To właśnie autobusy tureckiego producenta Otokar pojawią się w grudniu na ulicach Warszawy. Na autobusy Vectio C zdecydowała się Arriva. Prywatny przewoźnik podpisał 28 maja umowę z ZTM Warszawa na obsługę komunikacyjną – tym razem z wykorzystaniem krótkich 9-metrowych wozów. Sprawdziliśmy, jak prezentować będą się nowe autobusy.
Zgodnie z umową między ZTM a Arrivą, przewoźnik ma świadczyć usługi z wykorzystaniem 25 autobusów 9-metrowych i zapewnieniem dziewięciu pojazdów rezerwy. Arriva zaoferowała tureckie autobusy Otokar Vectio C 9,3 m, które na ulicach Warszawy powinny pojawić się jeszcze przed końcem bieżącego roku – 22 grudnia.
Do Warszawy dostarczony zostanie model Vectio C o długości 9,265 m z układem drzwi 1-2-0. Pojazd ten zalicza się do typu LE, co oznacza, że będzie posiadał całkowicie niską podłogę w obrębie drzwi. W wyposażeniu znajdzie się m.in. 26 miejsc siedzących. – Cechą specjalną tych autobusów będzie aż 7 miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi oraz oczywiście miejsce dla osoby niepełnosprawnej na wózku lub wózek dziecięcy – podkreśla Tomasz Talarek, prezes Bus Trans Technik, wyłącznego partnera Otokara w Polsce.
Napęd stanowi sześciocylindrowy silnik diesla EURO 6 o mocy 280KM połączony z automatyczną skrzynią biegów dopasowaną do wymagań ruchu miejskiego. – Pojazdy będą wyjątkowo dobrze wyposażone oraz dopasowane do wszelkich wymogów postawionych przez ZTM – wyjaśnia Talarek. We wnętrzu znajdzie się całopojazdowa automatyczna klimatyzacja wraz z wydajnym systemem ogrzewania, automat do sprzedaży biletów, system informacji pasażerskiej całkowicie zintegrowany z infrastrukturą miasta, monitoring, wyświetlacze kierunku jazdy o wysokim kontraście LED w kolorze białym, komfortowa i przestronna kabina kierowcy i wiele innych opcji.
Autobusy wyprodukowane zostaną w tureckiej fabryce Otokar w mieście Sakarya, oddalonego ok 130 km na wschód od Stambułu. Jak podkreśla Tomasz Talarek, fabryka zajmuje powierzchnię 552 tys. m2 i wyposażona jest m.in. w komorę klimatyczną, dynamiczny symulator drogowy czy komorę badań zakłóceń elektromagnetycznych wielkości boiska piłkarskiego. Jak mówi, od konkurencji Vectio C odróżniają rozwiązania techniczne. – Unikalna jest m.in. konstrukcja samonośna nadwozia zabezpieczona przeciw korozji powłoką galwaniczną. Warstwa cynku na stali konstrukcyjnej jest jedną z najtrwalszych metod ochrony antykorozyjnej gwarantującą skuteczne zabezpieczenie przeciw korozji na wiele lat – wyjaśnia Talarek. I dodaje: – Jednocześnie umożliwia bardzo łatwe i tanie naprawy powypadkowe nadwozia.
W Europie Vectio można dotychczas spotkać m.in. na drogach Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, czy na Malcie. W Polsce dotychczas autobusy Otokara z rodziny Vectio C jeździły w Przemyślu.