Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jakie autobusy będzie kupował MZK Toruń?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
25-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
25-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jakie autobusy będzie kupował MZK Toruń?
fot. JR
Toruński przewoźnik chce dalej elektryfikować swoją flotę autobusową dzięki środkom europejskim. MZK może nabyć nawet 35 nowych elektrobusów, lecz zależy to od przyznanych funduszy. W Toruniu na razie nie pojawią się za to autobusy na wodór, bowiem zdaniem spółki na ich zakup jest jeszcze zbyt wcześnie.

Kilka dni temu pisaliśmy o tramwajowych planach MZK w Toruniu na najbliższe lata. Przewoźnik przygotowuje się już do nowej perspektywy unijnej i w ramach środków europejskich chciałby kupować nowe tramwaje oraz zbudować nową zajezdnię dla wagonów przy ulicy Legionów. Spółka chce także dalej inwestować w nowy tabor autobusowy, głównie elektryczny. Obecnie MZK używa już bowiem 10 autobusów zasilanych energią elektryczną.

W Toruniu pojawi się ponad 30 nowych elektrobusów?

W pierwszej kolejności MZK chciałby zakupić 10 autobusów elektrycznych dzięki środkom z nowego, regionalnego programu dla Kujaw i Pomorza. Poza autobusami zakup miałby także objąć infrastrukturę do ich ładowania. To jednak nie jedyne elektrobusy, które mogą zostać zakupione przez spółkę.

– Autobusy elektryczne mogą też do nas trafić dzięki dotacji z trzeciej edycji programu Zielony Transport Publiczny, bowiem złożyliśmy do niej wniosek o dofinansowanie zakupu 25 elektrobusów wraz z infrastrukturą do ładowania. Z racji charakterystyki naszego miasta najlepiej sprawdzają się u nas autobusy 12-metrowe i to właśnie takie pojazdy chcemy zakupić dzięki środkom z ZTP. Oczywiście inną kwestią jest to na ile autobusów ostatecznie otrzymamy dofinansowanie, bowiem w pierwszej edycji tego programu otrzymaliśmy środki na zakup 4 pojazdów, choć mieliśmy większe plany. Cieszymy się z każdego nowego autobusu, jaki zasila naszą flotę – mówi nam prezes MZK, Zbigniew Wyszogrodzki.

O trzecim naborze do ZTP pisaliśmy szerzej w tym miejscu. Z powodu atrakcyjności jego warunków (szczególnie dla miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców) złożone wnioski znacznie przekroczyły budżet naboru, zarówno podstawowy - gwarantowany jak i pełny, który ma zostać sfinansowany ze środków z KPO (do których Polska wciąż nie ma dostępu).

Gaz najdroższy. Pojazdy konwencjonalne wciąż najtańsze

Przewoźnik z Torunia jest też jednym z niewielu w Polsce, który używa jednocześnie autobusów elektrycznych, spalinowych oraz gazowych. W związku z tym zapytaliśmy prezesa Wyszogrodzkiego o to, jak kształtuje się obecnie cena wozokilometra w przypadku każdego rodzaju napędu.

– Zdecydowanie najtaniej w eksploatacji wychodzą autobusy spalinowe, zasilane Olejem Napędowym. Takie autobusy są najtańsze w eksploatacji, ale również w zakupie. Na dzisiaj jeden wozokilometr autobusu spalinowego to około 2 złotych, w przypadku elektrobusu ta kwota to około 2,7 złotego, natomiast najdrożej wychodzą nas autobusy zasilane gazem ziemnym, bowiem koszt ich wozokilometra to 4,6 złotego – mówi prezes MZK Toruń.

Spalinowe plany przewoźnika. Wodór jeszcze poczeka

Koszty użytkowania poszczególnych rodzajów napędu sprawiają, że spółka dalej chce też inwestować w autobusy z napędem konwencjonalnym – W przyszłym roku planujemy zakup 4 lub 6 autobusów z silnikiem Diesla, co będzie zależne od wielkości środków własnych, jakimi będziemy dysponować na ten cel – dodaje Wyszogrodzki.

Przewoźnik nie myśli jednak na razie o inwestycji w autobusy wodorowe – Kiedyś zapewne przyjdzie na to czas, lecz na razie przyglądamy się pionierom, którzy decydują się na zakupy “wodorowców”. Z wodorem ciągle wiąże się sporo niewiadomych, dlatego zakup pojazdów nim zasilanych na dziś byłby zdecydowanie zbyt wczesny – wyjaśnia przedstawiciel MZK.

Sytuacja kadrowa stosunkowo dobra

Przy okazji rozmowy z prezesem poruszyliśmy również wątek kadr i liczby motorniczych oraz kierowców, którzy są w tym momencie zatrudnieni w spółce. Zbigniew Wyszogrodzki mówi, że jest szczęściarzem, bowiem w Toruniu nie zdarzają się sytuacje, w których odwoływane są poszczególne kursy autobusów lub tramwajów, co nie znaczy, że braki nie występują wcale.

– Oczywiście, tak jak wszędzie w Polsce, mamy pewne braki. Dzisiaj zatrudniamy 268 kierowców i 73 motorniczych. Nie mogę powiedzieć, że są to liczby, które nas w pełni satysfakcjonują. Na pewno od ręki przyjęlibyśmy jeszcze kilkunastu kierowców oraz kilku motorniczych, lecz nie po to aby łatać ewentualne dziury kadrowe, lecz aby zoptymalizować proces pracy i zlikwidować dużą liczbę nadgodzin – klaruje prezes Wyszogrodzki.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowa zajezdnia i tramwaje, czyli FEnIKS w Toruniu

Komunikacja

Nowa zajezdnia i tramwaje, czyli FEnIKS w Toruniu

Jakub Rösler 18 października 2023

Toruński tramwaj na Jar. Trwa montaż przejazdu kolejowo-tramwajowego

Przestrzeń

Toruń. Tramwaje wróciły do węzła na alei Solidarności

Komunikacja

Toruń. Zaawansowane prace przy remoncie torowiska na Warneńczyka

Komunikacja

Toruń z nowymi cenami biletów komunikacji miejskiej

Prawo & Finanse

Tramwaj na Jar. Pierwsza część gotowa w 72%

Komunikacja

Tramwaj na Jar. Pierwsza część gotowa w 72%

Redakcja/inf. pras. 20 października 2022

Zobacz również:

Nowa zajezdnia i tramwaje, czyli FEnIKS w Toruniu

Komunikacja

Nowa zajezdnia i tramwaje, czyli FEnIKS w Toruniu

Jakub Rösler 18 października 2023

Toruński tramwaj na Jar. Trwa montaż przejazdu kolejowo-tramwajowego

Przestrzeń

Toruń. Tramwaje wróciły do węzła na alei Solidarności

Komunikacja

Toruń. Zaawansowane prace przy remoncie torowiska na Warneńczyka

Komunikacja

Toruń z nowymi cenami biletów komunikacji miejskiej

Prawo & Finanse

Tramwaj na Jar. Pierwsza część gotowa w 72%

Komunikacja

Tramwaj na Jar. Pierwsza część gotowa w 72%

Redakcja/inf. pras. 20 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5