa linia na Połabskiej

Identyczną trasą pojedzie linia nr 16, lecz zamiast do pętli przy Unii Lubelskiej dojedzie ona ponownie na Franowo. Czwartą linią, która będzie docierać do pętli Ogrody będzie “osiemnastka”, która wróci na swoją stałą trasę przez Trasę Kórnicką. Nowością będzie także wznowienie kursowania linii nr 19, która ma w szczycie “dogęścić” siatkę połączeń z pętli Połabska.

Nowa, szczytowa linia, pojedzie z Połabskiej przez Fredry, Gwarną, Święty Marcin, Podgórną i Strzelecką, a dalej Półwiejską i 26 Czerwca do pętli na Dębcu. Częstotliwość tej linii wyniesie 20 minut, podczas gdy pozostałe linie, w godzinach szczytu, kursują co 10 minut.

Jak podkreśla ZTM, są to na razie propozycje, które mogą ulec zmianom po konsultacjach z mieszkańcami.

W następnych dniach zamieścimy szersze i bardziej dogłębne podsumowanie planowanych zmian.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań: Tramwaje od nowego roku pojadą inaczej. Piętnastka zostaje

Przestrzeń

Poznań: Tramwaje od nowego roku pojadą inaczej. Piętnastka zostaje

Redakcja/inf. pras. 08 listopada 2023

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Przestrzeń

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Witold Urbanowicz / Jakub Rösler 30 czerwca 2023

Poznań. Prawoskręt z Towarowej na Święty Marcin prawie gotowy

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wrócą na Św. Marcin do połowy roku?

Komunikacja

Zobacz również:

Poznań: Tramwaje od nowego roku pojadą inaczej. Piętnastka zostaje

Przestrzeń

Poznań: Tramwaje od nowego roku pojadą inaczej. Piętnastka zostaje

Redakcja/inf. pras. 08 listopada 2023

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Przestrzeń

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Witold Urbanowicz / Jakub Rösler 30 czerwca 2023

Poznań. Prawoskręt z Towarowej na Święty Marcin prawie gotowy

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wrócą na Św. Marcin do połowy roku?

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5