Partnerzy serwisu:
Mobilność

Jak wytyczać kierunki rozwoju mobilności w miastach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-10-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Jak wytyczać kierunki rozwoju mobilności w miastach
fot. Monika Mężyńska, lic. CC BY-SA 2.5Poznań
W jaki sposób nie tylko wielkie metropolie, ale także mniejsze ośrodki miejskie mogą zarządzać rozwojem i poprawą jakości życia mieszkańców poprzez wzrost mobilności? Jak integrować różne podsystemy transportu publicznego? Na te pytania starali się znaleźć odpowiedź uczestnicy konferencji „Smart City – jak inteligentnie przemieszczać się po mieście?”.

Konferencja, zorganizowana przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR przy współudziale Stowarzyszenia Transportu Publicznego, Międzynarodowych Targów Poznańskich i portalu www.transport-publiczny.pl, odbyła się w Poznaniu, w ramach targów „Dworzec” zorganizowanych na terenie MTP.

Przebieg dyskusji pokazał, że wśród ekspertów nie ma jednomyślności, jeśli chodzi o kierunki rozwoju transportu (i szerzej: mobilności) w największych polskich miastach. Np. Wojciech Makowski z Instytutu Spraw Obywatelskich krytykował projekt budowy dworca Łódź Fabryczna (i powiązanego z nim projektu „Nowe Centrum Łodzi”), nazywając te inwestycje „przeskalowaną gigantomanią”. Zwrócił m.in. uwagę, że w sytuacji, w której wykłada się niebotyczne pieniądze na te inwestycje, równolegle oferta transportu zbiorowego na terenie Łodzi jest bardzo słaba – częstotliwość kursowania wielu linii jest niska, „a standard podróżowania bywa zbliżony do PKS-u”, mówił Makowski.

Teraz „linia do lasu”, za 30 lat – linia do centrum miasta

Z kolei Janusz Górny z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu bronił innej inwestycji, której szereg mieszkańców stolicy Wielkopolski, jak i mediów zarzucało gigantomanię: linii tramwajowej na Franowo. – Nieprawdą jest, że zbudowano linię „w krzaki”. Doświadczenie pokazuje, że mieszkańcy polskich miast lubią tramwaje, a nowe linie podnoszą rangę miast – mówił Górny, zwracając na miastotwórczą funkcję tramwaju.

Podczas debaty sygnalizowano także m.in., że nawet jeśli współcześnie może się wydawać, że buduje się linię tramwajową „do pól i lasów”, to za 20-30 lat na tym samym terenie może znajdować się tętniące życiem centrum miasta. Przypomniano też np., że ponad pół wieku temu podobne opinie o „przeskalowanej gigantomanii” dotyczyły budowy linii SKM Trójmiasto, bez której dziś nie sposób wyobrazić sobie systemu transportu zbiorowego w aglomeracji trójmiejskiej.

Dyskutanci zwrócili też uwagę m.in. na problemy prawne, utrudniające rozwój mobilności. Leszek Ruta, ekspert ZDG TOR, sygnalizował m.in., że niejednoznaczne zdefiniowana jest w polskim prawie rola organizatora transportu zbiorowego. Adam Piotr Zając za Stowarzyszenia SISKOM zwrócił z kolei uwagę na kuriozalny zapis dotyczącym wytyczania nowych dróg rowerowych. Obecnie pas dla rowerów można wytyczyć tylko w istniejącej jezdni, natomiast nie jest to możliwe w przypadku nowo budowanej drogi. – A odseparowane drogi rowerowe nie zawsze są korzystnym rozwiązaniem komunikacyjnym – stwierdził Zając.

