MZK Bydgoszcz kupują swoje pierwsze autobusy elektryczne. Przewoźnik chce nabyć 11 autobusów, siedem 18-metrowych oraz cztery krótsze, 12-metrowe. Poza pojazdami MZK wymagają także dostawy ładowarek zajezdniowych i mobilnych.
Jak
już informowaliśmy, MZK Bydgoszcz w połowie grudnia ubiegłego roku ogłosiły przetarg na zakup pierwszych w swojej flocie autobusów elektrycznych. MZK planują nabyć 11 pojazdów wraz z infrastrukturą do ich ładowania wykorzystującą OZE. 7 z zamawianych pojazdów to autobusy przegubowe, natomiast 4 to pojazdy o standardowej długości 12 metrów.
Kupowane autobusy przegubowe mają mieć długość w przedziale 17,9-18,2 metra i mają zabierać na pokład 120 pasażerów z czego minimum 40 na miejscach siedzących. Autobusy mają być w pełni niskopodłogowe z wyjątkiem stopnia umożliwiającego zajęcia miejsca w ostatnim rzędzie siedzeń. Wejścia do autobusu mają być bezstopniowe i mają być umiejscowione na wysokości 34 centymetrów licząc od ziemi. Układ drzwi to 2-2-2-2 a drzwi będą otwierana do wnętrza pojazdu.
Układ napędowy zapewni silnik lub zespół silników o minimalnej mocy netto 240 kW, natomiast MZK preferują jeden centralny silnik. Bateria trakcyjna ma mieć pojemność co najmniej 480 kWh i ma zapewniać zasięg co najmniej 250 km na jednym ładowaniu, choć MZK dodatkowo punktują zwiększenie tego parametru do 300 km. Baterie mają mieć zdolność ładowania plug-in o mocy 120 kW.
Krótsze autobusy mają mieć długość w przedziale 11,9-12,2 metra i mają zabierać co najmniej 75 pasażerów, z czego 24 na miejscach siedzących. Autobusy mają być w pełni niskopodłogowe z wyjątkiem stopnia umożliwiającego zajęcia miejsca w ostatnim rzędzie siedzeń. Wejścia do autobusu mają być bezstopniowe i mają być umiejscowione na wysokości 34 centymetrów licząc od ziemi. Układ drzwi to 2-2-2 a drzwi będą otwierana do wnętrza pojazdu.
Układ napędowy w tym przypadku zapewni silnik bądź silniki o minimalnej mocy 180 kW, natomiast także w tym przypadku MZK preferują centralnie umiejscowiony silnik. Pojemność baterii trakcyjnej wynosząca co najmniej 360 kWh co ma zapewnić zasięg na jednym ładowaniu na poziomie 250 km, choć wydłużenie tego zasięgu do 300 km jest dodatkowe punktowane przy ocenie ofert. Identycznie jak w przypadku przegubowców również krótkie autobusy mają być ładowane poprzez złącze plug-in o mocy 120 kW.
Oba typy pojazdów mają być również klimatyzowane, ogrzewane i wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz w monitoring wizyjny.
W ramach inwestycji MZK wymagają również stworzenia infrastruktury do ładowania autobusów w postaci 14 “punktów ładowania”, 12 stacjonarnych oraz dwóch mobilnych. Ponadto wykonawca wybuduje dwie wiaty parkingowe oraz instalację fotowoltaiczną o mocy do 1 MWp wraz z magazynem energii o pojemności do 4 MWh.
Punkty ładowania to pięć dwustanowiskowych ładowarek, które staną na zajezdni MZK przy Inowrocławskiej a ich moc ma wynosić 160 kW. Ładowanie każdego z autobusów z mocą nie mniejszą niż 80 kW. Do tego MZK chcą pozyskać jedną szybszą ładowarkę dwustanowiskową o mocy co najmniej 240 kW. MZK chcą także dostawy dwóch mobilnych ładowarek o mocy ładowania nie mniejszej niż zakres od 60 do 80 kW.
Realizacja całości zamówienia ma nastąpić do 14 maja 2026 roku.
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali dostawy opiewające na co najmniej 10 autobusów przegubowych oraz 5 autobusów krótkich, 12-metrowych w maksymalnie dwóch kontraktach. Chodzi o niskopodłogowe autobusy miejskie, fabrycznie nowe z napędem elektrycznym.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 77%, materiał/technologia wykonania konstrukcji nadwozia oraz poszycia autobusu - 10%, zwiększony przebieg autobusów do 300 km - 5%, silnik centralny - 3%, termin dostawy części zamiennych - 1% oraz termin realizacji naprawy gwarancyjnej - 4%.