Na targach InnoTrans został zaprezentowany najnowszy tramwaj dla berlińskiego przewoźnika BVG. Wóz Urbanliner wyprodukowany przez Alstom ma ponad 50 metrów długości, mieści 312 pasażerów, w tym 92 na miejscach siedzących i będzie obsługiwał najbardziej obciążoną linię tramwajową w mieście - M4.
Jednym z ciekawszych tramwajów prezentowanych na tegorocznym InnoTrans jest wagon Alstomu
dla berlińskiego przewoźnika BVG. Ponad 50-metrowy tramwaj Urbanliner jest jednym z 20 tramwajów tego typu zakupionych przez operatora komunikacji miejskiej w stolicy Niemiec w ramach dużej umowy podpisanej jeszcze z Bombardierem (przejętym przez Alstom kilka miesięcy później). BVG może docelowo zakupić 117 tramwajów z tej serii, nie tylko w wersji 50-metrowej, lecz również krótszej, 32-metrowej.
Bardzo pozytywne wrażenia z wnętrza pojazdu
Nowy wóz jest naprawdę duży i sprawia wrażenie bardzo pojemnego. Zastosowano w nim duże, podwójne drzwi na całej długości pojazdu, w tym również tuż za obiema kabinami motorniczego.
Urbanliner ma ciekawy układ siedzeń. Zastosowano w nim bowiem nie tylko klasyczne usytuowanie siedzeń - w obu kierunkach jazdy, lecz pojawiły się tu również stałe fotele skierowane bokiem do kierunku jazdy, co do tej pory mogliśmy spotkać w autobusach oraz przede wszystkim w pociągach metra.
Podobne rozwiązanie zastosowano w Tatrach użytkowanych przez MPK Poznań, choć w tym przypadku rozwiązanie nie sprawdza się zupełnie z powodu ciasnoty członu z tak zamontowanymi siedzeniami.
Kolejnym godnym zauważenia rozwiązaniem jest montaż oparć dla osób stojących. Umiejscowiono je na ścianach tramwaju w miejscach przeznaczonych do podróży z rowerem lub dla osób z niepełnosprawnością.
Uwagę przykuwa również tapicerka siedzeń pasażerskich wykonana w nowym berlińskim wzorze obić, co docelowo ma doprowadzić do ujednolicenia tej kwestii w pojazdach BVG.
Środek tramwaju, choć przestronny, jest zdecydowanie prostszy niż ten, jaki możemy spotkać w wagonach użytkowanych w Polsce. Niekoniecznie musi to być wadą! Nie znajdziemy tu więc np. ładowarek do urządzeń mobilnych w poręczach czy przy siedzeniach pasażerskich. Wbrew pozorom nie kryją się one za czarnymi zaślepkami pod każdym z foteli, które są jedynym wyraźnym minusem estetycznym nowych wozów.
Kolejnym plusem tramwaju są duże, przestronne okna.
Ponad 50 metrów i ponad 300 pasażerów
Całkowita pojemność Urbanlinera o długości niespełna 51 metrów ma wynosić 312 pasażerów, z czego 92 na miejscach siedzących. Jak podano, nowe ponad 50-metrowe składy będą mogły przewieźć o 25 proc. więcej pasażerów względem starszych pojazdów posiadanych przez Berlin. BVG zakłada, że nowe tramwaje będą wykorzystywane przede wszystkim na bardzo popularnej linii M4 z Lichtenberg do Mitte, którą podróżuje dziennie ok. 100 tys. pasażerów. W ciągu godziny w każdym kierunku kursuje na niej po 18 pojazdów, co BVG nazywa rekordem na sieci tramwajowej w Niemczech.
Każdy z 50-metrowych pojazdów jest dwukierunkowy i ma szerokość 2,4 metra. Tramwaj jest wyposażony w pięć wózków, z czego cztery są napędowe. Moc silników trakcyjnych określono na 880 kW. Montowane są silniki asynchronicznie napędzające każde koło z osobna, co w efekcie wymagało zamontowania 16 silników o mocy 55 kW każdy.
Realizacja kontraktu opóźniła się przez pandemię i zerwane łańcuchy dostaw. Jak na razie tramwaj przechodzi szereg testów i prób, a pierwszych pasażerów powinien zabrać w przyszłym roku.