Krańcowo niesatysfakcjonujący system przesiadek

Fundamentem dla sprawnie funkcjonującego transportu zbiorowego w aglomeracjach jest maksymalnie rozwinięta integracja rozkładowa i taryfowa pomiędzy różnymi podsystemami transportu zbiorowego. Jako przykład działania odwrotnego podano podczas dyskusji sytuację z przesiadkami na dworcu Poznań Gł. Obecnie ostatni pociąg PKP IC z Warszawy do Poznania przyjeżdża o godz. 22.02 i tylko w przypadku jednej linii wychodzącej z węzła poznańskiego podróżny ma możliwość szybkiej i sprawnej przesiadki (godz. 22.10 odjazd pociągu do Leszna). W pozostałych 5 przypadkach oczekiwanie na przesiadkę wynosi 30-45 min, a na linii do Piły w ogóle nie ma już o tej porze pociągu.

– Rozkłady przewoźników regionalnych są zdeterminowane oczekiwaniami organizatorów przewozów oraz ograniczoną przepustowością poszczególnych tras – zwracał jednak uwagę Marek Pawicki, dyrektor pionu technicznego w Kolejach Wielkopolskich.

Za dwa tygodnie – premiera Białej Księgi Mobilności

Większość argumentów zasygnalizowanych podczas debaty zostało zawartych i rozszerzonych w Białej Księdze Mobilności w Aglomeracjach (BKM), przygotowanej z inicjatywy Stowarzyszenia Transportu Publicznego. Oficjalna prezentacja BKM zaplanowana została na 30 października, w Bydgoszczy, podczas Kongresu Transportu Publicznego (KTP).

Głównym celem BKM jest zdiagnozowanie głównych problemów związanych z przemieszczaniem się w obrębie największych polskich aglomeracji. Przedstawione w niej zostaną podstawowe problemy związane z kształtowaniem oferty transportu zbiorowego i zmiany zachodzące w ostatnich latach w tej materii w polskich miastach. BKM wskaże również dobre praktyki w zakresie transportu – nie tylko jednak pociągów czy segmentu określanego potocznie mianem „komunikacji miejskiej”, ale też np. ruchu pieszego i rowerowego.

Partnerem wydawnictwa są Międzynarodowe Targi Poznańskie, SKM Warszawa, Tramwaje Warszawskie oraz NextBike. BKM będzie też prezentowana szczegółowo na portalu www.transport-publiczny.pl. W tym ostatnim przypadku poszczególne zagadnienia prezentowane będą w rozszerzonej formie, łącznie z komentarzami i opiniami użytkowników, ekspertów i podmiotów odpowiedzialnych za realizację projektów.

Tematyka mobilności będzie poruszana na Kongresie Transportu Publicznego, który odbędzie się 30 października br. w Bydgoszczy. Zachęcamy do bezpłatnej rejestracji! 

 


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Przestrzeń

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Redakcja/inf. pras. 09 września 2023

Wyremontowany dworzec Bydgoszcz Zachód otwarty dla podróżnych

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca Gdynia Chylonia

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca Gdynia Chylonia

Witold Urbanowicz 29 sierpnia 2023

Wrocław chce być pionierem smart cities

Komunikacja

Wrocław chce być pionierem smart cities

Bartosz Józefiak 15 grudnia 2015

Normy techniczne w smart cities a prawo

Prawo & Finanse

Normy techniczne w smart cities a prawo

dr Bogdan Fischer 26 maja 2015

Za pieniądze unijne powstaną inteligentne miasta?

Przestrzeń

Za pieniądze unijne powstaną inteligentne miasta?

Jakub Dybalski 08 stycznia 2015

Zobacz również:

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Przestrzeń

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Redakcja/inf. pras. 09 września 2023

Wyremontowany dworzec Bydgoszcz Zachód otwarty dla podróżnych

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca Gdynia Chylonia

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca Gdynia Chylonia

Witold Urbanowicz 29 sierpnia 2023

Wrocław chce być pionierem smart cities

Komunikacja

Wrocław chce być pionierem smart cities

Bartosz Józefiak 15 grudnia 2015

Normy techniczne w smart cities a prawo

Prawo & Finanse

Normy techniczne w smart cities a prawo

dr Bogdan Fischer 26 maja 2015

Za pieniądze unijne powstaną inteligentne miasta?

Przestrzeń

Za pieniądze unijne powstaną inteligentne miasta?

Jakub Dybalski 08 stycznia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5