Wybrano najlepsze koncepcje architektoniczno-urbanistyczne kładki pieszo-rowerowej nad Wartą, pomiędzy ulicą Piastowską a os. Piastowskim. Nowa przeprawa połączy Rataje i Wildę. Pierwsze miejsce w konkursie przyznano pracowni Krzysztof Janus "ARCHIMEDIA" – Pracownia Architektoniczna – Architekci & Inżynierowie z Poznania.
Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie w październiku ubiegłego roku ogłosiła konkurs. Sędziowie oceniali prace nadesłane przez 15 pracowni. Ich zadaniem było przedstawienie koncepcji samej kładki, ale też uwzględnienie jej funkcjonalnego połączenia z istniejącą i planowaną infrastrukturą w pobliżu oraz zagospodarowaniem terenu.
– Dziękujemy wszystkim pracowniom, które nadesłały swoje propozycje. To wiele ciekawych pomysłów na samą konstrukcję kładki, jak i wpisanie jej w otocznie. Jesteśmy również wdzięczni sądowi konkursowemu, który profesjonalnie ocenił prace i wybrał te najlepsze, ale też przygotowuje zalecenia pokonkursowe. Naszym następnym krokiem będzie zaproszenie zwycięzcy do współpracy – mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. Wszystkie prace
można zobaczyć tutaj.
Autorzy pracy, która zajęła pierwsze miejsce, otrzymają nagrodę pieniężną w wysokości 50 tys. zł i zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na przygotowanie szczegółowego opracowania, które będzie podstawą realizacji inwestycji.
O koncepcji, która zajęła pierwsze miejsce, sędziowie napisali: "Praca poprzez ciekawy i przemyślany układ kompozycyjny załamania osi wpisuje się w kontekst urbanistyczny. Uwzględnia zarówno walory widokowe jak i przyrodnicze poprzez zachowanie w maksymalnym stopniu istniejącego drzewostanu. Zaproponowane miejsce odgięcia na zachodnim brzegu rz. Warty akcentuje fasadę budynku Miejskich Łazienek Rzecznych z ich widokową ekspozycją z poziomu kładki wraz z plażą Wilda i jej otoczeniem. Osiowy widok w kierunku wschodnim podkreślono kontynuacją geometrii strefy kładki pieszo-rowerowej z obowiązującego planu. Zaproponowano również intrygujące i lekkie rozwiązanie podpór spełniających funkcje komunikacji. Smukły i wstęgowy charakter architektoniczny kładki nawiązuje do rzeki co podkreśla atrakcyjność zaproponowanej koncepcji."
Najlepsza koncepcja zakłada, że przeprawa będzie miała 7 metrów użytkowych szerokości, przestrzeń ma być wolna od przeszkód i elementów architektonicznych. Autorzy w obrębie kładki zaproponowali wspólny ruch pieszych i rowerzystów, tzw. shared space. Tłumaczą, że brak wydzielenia kolorem ścieżki rowerowej generuje większą czujność użytkowników. Proponują, by podstawowymi materiałami, z jakich powstanie kładka, były beton i stal. Całość mają uzupełnić meble miejskie w przestrzeni rekreacyjnej wykonane z drewna o podwyższonej odporności, a także energooszczędne oświetlenie.
Drugie miejsce zajęła pracownia UGO Hugon Kowalski z Poznania (30 tys. zł nagrody). Sędziowie zwrócili uwagę na prostą i czystą formę kładki, która nie próbuje konkurować z przyrodniczym charakterem brzegów Warty. Z punktu widzenia możliwości realizacyjnych propozycja nie budziła większych zastrzeżeń.
Trzecią nagrodę przyznano pracowni Dipl. Arch. ETH SIA Anna Jach ze Szwajcarii (20 tys. zł nagrody). Sędziowie zwrócili uwagę na prostą, adekwatną i jednocześnie atrakcyjną odpowiedź koncepcyjną na sformułowany cel konkursu. Sąd docenił także uzyskane w pracy efekty wynikające z precyzyjnej, wielowątkowej i pogłębionej analizy uwarunkowań miejsca.