Ulica Ruska we Wrocławiu ma zyskać charakter deptaku z uspokojonym ruchem samochodów. Właśnie zakończył się kolejny etap prac projektowych. Plany, konsultowane ostatnio z mieszkańcami i konserwatorem zabytków, zakładają m.in. posadzenie drzew, montaż ławek i przebudowę nawierzchni. Projekt rewitalizacji ul. Ruskiej powinien być gotowy już w 2025 roku.
W połowie 2025 roku powinien być gotowy projekt przebudowy ulicy Ruskiej na odcinku od Kazimierza Wielkiego do placu Solnego, przygotowywany głównie z myślą o pieszych i rowerzystach.
– Jesteśmy po konsultacjach społecznych, które wskazały nam kierunki przyszłych prac projektowych, oraz po uzgodnieniach z konserwatorem zabytków, ponieważ znajdujemy się w strefie Starego Miasta Wrocławia – informuje Andrzej Biegus, kierownik projektu ze spółki Wrocławskie Inwestycje. – Pracujemy nad rozwiązaniami technicznymi wyposażenia ulicy, nad małą architekturą, likwidacją wszelkich kolizji podziemnych, tak aby w przyszłości osiągnąć cel, którym jest nowoczesna ulica – dodaje.
Nowa Ruska z cechami deptaku z zielenią
Projektantka Magdalena Zienowicz podkreśla, że Ruska ma zmienić swoje znaczenie i przede wszystkim stać się miejscem, a nie ulicą. – Zamieniamy ją na deptak, na pasaż. Stawiamy na ruch fakultatywny, czyli nieco spowolniony – informuje projektantka i dodaje, że mieszkańcom najbardziej zależało na zieleni.
W planach jest posadzenie drzew po szerszej stronie Ruskiej – między ulicą Kiełbaśniczą a Rzeźniczą – a także na wysokości Kazimierza Wielkiego i Psich Bud. Inne rośliny zajmą miejsce w donicach. – Elementami dodatkowymi będą ławki, miejsca odpoczynku zarówno dla osób starszych, jak i niepełnosprawnych – wymienia Magdalena Zienowicz. – Przewidujemy również specjalne siedziska dla dzieci.
Projekt zakłada wprowadzenie ogródków gastronomicznych, wymianę oświetlenia, a także wyeksponowanie historycznego torowiska. Zostanie ono wkomponowane w nawierzchnię ulicy, która ma być przebudowana tak, żeby zachować część kostki brukowej. Urzędnicy uznali, że jest ona dobrej jakości – regularna i gładka. Ubytki i niedostatki będą uzupełnione nowymi, podobnymi kamieniami.
Przebudowa ścieżek rowerowych i chodników
Chodniki będą ułożone wyłącznie z płyt kamiennych, co oznacza, że zniknie kostka. Krawężniki mogą zostać obniżone do poziomu ulicy. Te zmiany szykowane są z myślą również o osobach niepełnosprawnych. Kamienne płyty chodników będą miały różny format, kolor i fakturę.
Nowa nawierzchnia, z kostki granitowej, pojawi się na ścieżkach rowerowych. Na odcinku od Kazimierza Wielkiego do Rzeźniczej rowerzyści pojadą kontrapasem, dalej – do placu Solnego – ruch będzie odbywał się na zasadach ogólnych.
Reguły jazdy samochodami pozostaną prawie takie same. Nadal będzie można przejechać pomiędzy Solnym a ul. Kiełbaśniczą oraz skręcić w Ruską z Rzeźniczej i dojechać do Kazimierza Wielkiego (jeden kierunek). Odcinek od Rzeźniczej do Solnego wciąż będzie niedostępny dla aut.