– Zjawisko urban sprawl charakteryzuje się chaotycznością, terenochłonnością ale co istotne z punktu widzenia systemów transportowych cechą tego zjawiska jest zwiększenie społecznych kosztów transportu. Rozwiązaniem w tej sytuacji jest tworzenie na obszarach przedmiejskich multimodalnych węzłów przesiadkowych z parkingami typu Park&Ride – uważa Krystian Banet z Politechniki Krakowskiej.
W obliczu zjawiska urban sprawl, czyli „rozlewania się” miasta, nowa zabudowa zlokalizowana jest w miejscach oddalonych od korytarzy transportu zbiorowego. Przykładem może być osiedle w krakowskich Witkowicach. Taki kierunek rozwoju miast prowadzi do sytuacji, w której mieszkańcy nie posiadając dogodnego dostępu do transportu zbiorowego wybierają samochód. Efektem tego jest pogorszenie warunków podróżowania w całym mieście.
– Rozwiązaniem w tej sytuacji jest tworzenie na obszarach przedmiejskich multimodalnych węzłów przesiadkowych z parkingami typu Park&Ride. Na przeszkodzie stoi jednak polska polityka przestrzenna, w myśl której planowanie przestrzenne kraju zamyka się w granicach administracyjnych gmin, nie wychodząc poza nią, co często prowadzi do kuriozalnych sytuacji, gdzie granica administracyjna staje się granicą terenów o bardzo różnej formie użytkowania i intensywności – mówił Krystian Banet.
– Brakuje nam szerszego, regionalnego lub metropolitalnego podejścia do planowania przestrzennego. Współpraca taka mogłaby być korzystna dla wszystkich interesariuszy dzięki uzyskaniu efektu synergii oraz dzięki przejściu z myślenia w kontekście lokalnym do myślenia w kontekście metropolitarnym – zwrócił uwagę Krystian Banet.
Obecnie zalążkiem komunikacji metropolitalnej w strefie podmiejskiej Krakowa jest zintegrowana aglomeracyjna komunikacja autobusowa, która posiada jednak ograniczenia przewozowe. – Konieczna jest rozbudowa podsystemu kolei. Aby poprawić dostępność komunikacyjną Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej planowana jest budowa nowych przystanków kolejowych, a także zlokalizowanych w ich pobliżu parkingów Park&Ride oraz Bike&Ride. Rolę uzupełniającą pełnić ma podsystem komunikacji autobusowej i mikrobusowej, obsługując przede wszystkim te rejony aglomeracji krakowskiej, gdzie nie dociera kolej – mówił Krystian Banet.
Więcej na temat krakowskich pomysłów na walkę z urban sprawl znajdziesz w Monitorze.