Suwałki mogą pochwalić się jedną z najnowocześniejszych flot autobusów w Polsce – średni wiek pojazdów to 5,5 roku. W ramach modernizacji linii Rail Baltica, władze miasta planują budowę nowego dworca kolejowego. Sprawdzamy, jak wyglądają inwestycje transportowe w Suwałkach.
Drugie co do wielkości miasto na Podlasiu może poszczycić się dynamicznym rozwojem w ostatnich latach. Odnowione centrum miasta zachęca turystów i mieszkańców do wieczornych spacerów, a lokalizacja przy ważnych ciągach komunikacyjnych Via i Rail Baltica gwarantuje łatwy dojazd dla inwestorów i odwiedzających to miasto.
Suwalskie MercedesyZa transport w mieście odpowiada komunalna spółka ZKM, która prowadzi obsługę 18 dziennych linii autobusowych na ponad 300 kilometrach tras. Trzon taboru stanowią Mercedesy Conecto LF, zakupione w 2010 i 2015 roku oraz Irisbusy Crossway LE, w służbie od 2009 roku. Flotę uzupełniają pojedyncze egzemplarze MAN-ów NG, Solarisów Urbino oraz jeden pojazd marki Jelcz. Inwestycje w tabor pozwoliły na uzyskanie 100% udziału autobusów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych we flocie miejskiego przewoźnika.
Jak pisaliśmy w grudniu zeszłego roku [link: http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/suwalki-wyzwaniem-wymiana-wysluzonego-taboru-51024.html] miasto stara się o zakup nowych autobusów hybrydowych w perspektywie najbliższych pięciu lat. Finansowanie ma się odbyć ramach Mechanizmu Norweskiego lub Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020.
Dworzec Suwalski dworzec to perełka XIX wiecznej architektury, ale już wkrótce może przestać obsługiwać podróżnych. W ramach budowy linii Rail Baltica konieczna będzie zmiana przebiegu linii kolejowej w granicach miasta. Dzisiejsza stacja czołowa, zakończona ślepo w centrum miasta, zostanie przeniesiona w nowe miejsce, umożliwiając bezpośrednią jazdę w kierunku Litwy. Władze miasta, dzięki umowie z 2011 roku zawartej z PKP, planują budowę nowego dworca oraz rewitalizację terenów pokolejowych w mieście. Plan zagospodarowania przestrzennego tego terenu przewiduje możliwość budowy nowej dzielnicy mieszkaniowej wraz z obiektami handlowymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną. Władze miasta są również zainteresowane przejęciem budynków należących do kolejowych spółek
Obecnie trwają rozmowy między przedstawicielami Urzędu Miasta, PKP S.A. i PKP Polskie Linii Kolejowych S.A. w sprawie lokalizacji punktu obsługi podróżnych na stacji Suwałki. Rozważane jest m.in. przeniesienie obsługi pasażerskiej w okolice dworca autobusowego - informowała w marcu Aleksandra Dąbek z Biura Prasowego PKP S.A.
Obwodnica EkspresowaSuwałki są pierwszym dużym miastem na trasie S61 „Via Baltica”, codziennie rozjeżdżanym przez ciężki tranzyt poruszający się między państwami Bałtyckimi a Europą Zachodnią. Aktualnie prowadzone są prace nad budową obwodnicy Suwałk, stanowiącej przedłużenie otwartej przed rokiem obwodnicy Augustowa. Zgodnie z zawartym w zeszłym roku kontraktem, trasę wybuduje firma Budimex za 299 454 570 złotych w systemie „Projektuj i Buduj”. Według danych wykonawcy, aktualne zaawansowanie prac projektowych wynosi 60%, co pozwoli na złożenie wniosku o ZRID 29 lipca tego roku. Początek prac budowlanych zaplanowany jest na wiosnę przyszłego roku, a same roboty potrwać mają do wiosny 2019 roku.
Budowana trasa, przebiegająca na zachód od miasta, ma zostać wykonana we wspieranej obecnie przez GDDKiA technologii betonowej. Na trasie zaplanowano trzy węzły drogowe „Suwałki Północ”, „Suwałki Zachód” oraz „Suwałki Południe”, który zagwarantuje połączenie z istniejącym odcinkiem drogi krajowej numer 8 w kierunku granicy z Litwą.
Obwodnica miejskaWładze miasta planują również budowę tzw. Trasy wschodniej, czyli miejskiej obwodnicy Suwałk, która ma skomunikować tereny leżące po wschodniej stronie miasta z centrum oraz obwodnicą ekspresową. Trasa ma również za zadanie odciążyć przejazd w ciągu ul. Sejneńskiej stanowiącej jedyny łącznik wschodniej części miasta z centrum. Urzędnicy obawiają się, że w przypadku ewentualnego zdarzenia drogowego na przejeździe kolejowym w ciągu tej ulicy mogłoby dojść do całkowitego odcięcia dojazdu do elektrociepłowni oraz bazy miejskich autobusów znajdującej się na tym terenie.
Projekt przewiduje realizację w trzech etapach. Pierwszy z nich zakłada budowę tunelu pod torami Rail Baltiki oraz mostu nad Czarną Hańczą. Kolejne dwa etapy mają połączyć południową z północną częścią miasta. Budowa trasy wyceniana jest na 132 miliony złotych. Prace mają zostać sfinansowane ze środków unijnych zarezerwowanych w perspektywie na lata 2014 – 2020.
Zdjęcie: Obwodnica Suwałk. Źródło: strona kontraktu