MPK Poznań chce kupić co najmniej 9 elektrycznych przegubowców. Zamówienie może zostać rozszerzone maksymalnie do 17 sztuk, a MPK chce dofinansować zakup ze środków unijnych. Sprawdzamy jakie pojazdy mają zasilić flotę poznańskiego przewoźnika.
MPK Poznań kupuje 9 lub nawet 17 autobusów elektrycznych o długości od 17,5 do 18 metrów, z tolerancją 15 centymetrów w każdą ze stron, o ile producent posiada homologację dla pojazdu o takiej długości. Autobusy mają zabierać co najmniej 110 pasażerów na miejscach siedzących, z czego minimum 30 na miejscach siedzących. Minimum 10 z tych miejsc ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Wysokość podłogi w przedziale 32-39 centymetrów, a MPK dopuszcza jej podwyższenie do 47 centymetrów nad 2 oraz 3 osią pojazdu. Podłoga ma być jednolita na całej długości autobusu - bez stopni poprzecznych. Układ drzwi to 2-2-2-2, z czego pierwsze mają otwierać się do wewnątrz, a pozostałe do wewnątrz lub odskokowo na zewnątrz pojazdu.
Napęd autobusów zapewni centralny, elektryczny silnik asynchroniczny lub silniki elektryczne asynchroniczne w osi napędowej / w piastach kół. Zamawiający dopuszcza również możliwość wyposażenia autobusów w centralny silnik elektryczny o charakterze synchronicznym. MPK preferuje pierwszą ze wspomnianych opcji, a więc centralny elektryczny silnik asynchroniczny, co jest jednym z kryteriów technicznych przy ocenie ofert. Minimalna moc jednostki napędowej to 200 kW. Układ napędowy ma mieć wbudowane ograniczenie prędkości do 70 km/h oraz ma być wyposażony w system rekuperacji energii.
Pojemność magazynu energii ma wynosić co najmniej 580 kWh, a pojemność użyteczna minimum 420 kWh, jednak MPK preferuje użycie baterii o wyższych pojemnościach, zarówno całkowitej jak i użytecznej. Baterie mają zapewniać bezawaryjną pracę i osiągnięcie co najmniej 220 kilometrów na jednym ładowaniu w każdych warunkach atmosferycznych (przy temperaturach od -25°C do 40°C). Co ciekawe MPK zdecydowało się na zakup elektrobusów ładowanych tylko poprzez złącze plug-in, co będzie nowością we flocie przewoźnika. Do tej pory bowiem wszystkie użytkowane przez MPK elektrobusy są ładowane również przez pantograf.
Baterie mają być ładowane zewnętrzną ładowarką plug-in o mocy do 200 kW. Naładowanie baterii do 100% z mocą 200 kW ma zajmować maksymalnie 2 godziny i 30 minut, natomiast w przypadku ładowania z mocą 100 kW 4 godziny i 30 minut.
Autobusy będą wyposażone w klimatyzację, system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz ogrzewanie. Pojawi się również system zliczania pasażerów oraz oczywiście kasowniki PEKA i te dostarczone przez Mennicę Polską.
Całość zamówienia - zamówienie podstawowe wraz z opcją, ma zostać zrealizowane do 30 września 2025 roku, natomiast odbiory pierwszych elektrobusów nie mogą się rozpocząć wcześniej niż 1 lipca przyszłego roku.
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali dostawy minimum 5 fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich o napędzie elektrycznym. MPK uznaje za dostawę autobusów z napędem elektrycznym również dostawy autobusów elektrycznych zasilanych wodorem bądź trolejbusów.
O wyborze najlepszej oferty ma zdecydować cena - 72%, właściwości techniczno-eksploatacyjne - 10%, warunki gwarancji i serwisu - 15% oraz gotowość techniczna - 3%.
Na właściwości techniczno-eksploatacyjne składają się: zastosowanie centralnego asynchronicznego silnika elektrycznego, zastosowanie napędu na dwie osie pojazdu, zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego, jednoczesna regulacja wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem, powierzchnia niskiej podłogi w autobusach, 3-częściowy zderzak przedni, palność materiałów użytych wewnątrz autobusów, wytrzymałość konstrukcji nośnej, zastosowanie aktywnego zawieszenia kompensującego pracę nadwozia autobusu podczas jazdy, zużycie energii elektrycznej w kWh na 1 kilometr przebiegu, pojemność nominalna i użyteczna baterii trakcyjnych, zastosowanie czołowej szyby panoramicznej, zastosowanie systemu wczesnej detekcji zagrożenia pożarowego baterii trakcyjnych, zastosowanie dodatkowego systemu automatycznego schładzania baterii w przypadku wykrycia w niej zagrożenia pożarowego przez system wczesnej detekcji, spełnienie wymogów Regulaminu nr 93 EKG ONZ w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu, spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 EKG ONZ w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego.
Zamówienie ma zostać dofinansowane z kolejnej edycji
programu Zielony Transport Publiczny.