W ostatnich latach Poznań zrealizował szereg imponujących inwestycji tramwajowych. Stolica Wielkopolski pokazuje też, że tramwaj może być szybkim środkiem transportu. Na kilku trasach prędkość podniesiona jest do 60, a nawet 70 km/h.
Jak wyjaśnia MPK w Poznaniu, prędkość tramwajów uzależniona jest przede wszystkim od bezpieczeństwa przejazdu, na które składają się warunki ruchu oraz stan techniczny torów.
Największą prędkość tramwaje osiągają rzecz jasna na PeSTce, która nie leży w pasie drogowym i jest w pełni autonomiczna oraz bezkolizyjna. Maksymalna prędkość na tej trasie wynosi 70 km/h. Tor w kierunku Centrum, od końca przejazdu trapezowego za przystankiem Szymanowskiego do przejazdu trapezowego za przystankiem Słowiańska, liczy 3 715 metrów. Tor w drugą stronę, od końca przejazdu trapezowego przed przystankiem Słowiańska do pętli Sobieskiego, liczy 4 140 metrów. Natomiast na odcinku trasy od końca estakady Bogdanka do początku przejazdu trapezowego przed przystankiem Słowiańska (440 metrów) obowiązuje prędkość 60 km/h. Nie tylko PeSTka szybka
Tramwaje mogą jednak rozpędzać się nie tylko na trasie szybkiego tramwaju. - W sieci torowisk w Poznaniu wyznaczono kilka odcinków torów w dobrym stanie technicznym na torowiskach wydzielonych, bez węzłów rozjazdowych, bez kolizji z ruchem ulicznym - samochodowym i pieszym - na których wprowadzono możliwość jazdy ze zwiększoną prędkością 60 km/h - informuje Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK Poznań.
Wyznaczone odcinki z podniesioną prędkością obejmują: - ul. Hetmańską od ronda Żegrze do ronda Starołęka (805 m w obu kierunkach) - ul. Hetmańską od ul. Kolejowej do ul. Głogowskiej (690 m w obu kierunkach) - ul. Warszawską od św. Michała do pętli Miłostowo (2 590 m w obu kierunkach) W drugim i trzecim przypadku trasy nie są w pełni bezkolizyjne - występują skrzyżowania zabezpieczone sygnalizacją świetlną. Wymienione torowiska o podwyższonej prędkości znajdują się w pasie dzielącym i są dodatkowo wygrodzone barierkami. Bezpieczeństwo
Jak informuje MPK, tramwaje są wyposażone w ograniczniki prędkości. - Są to urządzenia "Mesit", które przy prędkości 65 km/h nie pozwalają motorniczemu na dalsze przyspieszanie - wyjaśnia Iwona Gajdzińska.
Zgodnie z obowiązującymi ustawami na terenie obszaru zabudowanego w ciągu dnia obowiązuje prędkość 50 km/h. Organ zarządzający może podwyższać lub zmniejszać prędkość, o czym informują znaki. Dlatego też torowiska z podwyższoną prędkością są odpowiednio oznaczone. Koszty eksploatacji
Przewoźnik przekonuje, że szybsze tramwaje nie zwiększają znacząco kosztów eksploatacji infrastruktury. - Zwiększenie prędkości nie ma zasadniczego znaczenia na zużycie elementów toru ze względu na to, że są to odcinki proste (w przypadku Poznańskiego Szybkiego Tramwaju PST z łukami o dużych promieniach) - mówi Iwona Gajdzińska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.