Pod koniec czerwca PKP PLK podpisały umowę na opracowanie studium planistycznego rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego ze szczególnym uwzględnieniem nowej linii średnicowej. Dokument ma powstać w ciągu ok. 3,5 roku.
Wykonawcą opracowania będzie firma BBF z Poznania, z którą PKP PLK podpisały umowę 28 czerwca. Jej wartość to 4,287 mln zł brutto. Na realizację całości przeznaczono 1270 dni, czyli ok. 3,5 roku.
Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie wariantowej koncepcji rozwoju infrastruktury kolejowej w Warszawskim Węźle Kolejowym, ze szczególnym uwzględnieniem obsługi aglomeracji warszawskiej. To kolejny krok i uszczegółowienie ogłoszonego w 2019 r. master planu dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej. Przeprowadzone zostaną analizy dla wszystkich linii i inwestycji, dla których dotąd nie uruchomiono prac studialnych i planistycznych.
Wykonawca opracuje pięć wariantów obsługi aglomeracji i w tym celu przeprowadzi mikrosymulacje, opracuje modele prognostyczne oraz koncepcje układów torowych. Zamawiający zdefiniował szereg opcji inwestycyjnych, które mają znaleźć odzwierciedlenie w analizach wariantów rozbudowy infrastruktury. Po pierwsze, to dobudowa dodatkowej pary torów dla rozdzielenia ruchu aglomeracyjnego, dalekobieżnego i towarowego. Pod uwagę zostaną wzięte nowe linie średnicowe w relacjach Warszawa Wileńska – Warszawa Główna, Warszawa Wileńska – Warszawa Służewiec, Warszawa Gdańska – Warszawa Służewiec oraz trzecia para torów na odcinku Warszawa Zachodnia – Centralna – Warszawa Wschodnia. Przeanalizowane zostaną też propozycje budowy szeregu nowych linii kolejowych. Więcej o założeniach piszemy
tutaj.