Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Poznań na zakupach. Jakie mają być nowe, poznańskie tramwaje?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
29-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Poznań na zakupach. Jakie mają być nowe, poznańskie tramwaje?
fot. JR
Poznańskie MPK właśnie ogłosiło przetarg na dostawę 10 nowych tramwajów dwukierunkowych wraz serwisem gwarancyjnym. Zamówienie może zostać rozszerzone o maksymalnie 20 kolejnych wagonów. Przewoźnik chce nabyć pojazdy o długości od 30,5 do 32,5 metra, które będą w pełni niskopodłogowe i będą zabierały na pokład co najmniej 210 pasażerów.

MPK Poznań uruchomiło właśnie postępowanie przetargowe na dostawę minimum 10 tramwajów dwukierunkowych, wieloczłonowych i niskopodłogowych wraz z serwisem gwarancyjnym. Zamówienie będzie można rozszerzyć maksymalnie o kolejne 20 pojazdów w ramach prawa opcji, a pojazdy mają być fabrycznie nowe.

Skrętne wózki i niska podłoga

Tramwaje mają mieć konstrukcję modułową, wózki skrętne (wszystkie), a ponadto mają być też one w pełni niskopodłogowe. MPK wymaga, aby podłoga miała wysokość od 29 do 48 cm, natomiast nad wózkami może mieć ona wysokość 52 cm. Przejścia międzyczłonowe mają zostać wykonane bez stopni i mają mieć formę pochylni o jak najmniejszym nachyleniu. Przewoźnik informuje, że wysokość podłogi w drzwiach ma zawierać się w przedziale od 29 do 36 cm. Wagony będą miały długość od 30,5 do 32,5 metra oraz będą szerokie na maksymalnie 2,4 metra. Wózki wraz z osłonami w czasie jazdy na wprost nie mogą wystawać poza obrys tramwaju.

Tramwaje będą bazować na Głogowskiej

Nowe poznańskie wagony mają być zdolne do co najmniej 30-letniej służby przy założeniu rocznego przebiegu na poziomie 80 tysięcy kilometrów. Tramwaje będą stacjonowały w zajezdni przy ulicy Głogowskiej. Maksymalna prędkość pojazdów to co najmniej 70 km/h. Pojazdy mają być też zdolne do pokonywania torowisk zalanych wodą do poziomu 5 cm nad główką szyny z prędkością minimum 10 km/h na odcinku 100 metrów.

Tramwaje mają operować pod siecią trakcyjną o mocy 600 V. MPK Zaleca, aby motorniczowie mieli do dyspozycji indywidualne drzwi do kabiny wagonów. Pojazdy mają mieścić co najmniej 210 pasażerów, z czego minimum 25 na nierozkładanych miejscach siedzących. Wnętrze tramwajów będzie oświetlone białym światłem LED. W tej technologii zostanie wykonane również zewnętrzne oświetlenie pojazdów.

Klimatyzacja i miejsce dla rowerów oraz wózków

W przedziale pasażerskim znajdą się również śmietniczki, uchwyty dla podróżnych stojących oraz co najmniej dwa miejsca dla osób na wózkach (po jednym na kierunek podróży tramwaju) i minimum jedno miejsce na rower, wyposażone w uchwyty i pasy mocujące. W drzwiach znajdujących się najbliżej miejsca dla wózków mają znaleźć się rozkładane ręcznie rampy zjazdowe.

Tramwaje będą wyposażone w klimatyzację, ogrzewanie, system dynamicznej (wizualnej i głosowej) informacji pasażerskiej oraz monitoring. Pasażerowie skorzystają też z terminali Peka oraz kasowników do biletów papierowych. Oczywiście pojawi się też urządzenie do zakupu biletów elektronicznych.

Minimum 12 drzwi na cały wagon

Poznański przewoźnik chce, żeby tramwaje miały minimum 8 drzwi dwuskrzydłowych oraz co najmniej 4 drzwi jednoskrzydłowych. Wszystkie mają mieć charakter odskokowo-przesuwny. Szerokość drzwi podwójnych to minimum 130 cm, natomiast szerokość pojedynczych ma stanowić połowę tej wartości. Pojedyncze drzwi mają być drzwiami skrajnymi, a więc początkowymi i końcowymi dla każdej strony wagonu. Na dachu wagonów znajdą się dwa pantografy.

Powyższa specyfikacja pokazuje, że wagony będą zapewne bardzo zbliżone do już kursujących po Poznaniu Moderusów Gamma w wersji dwukierunkowej, których MPK ma 20 sztuk.

2 lata na realizację dostaw

Umowa na dostawy pojazdów zostanie zawarta do 31 grudnia 2031 roku, natomiast realizacja zamówienia podstawowego, a więc dostawa wszystkich 10 tramwajów ma odbyć się w ciągu 24 miesięcy od dnia podpisania umowy. Opcja ma zostać zrealizowana maksymalnie do końca 2031 roku.

W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat wykonali co najmniej 1 dostawę wraz z serwisem gwarancyjnym fabrycznie nowych wieloczłonowych wagonów tramwajowych, częściowo lub całkowicie niskopodłogowych, wyposażonych w system sterowania napędem i urządzeniami pomocniczymi (TCMS), napędzanych silnikami prądu przemiennego, o łącznej liczbie nie mniejszej niż 7 sztuk. Wykonawcy muszą wykazać, że na wyprodukowane tramwaje, o których mowa w zdaniu poprzednim, uzyskali homologację, w co najmniej jednym państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Decyduje głównie cena

O wyborze najkorzystniejszej oferty mają zdecydować cena - 84% oraz pojemność tramwaju - 3%, maksymalny nacisk na oś - 3%, rozwiązania techniczne układu hamulców mechanicznych - 2% oraz szerokość przejścia wewnątrz tramwaju - 3%, ilość napędzanych osi - 3% i rozmieszczenie silników trakcyjnych - 2%.

33 pojazdy dwukierunkowe we flocie

Poznański przewoźnik posiada aktualnie 33 tramwaje dwukierunkowe. Składają się na to Moderusy Beta, w liczbie 10, a także Moderusy Gamma - 20 pojazdów i trzy Helmuty. Wagony są obecnie wykorzystywane do obsługi nowej trasy na Naramowice, a także do prowadzenia ruchu wahadłowego w centrum miasta i na pierwszym, zmodernizowanym odcinku PST, co jest spowodowane remontami znacznej części sieci tramwajowej.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Komunikacja

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Jakub Rösler 08 września 2023

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Komunikacja

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Jakub Rösler 01 września 2023

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Komunikacja

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Jakub Rösler 29 sierpnia 2023

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Redakcja/inf. pras. 28 sierpnia 2023

Pierwszy Tramino przejdzie modernizację. Wiemy kto ją wykona

Komunikacja

MPK Poznań ma... własną pasiekę

Przestrzeń

MPK Poznań ma... własną pasiekę

Redakcja/inf. pras. 29 lipca 2023

Zobacz również:

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Komunikacja

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Jakub Rösler 08 września 2023

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Komunikacja

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Jakub Rösler 01 września 2023

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Komunikacja

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Jakub Rösler 29 sierpnia 2023

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Redakcja/inf. pras. 28 sierpnia 2023

Pierwszy Tramino przejdzie modernizację. Wiemy kto ją wykona

Komunikacja

MPK Poznań ma... własną pasiekę

Przestrzeń

MPK Poznań ma... własną pasiekę

Redakcja/inf. pras. 29 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5