Nawet 200 nowych autobusów zamierza pozyskać w formie leasingu krakowski przewoźnik miejski. Nie jest wykluczone, że wszystkie będą miały wyłącznie napęd spalinowy – zastosowanie modułu hybrydowego jest w części zadań premiowane dodatkowymi punktami, ale nie obowiązkowe. Spółka przywiązuje za to dużą wagę do pojemności autobusów oraz do ograniczenia zużycia paliwa.
Przetarg, o którym informowaliśmy już pod koniec października, podzielono na pięć części, obejmujących czteroletnie umowy ramowe na pięć różnych typów taboru. MPK zamierza wydzierżawić maksymalnie 90 standardowych autobusów 12-metrowych, 10 podobnych (lub nieco dłuższych) pojazdów, ale przystosowanych do jazdy pozamiejskiej, 60 autobusów przegubowych, 30 wozów segmentu Midi oraz 10 minibusów.
Wszystkie – co dziś już nietypowe – mają mieć silniki spalinowe zasilane olejem napędowym (tylko w częściach 1, 3 i 4 przewidziano dodatkowe punkty za moduł hybrydowy). Dla wszystkich zadań termin składania ofert upływa w południe 2 grudnia.
Poszczególne części przetargu mają podobny schemat punktacji. 65% punktów można otrzymać za cenę, a pozostałych 35% – za kryteria jakościowe. Dla każdego rodzaju pojazdów zamawiający będzie premiował wydłużenie okresu gwarancji oraz zwiększenie liczby miejsc dla pasażerów (ogółem lub siedzących dostępnych z niskiej podłogi).
Inne szczegółowe kryteria obejmują np. jak najmniejszą wysokość pojazdu (optymalnie do 3,3 m i nie więcej niż 3,4 m – wyjątkiem są minibusy), zużycie paliwa, moment obrotowy silnika, liczba przełożeń w skrzyni biegów, niezależne zawieszenie przedniej osi czy dzielona szyba przednia. Różne są też wymagane terminy dostawy (od 6 do 8 miesięcy od daty zawarcia umów realizacyjnych).
Autobusy 12-metrowe (zadanie 1) mają mieć łącznie co najmniej 90 miejsc siedzących i stojących, w tym 8 siedzeń dostępnych z niskiej podłogi. Taką samą pojemność, mimo mniejszej długości, mają mieć midibusy z zadania 4. Dla zamawianych w zadaniu 3 autobusów przegubowych te same parametry wynoszą odpowiednio: 140 i 10. Minimalna liczba miejsc siedzących w autobusach podmiejskich (zadanie 2) to 37, a w minibusach (zadanie 5) – 26. W przypadku najmniejszych pojazdów większą szansę na wygraną mają oferujący autobusy z drugimi drzwiami (w strefie niskiej podłogi) między osiami oraz bez stopni w przedziale pasażerskim.
Okres leasingu wynosi 8 lat. Po spłacie ostatniej raty autobusy (za symboliczną złotówkę za każdy egzemplarz) przejdą na własność MPK. Przewoźnik zastrzegł sobie prawo wcześniejszego wykupu, jednak nie wcześniej, niż po spłacie sześciu rat miesięcznych.
MPK ma dziś łącznie 625 autobusów (kolejne 22 pojazdy pozostają na stanie jego spółki zależnej KTR). Pojazdy reprezentują wszystkie segmenty od Mini aż po Mega. Należą do sześciu marek: najliczniejsze są Solarisy (z napędem spalinowym oraz elektrycznym), Mercedesy, Volvo, Autosany, hybrydowe Volvo oraz Irizary. W trakcie realizacji są kolejne kontrakty na pojazdy
dwunasto- i
dziewięciometrowe. Nie jest wykluczony zakup w przyszłości
krótkiej serii taboru wodorowego.
Warto dodać, że krakowskie MPK jest w trakcie negocjowania z władzami miasta nowej, 10-letniej umowy przewozowej. Ważność dotychczasowego kontraktu wygasa z końcem bieżącego roku.