Kijowska w tunelu, dworzec autobusowy po południowo-wschodniej stronie Warszawy Wschodniej, kładka rowerowa wzdłuż nasypu kolejowego i pieszy bulwar łączący Warszawę Wschodnią ze stacją metra Stadion – to niektóre z propozycji dla tzw. węzła Warszawa Wschód. Dla obszaru stacji Warszawa Wschodnia przedstawiono dwa warianty zagospodarowaniu przestrzeni, z czego jeden wydaje się w tym momencie mało realny. Projektanci przedstawili właśnie końcowe pomysły na ucywilizowanie tego obszaru.
W styczniu 2022 r. ZTM podpisał umowę z firmą IDOM na realizację planu –
studium technicznego – dla węzła Warszawa Wschód, obejmującego obszar stacji Warszawa Stadion i Warszawa Wschodnia. Dziś przedstawiciele firmy, wraz z Consultants United i Głębowski Studio, prezentowali opracowane założenia. – Ideą jest koncentracja usług transportowych z łatwiejszymi przesiadkami. Ten obszar spina wiele projektów miejskich: III linię metra, budowę Trasy Tysiąclecia czy przebudowę Trasy Świętokrzyskiej. To taki kierunkowy masterplan – mówi Wojciech Gawęda z firmy Consultants United. Jak zaznaczają przedstawiciele wykonawcy, na tym etapie to tylko propozycje, a nie lista przesądzonych inwestycji.
Przeprowadzono już etapy rozpoznania i programowe. Teraz, na etapie końcowym, znajduje się etap uszczegóławiający z symulacjami ruchu, koncepcją drogowo-transportową, podstawową analizą ekonomiczno-finansową oraz koncepcja kierunkowa – z analizą prawną, końcową analizą ekonomiczno-finansową, analizą porównawczą.
Prosta Grochowska, Kijowska w tuneluZałożenia zawierają brakujący odcinek Trasy Świętokrzyskiej od Kijowskiej – w nowym przebiegu. Zaproponowano budowę tunelu od ul. Brzeskiej do Trasy Tysiąclecia. Jego funkcją miałoby odciążenie strefy przed Dw. Wschodnim i zdjęcie ruchu tranzytowego.
Kolejny pomysł to przebudowa skrzyżowania al. Zielenieckiej, Targowej, Zamoyskiego i Grochowskiej. Ruch tranzytowy miałby zostać przejęty przez ciąg Grochowska – Zamoyskiego. Natomiast Targowa – na odcinku od tego skrzyżowania do Trasy Świętokrzyskiej – miałaby tworzyć przyjazny plac miejski. Zaproponowano nową pętlę tramwajową z przystankami tuż przy dworcu Stadion.
Place miejskie i bulwar pieszy do metraPo południowej stronie stacji Warszawa Wschodnia – między dworcem a Trasą Tysiąclecia – zaproponowano terminal dla autobusów dalekobieżnych. Tę lokalizację zaproponowano z uwagi na wygodną przesiadkę na pociągi podmiejskie w kierunku Centrum (III linia metra, zlokalizowana po północnej stronie stacji, będzie wszak kończyć się na Stadionie). Przysunięto perony autobusowe pod budynek podmiejski dworca (obecnie pierwszeństwo ma transport kołowy indywidualny). W korytarzu Trasy Tysiąclecia zaproponowano tramwaj z przystankami po południowej stronie stacji, przy peronach podmiejskich. Wiadomo na pewno, że
powstanie droga od ul. Żupniczej do Kijowskiej.
Zagospodarowany ma zostać plac przydworcowy po stronie Kijowskiej. Przybliżono do dworca przystanki autobusowe i tramwajowe – torowisko miałoby zostać odgięte w celu skrócenia przesiadek. Obecnie tramwaj jest najbardziej odsunięty od dworca. Po wschodniej stronie zaproponowano sporą pętlę tramwajową z torami odstawczymi. Wzdłuż nasypu kolejowego w stronę Stadionu, po stronie torów dalekobieżnych, zaproponowano kładkę rowerową – pomogłaby ona z pokonaniem skrzyżowań z Targową i Zamoyskiego.
Zaproponowano pasaż pieszy w ul. Skaryszewskiej, łączących Warszawę Wschodnią z rejonem Stadionu – to najszybsza i najkrótsza trasa do stacji II linii metra. To zdaniem projektantów znacznie usprawniłoby przesiadki. Założono też poprawę dojść do samej stacji metra – z przebiciem przez nasyp i wyjściem po stronie al. Zielenieckiej i planowanego tu placu miejskiego. Przed samą stacją Stadion zaproponowano plac miejski, zapewniający wygodną komunikację między metrem, koleją, tramwajem a parkiem Skaryszewskim (z przejściem podziemnym pod al. Zieleniecką).
mat. Consultants UnitedWariant fantastyczny – czyli przykrycie torówPrzedstawiono też kolejny wariant – ze znaczną modyfikacją tkanki urbanistycznej w rejonie stacji Warszawa Wschodnia. Zaproponowano przykrycie stacji kolejową płytą, na której zlokalizowana będzie zieleń. Do nasypu i płyty tej przylegają budynki. Na zielonej płycie, zszywającej miasto, architekci wyobrażają sobie boiska miejskie, kawiarnie itp. Ten wariant wydaje się jednak mało realny w momencie, gdy PKP PLK
kończą swoją dokumentację na przebudowę stacji Warszawa Wschodnia i dysponują ważną decyzją środowiskową. – To ideowe rozwiązanie, które ma szansę w perspektywie plus 50 lat. Jest jednak warte pokazania – nie kryje Tomasz Głębowski z firmy Głębowski Studio.
Nagranie z prezentacji dostępne
tutaj. Strona projektu
tutaj, a ankieta
tutaj.
mat. Consultants United