Tramwaje Śląskie ponownie próbują kupić krótkie, 13,5-metrowe tramwaje. Przewoźnik szuka dostawcy 10 nowych tramwajów dwukierunkowych z krótkim terminem dostaw, opiewającym na 16 miesięcy.
Tramwaje Śląskie
kilka dni temu ponowiły przetarg na dostawę nowych tramwajów, zarówno krótkich, 13,5-metrowych jak i dłuższych, o długości minimum 22 metrów. Dzisiaj przyjrzymy się specyfikacji krótkich, dwukierunkowych tramwajów. Przewoźnik chce nabyć 10 takich tramwajów.
90 pasażerów, z czego 18 na siedząco
Tramwaje “mają być łatwe w obsłudze, wygodne dla użytkowników, estetyczne i przeznaczone do ruchu miejskiego oraz podmiejskiego o niskim jednostkowym zużyciu energii elektrycznej i małych kosztach utrzymania bieżącego”. Tramwaje Śląskie zakładają, że tramwaje muszą być zdolne do eksploatacji przez co najmniej 30 lat przy założeniu rocznego przebiegu na poziomie 70 tysięcy kilometrów.
Szerokość zewnętrzna tramwaju ma mieścić się w przedziale 2,3-2,4 metra, a długość ma wynosić co najmniej 13,5 metra. Wysokość wagonów przy złożonych pantografach nie może przekroczyć 3,6 metra. Tramwaje mają zabierać na pokład co najmniej 90 pasażerów, z czego minimum 18 na miejscach siedzących, przy normie 0,2 m2 na jednego pasażera stojącego. Tramwaje Śląskie wymagają, żeby liczba siedzeń zwrócona w obu kierunkach jazdy była identyczna. Spółka dopuszcza też montaż składanych siedzeń zamontowanych oparciem do ściany tramwaju w części niskopodłogowej.
Częściowo niska podłoga
Udział niskiej podłogi nie może być mniejszy niż 30% długości przedziału pasażerskiego w osi podłużnej wagonu. Niska podłoga musi być zlokalizowana w środkowej części tramwaju, choć dopuszcza się także niską podłogę na pomostach. Jako część niskopodłogową należy rozumieć podłogę o wysokości 37 centymetrów w strefie drzwiowej oraz 39 centymetrów dla pozostałych stref. Część wysokopodłogowa to miejsca, gdzie podłoga nie może być umiejscowiona wyżej niż 54 centymetry. Wszystkie podane wartości należy rozumieć jako odległość od poziomu główki szyny. Różnica między strefą nisko- a wysokopodłogową musi być jednostopniowa.
Szkielet tramwaju powinien być spawany z profili i blach ze stali węglowej o podwyższonej wytrzymałości mechanicznej i odporności na korozję. Dopuszcza się wykonanie niektórych elementów z aluminium. Tramwaje Śląskie chcą, żeby liczba drzwi w nowych tramwajach była dostosowana do pojemności wagonu i zapewniała szybką i sprawną wymianę pasażerów, choć minimalny wymóg liczby drzwi to po 3 drzwi na stronę tramwaju, z czego co najmniej jedne podwójne. Drzwi mają mieć charakter odskokowo-przesuwny.
Tramwaje mają mieć klimatyzację, ogrzewanie oraz oświetlenie LED, a także system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz monitoring. Kabina motorniczego ma zapewniać indywidualny dostęp do jednego z dwóch płatów pierwszych drzwi do wagony, choć dopuszcza się także rozwiązanie z możliwością wyjścia z kabiny do przedziału pasażerskiego. Tramwaje mają posiadać obrotowe wózki napędowe o wszystkich obrotowych osiach klasycznych.
Krótki termin dostawy, zapewne z powodu KPO
Wagony mają zostać dostarczone w ciągu 16 miesięcy od dnia zawarcia umowy, jednak nie później niż do 15 czerwca 2026 roku. Tak krótki termin dostaw (obecnie produkcja tramwaju zajmuje około 24 miesięcy) prawie na pewno wynika z chęci dofinansowania tego zamówienia ze środków z KPO, które trzeba będzie rozliczyć w 2026 roku.
W postępowaniu będą mogli wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu pięciu ostatnich lat wykonali dostawy dotyczące wyprodukowania i dostarczenia minimum 2 sztuk fabrycznie nowych wagonów tramwajowych niskopodłogowych o udziale niskiej podłogi min. 50% każda, które uzyskały homologację w co najmniej jednym z krajów Unii Europejskiej, bez względu na kraj pochodzenia wykonawcy i miejsce dostawy.
Jedynym kryterium decydującym o wyborze najlepszej oferty jest cena.
Rozwój krótkiej floty
Przypomnijmy, że Tramwaje Śląskie użytkują już wagony tego typu, zarówno jedno- jak i dwukierunkowe, które dostarczył Modertrans. To właśnie ta spółka jako jedyna chciała d
ostarczyć nowe wozy na etapie pierwszego przetargu, ale cena oferty przekroczyła budżet zamawiającego
przez co przetarg unieważniono.