Partner serwisu
Komunikacja

Jaki jest 50-metrowy tramwaj dla Berlina?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
26-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-09-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Na targach InnoTrans został zaprezentowany najnowszy tramwaj dla berlińskiego przewoźnika BVG. Wóz Urbanliner wyprodukowany przez Alstom ma ponad 50 metrów długości, mieści 312 pasażerów, w tym 92 na miejscach siedzących i będzie obsługiwał najbardziej obciążoną linię tramwajową w mieście - M4.

Jednym z ciekawszych tramwajów prezentowanych na tegorocznym InnoTrans jest wagon Alstomu dla berlińskiego przewoźnika BVG. Ponad 50-metrowy tramwaj Urbanliner jest jednym z 20 tramwajów tego typu zakupionych przez operatora komunikacji miejskiej w stolicy Niemiec w ramach dużej umowy podpisanej jeszcze z Bombardierem (przejętym przez Alstom kilka miesięcy później). BVG może docelowo zakupić 117 tramwajów z tej serii, nie tylko w wersji 50-metrowej, lecz również krótszej, 32-metrowej.

Bardzo pozytywne wrażenia z wnętrza pojazdu

Nowy wóz jest naprawdę duży i sprawia wrażenie bardzo pojemnego. Zastosowano w nim duże, podwójne drzwi na całej długości pojazdu, w tym również tuż za obiema kabinami motorniczego.



 Urbanliner ma ciekawy układ siedzeń. Zastosowano w nim bowiem nie tylko klasyczne usytuowanie siedzeń - w obu kierunkach jazdy, lecz pojawiły się tu również stałe fotele skierowane bokiem do kierunku jazdy, co do tej pory mogliśmy spotkać w autobusach oraz przede wszystkim w pociągach metra.



Podobne rozwiązanie zastosowano w Tatrach użytkowanych przez MPK Poznań, choć w tym przypadku rozwiązanie nie sprawdza się zupełnie z powodu ciasnoty członu z tak zamontowanymi siedzeniami.

Kolejnym godnym zauważenia rozwiązaniem jest montaż oparć dla osób stojących. Umiejscowiono je na ścianach tramwaju w miejscach przeznaczonych do podróży z rowerem lub dla osób z niepełnosprawnością.



Uwagę przykuwa również tapicerka siedzeń pasażerskich wykonana w nowym berlińskim wzorze obić, co docelowo ma doprowadzić do ujednolicenia tej kwestii w pojazdach BVG.



Środek tramwaju, choć przestronny, jest zdecydowanie prostszy niż ten, jaki możemy spotkać w wagonach użytkowanych w Polsce. Niekoniecznie musi to być wadą! Nie znajdziemy tu więc np. ładowarek do urządzeń mobilnych w poręczach czy przy siedzeniach pasażerskich. Wbrew pozorom nie kryją się one za czarnymi zaślepkami pod każdym z foteli, które są jedynym wyraźnym minusem estetycznym nowych wozów.



Kolejnym plusem tramwaju są duże, przestronne okna.

Ponad 50 metrów i ponad 300 pasażerów

Całkowita pojemność Urbanlinera o długości niespełna 51 metrów ma wynosić 312 pasażerów, z czego 92 na miejscach siedzących. Jak podano, nowe ponad 50-metrowe składy będą mogły przewieźć o 25 proc. więcej pasażerów względem starszych pojazdów posiadanych przez Berlin. BVG zakłada, że nowe tramwaje będą wykorzystywane przede wszystkim na bardzo popularnej linii M4 z Lichtenberg do Mitte, którą podróżuje dziennie ok. 100 tys. pasażerów. W ciągu godziny w każdym kierunku kursuje na niej po 18 pojazdów, co BVG nazywa rekordem na sieci tramwajowej w Niemczech.

Każdy z 50-metrowych pojazdów jest dwukierunkowy i ma szerokość 2,4 metra. Tramwaj jest wyposażony w pięć wózków, z czego cztery są napędowe. Moc silników trakcyjnych określono na 880 kW. Montowane są silniki asynchronicznie napędzające każde koło z osobna, co w efekcie wymagało zamontowania 16 silników o mocy 55 kW każdy.

Realizacja kontraktu opóźniła się przez pandemię i zerwane łańcuchy dostaw. Jak na razie tramwaj przechodzi szereg testów i prób, a pierwszych pasażerów powinien zabrać w przyszłym roku.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolejne 90 elektrobusów od Solarisa dla Berlina

Komunikacja

Kolejne 90 elektrobusów od Solarisa dla Berlina

Witold Urbanowicz 20 czerwca 2019

Berlin. 15 elektrobusów od Solarisa już w stolicy Niemiec

Prawo & Finanse

Berlin zamawia przegubowe elektrobusy Solarisa

Komunikacja

Berlin może kupić nawet 430 piętrusów od ADL

Przestrzeń

Berlin może kupić nawet 430 piętrusów od ADL

Witold Urbanowicz 22 października 2018

Berlin kupuje do 950 autobusów Mercedes Citaro

Komunikacja

Zobacz również:

Kolejne 90 elektrobusów od Solarisa dla Berlina

Komunikacja

Kolejne 90 elektrobusów od Solarisa dla Berlina

Witold Urbanowicz 20 czerwca 2019

Berlin. 15 elektrobusów od Solarisa już w stolicy Niemiec

Prawo & Finanse

Berlin zamawia przegubowe elektrobusy Solarisa

Komunikacja

Berlin może kupić nawet 430 piętrusów od ADL

Przestrzeń

Berlin może kupić nawet 430 piętrusów od ADL

Witold Urbanowicz 22 października 2018

Berlin kupuje do 950 autobusów Mercedes Citaro

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5