MPK ogłosiło przetarg na dostawę 11 niskopodłogowych autobusów elektrycznych. Ponadto zamawiający wymaga także dostarczenia systemu ładowania, a cały projekt jest dofinansowany z programu Zielony Transport Publiczny. Dziś przyglądamy się dokładnej specyfikacji pojazdów, jakie chce pozyskać wrocławski przewoźnik.
Zamawiający, a więc wrocławskie MPK, chce pozyskać 11 w pełni niskopodłogowych elektryków. Mają to być autobusy przegubowe i fabrycznie nowe, które będą przystosowane do szybkiego ładowania za pomocą pantografu, jak i wolniejszego, za pomocą wtyczki. Elektryki mają być zdolne do pokonania minimum 80 kilometrów na jednym ładowaniu, a także 300 km dziennie bez konieczności zjazdu do zajezdni i szybkim ładowaniem co około 42 kilometry. Ponadto MPK wymaga też by autobusy były wykonane w jak największym stopniu z materiałów niepalnych.
Elektrobusy mają mieć minimum 40 miejsc siedzących, w tym 14 przystosowanych dla pasażerów z niepełnosprawnościami (dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi). Dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich zarezerwowano 1 miejsce, a dla wózków dziecięcych 2 takie miejsca. Łączna liczba miejsc stojących i siedzących została określona na minimum 120. Pojazdy mają mieć 4 pary drzwi w układzie 2-2-2-2. Długość autobusów ma mieścić się w przedziale pomiędzy 18, a 18,75 metra.
Minimalna moc silnika została określona na 240 kW, a ponadto pojazd ma odzyskiwać energię w trakcie hamowania. Minimalna moc ładowania za pomocą wtyczki (plug-in) to 60 kW, a maksymalna z użyciem pantografu to 400 kW, który ma być zamontowany na dachu pojazdów. Pojazdy mają być wyposażone w poduszki powietrzne, które umożliwią opuszczanie prawej strony pojazdu do poziomu krawężnika, co ułatwia dostanie się do autobusu osobom z ograniczoną mobilnością.
Autobusy mają być wyposażone w pełne oświetlenie ledowe, zarówno przedziału pasażerskiego, jak i świateł zamontowanych na zewnątrz pojazdów. Ponadto pojazdy mają być w pełni klimatyzowane za pomocą klimatyzacji bezemisyjnej, całopojazdowej. Kabina kierowcy ma być wydzielona od reszty przestrzeni pasażerskiej. Autobusy będą miały także systemy monitoringu, zliczania pasażerów, informacji pasażerskiej i gaśniczy. Dodatkowo elektryki mają być wyposażone w kasowniki lub biletomaty.
O szczegółach przetargu piszemy też
tutaj.