Lublin przyhamowuje z rozbudową sieci trolejbusowej. Tutejszy Zarząd Transportu Miejskiego zapowiada, że dobudowane zostaną jeszcze jedynie krótkie, brakujące fragmenty. To oznacza, że aktualny układ sieci trolejbusowej w Lublinie można uznać za docelowy.
Grzegorz Malec, dyrektor ZTM w Lublinie zapowiedział, że ewolucja tras trolejbusowych sprowadzi się do budowy około siedmiu kilometrów sieci. – Powstaną odcinki-uzupełnienia, które wcześniej wypadły z systemu – precyzuje Malec. Chodzi m.in. o ulicę Lubelskiego Lipca ’80 Wróblą czy Filaretów do pętli osiedle Widok. Miasto uzależnia jednak rozbudowę od uzyskania funduszy w nowej perspektywie unijnej. Monika Fisz, rzecznik prasowy lubelskiego ZTM dodaje, że „analizowane są dodatkowe rozwiązania, które byłyby korzystne”. W grę wchodzą krótkie fragmenty do pętli i węzłów komunikacyjnych w rejonach intensywnego rozwoju osiedli mieszkaniowych.
Od rozkwitu do…?Przypomnijmy, że ostatnia znacząca rozbudowa systemu trolejbusowego w Lublinie miała miejsce w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Wówczas prawie podwojono długość sieci, która po realizacji zadania miała 60 kilometrów. Całkowita wartość projektu wyniosła ponad 520 milionów złotych, a poziom dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 340 milionów złotych. W zakresie zadania znalazła się także m.in. wymiana taboru trolejbusowego (70 nowych pojazdów). Aktualnie, lubelskie MPK, poza pojazdami historycznymi, dysponuje wyłącznie nowoczesnymi trolejbusami z niską podłogą. Tych jest 138 sztuk, z czego większość stanowią pojazdy firmy Solaris oraz zmontowane w tutejszej fabryce Ursusy.
Obecnie Lublin może pochwalić się drugim, co do długości sieci, systemem trolejbusowym w Polsce. Czy to miałoby się w przyszłości zmienić? – O likwidacji nie ma mowy – zapewnia prezydent miasta, Krzysztof Żuk. Trolejbusy pojawiły się w Lublinie w 1953 roku w odpowiedzi na kryzys paliwowy i początkowo miały być rozwiązaniem tymczasowym do momentu uruchomienia komunikacji tramwajowej. To jednak, pomimo powstania kilku koncepcji na przestrzeni lat, nie nastąpiło, a sieć przetrwała okres kryzysu, w którym trolejbusy w innych miastach likwidowano. Aktualnie w Lublinie funkcjonuje 12 dziennych linii trolejbusowych. Miasto, jako pierwsze w kraju po kilkunastoletniej przerwie, wprowadziło do eksploatacji trolejbusy przegubowe.
Elektryczny tabor to nie tylko trolejbusyLublin mocno stawia na rozwój transportu elektrycznego. Obok rozwoju sieci trolejbusowej, miasto inwestuje w elektrobusy. 2 czerwca 2021 roku lubelski ZTM
podpisał umowę z firmą Solaris na dostawę siedmiu autobusów elektrycznych Urbino 18 electric. Zamówienie objęło także jedną pojedynczą i trzy podwójne ładowarki zajezdniowe plug-in. Finalizacja kontraktu planowana jest na maj 2023 roku. Tymczasem we środę, 9 czerwca 2021 roku, jeden z pięciu już dostarczonych elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12 wyjechał na ulice Lublina w celu wykonania testów ładowarek elektrycznych rozmieszczonych na wybranych pętlach. Pojazdy te czeka jeszcze odbiór techniczny, po czym zostaną skierowane do obsługi pasażerów. Miasto, z wykorzystaniem funduszy unijnych, buduje także 7 węzłów przesiadkowych – przy ulicy Franczaka „Lalka”, Żeglarskiej, Zbożowej, Granitowej, Osmolickiej, Grenadierów i alei Kraśnickiej. Ze względu na infrastrukturę do ładowania baterii, pętle te będą najprawdopodobniej przyczółkami dla linii autobusowych obsługiwanych taborem elektrycznym.