Jak podaje Polska Izba Rozwoju Elektromobilności, w Polsce z końcem czerwca było zarejestrowanych 856 autobusów elektrycznych. Najwięcej z nich, bo prawie 150, można spotkać na ulicach Warszawy. Ponad 66% rynku należy do Solarisa, który dostarczył prawie 570 autobusów różnej długości a najpopularniejszym modelem elektrycznym w Polsce pozostaje Urbino 12 Electric.
Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE) właśnie podsumowała pierwsze półrocze 2023 roku jeśli chodzi o rynek autobusów elektrycznych. Jak wynika z liczby zarejestrowanych pojazdów, na polskich drogach na koniec czerwca można było spotkać łącznie 856 autobusów zasilanych energią elektryczną.
Warszawa liderem, Kraków goni
Izba przygotowała sumaryczne zestawienie miast, w których kursuje najwięcej autobusów elektrycznych. Na pierwszym miejscu znalazła się stolica kraju, Warszawa, w której jeździło 148 takich autobusów. Na drugim miejscu uplasował się Poznań gdzie można spotkać 86 elektrobusów, natomiast trzecie miejsce przypadło Krakowowi, gdzie na koniec czerwca było zarejestrowanych 79 elektrobusów. Ta ostatnia liczba uległa już zmianie, bowiem MPK z Krakowa odebrało kilka dni temu 20 elektrycznych Solarisów, przez
co krakowska flota liczy już 99 “elektryków”.Kolejne, czwarte miejsce, należy do Zielonej Góry. Południowa stolica województwa lubuskiego kilka lat temu zakupiła prawie 50 elektrobusów od Ursusa, a w ostatnich miesiącach miasto podpisało umowy na kolejne autobusy elektryczne od Mercedesa, Solarisa,
Karsana oraz
ARP. Więcej o planach samorządu na rozwój elektrycznej floty
można przeczytać tutaj.Mazowsze, Wielkopolska i Śląsk
Duża liczba elektrobusów w Warszawie sprawia, że to właśnie Mazowsze jest województwem z największą liczbą elektrobusów jeśli chodzi o polskie regiony. Wg. PIRE w największym województwie było zarejestrowanych 234 takowych pojazdów. Na drugim miejscu jest województwo wielkopolskie z liczbą 99 pojazdów. Poza Poznaniem elektrobusy kursują tu po ulicach Ostrowa Wielkopolskiego czy Konina. W dalszej kolejności uplasowały się województwo śląskie - 90 autobusów oraz małopolskie - 84 elektrobusy, choć 79 z nich to autobusy z Krakowa.
Solaris na pierwszym miejscu, kto drugi?
Kolejnymi danymi przekazanymi przez Izbę Elektromobilności są informacje o najpopularniejszych producentach oraz modelach autobusów, jakie kursują po polskich drogach. Liderem jest Solaris, który dostarczył 568 autobusów elektrycznych spośród 856 pojazdów uwzględnionych w raporcie, co stanowi ponad 66% rynku. Na drugim miejscu jest… Ursus, a więc firma,
która zaliczyła stosunkowo krótki epizod produkcji autobusów elektrycznych, a większość z 66 pojazdów
dostarczyła do wspomnianej już Zielonej Góry (dokładnie 43 sztuki).Trzecie miejsce zajmuje MAN, który dostarczył 47 elektrobusów, a dalej Volvo - 40 pojazdów oraz Mercedes - 35. O jeden autobus mniej wyprodukował Yutong.
Urbino 12 i 18 Electric bezkonkurencyjne
Jeśli chodzi o najpopularniejsze modele elektrobusów, to na pierwszym miejscu znajdują się dwa flagowe produkty od Solarisa, a więc Urbino 12 Electric oraz Urbino 18 Electric. Krótszych pojazdów zarejestrowano 267, natomiast przegubowców 230. Trzecie miejsce przypadło Ursusowi z modelem CITY Smile - 64, a czwarte modelowi 7900 od Volvo, które dostarczyło te pojazdy chociażby do Świdnicy czy Łodzi.
Trend wzrostowy będzie się utrzymywał
Jak przypomina PIRE, rynek ciągle rośnie i będzie się rozwijał, a dane przekazane w informacji prasowej nie uwzględniają autobusów znajdujących się już w produkcji, czy też tych przechodzących testy, ale jeszcze nie zarejestrowanych.
– Rynek elektrycznych autobusów w Polsce cały czas się powiększa. W najbliższych miesiącach możemy spodziewać się tylko wzrostu liczby e-busów. Oczywiście nie byłoby to możliwe bez odpowiedniego wsparcia finansowego. Pod koniec maja zakończył się nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego Zielony Transport Publiczny 3.0 do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wnioski o dofinansowanie złożyło 79 podmiotów, a w ramach samego naboru planowany jest zakup 550 elektrycznych autobusów wraz z infrastrukturą – komentuje Marcin Nowak, Członek Zarządu Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.
O samym naborze do kolejnej edycji Zielonego Transportu Publicznego
pisaliśmy w tym miejscu.