Poznańskie MPK właśnie ogłosiło przetarg na dostawę 10 nowych tramwajów dwukierunkowych wraz serwisem gwarancyjnym. Zamówienie może zostać rozszerzone o maksymalnie 20 kolejnych wagonów. Przewoźnik chce nabyć pojazdy o długości od 30,5 do 32,5 metra, które będą w pełni niskopodłogowe i będą zabierały na pokład co najmniej 210 pasażerów.
MPK Poznań uruchomiło właśnie postępowanie przetargowe na dostawę minimum 10 tramwajów dwukierunkowych, wieloczłonowych i niskopodłogowych wraz z serwisem gwarancyjnym. Zamówienie będzie można rozszerzyć maksymalnie o kolejne 20 pojazdów w ramach prawa opcji, a pojazdy mają być fabrycznie nowe.
Skrętne wózki i niska podłoga
Tramwaje mają mieć konstrukcję modułową, wózki skrętne (wszystkie), a ponadto mają być też one w pełni niskopodłogowe. MPK wymaga, aby podłoga miała wysokość od 29 do 48 cm, natomiast nad wózkami może mieć ona wysokość 52 cm. Przejścia międzyczłonowe mają zostać wykonane bez stopni i mają mieć formę pochylni o jak najmniejszym nachyleniu. Przewoźnik informuje, że wysokość podłogi w drzwiach ma zawierać się w przedziale od 29 do 36 cm. Wagony będą miały długość od 30,5 do 32,5 metra oraz będą szerokie na maksymalnie 2,4 metra. Wózki wraz z osłonami w czasie jazdy na wprost nie mogą wystawać poza obrys tramwaju.
Tramwaje będą bazować na Głogowskiej
Nowe poznańskie wagony mają być zdolne do co najmniej 30-letniej służby przy założeniu rocznego przebiegu na poziomie 80 tysięcy kilometrów. Tramwaje będą stacjonowały w zajezdni przy ulicy Głogowskiej. Maksymalna prędkość pojazdów to co najmniej 70 km/h. Pojazdy mają być też zdolne do pokonywania torowisk zalanych wodą do poziomu 5 cm nad główką szyny z prędkością minimum 10 km/h na odcinku 100 metrów.
Tramwaje mają operować pod siecią trakcyjną o mocy 600 V. MPK Zaleca, aby motorniczowie mieli do dyspozycji indywidualne drzwi do kabiny wagonów. Pojazdy mają mieścić co najmniej 210 pasażerów, z czego minimum 25 na nierozkładanych miejscach siedzących. Wnętrze tramwajów będzie oświetlone białym światłem LED. W tej technologii zostanie wykonane również zewnętrzne oświetlenie pojazdów.
Klimatyzacja i miejsce dla rowerów oraz wózków
W przedziale pasażerskim znajdą się również śmietniczki, uchwyty dla podróżnych stojących oraz co najmniej dwa miejsca dla osób na wózkach (po jednym na kierunek podróży tramwaju) i minimum jedno miejsce na rower, wyposażone w uchwyty i pasy mocujące. W drzwiach znajdujących się najbliżej miejsca dla wózków mają znaleźć się rozkładane ręcznie rampy zjazdowe.
Tramwaje będą wyposażone w klimatyzację, ogrzewanie, system dynamicznej (wizualnej i głosowej) informacji pasażerskiej oraz monitoring. Pasażerowie skorzystają też z terminali Peka oraz kasowników do biletów papierowych. Oczywiście pojawi się też urządzenie do zakupu biletów elektronicznych.
Minimum 12 drzwi na cały wagon
Poznański przewoźnik chce, żeby tramwaje miały minimum 8 drzwi dwuskrzydłowych oraz co najmniej 4 drzwi jednoskrzydłowych. Wszystkie mają mieć charakter odskokowo-przesuwny. Szerokość drzwi podwójnych to minimum 130 cm, natomiast szerokość pojedynczych ma stanowić połowę tej wartości. Pojedyncze drzwi mają być drzwiami skrajnymi, a więc początkowymi i końcowymi dla każdej strony wagonu. Na dachu wagonów znajdą się dwa pantografy.
Powyższa specyfikacja pokazuje, że wagony będą zapewne bardzo zbliżone do już kursujących po Poznaniu Moderusów Gamma w wersji dwukierunkowej, których MPK ma 20 sztuk.
2 lata na realizację dostaw
Umowa na dostawy pojazdów zostanie zawarta do 31 grudnia 2031 roku, natomiast realizacja zamówienia podstawowego, a więc dostawa wszystkich 10 tramwajów ma odbyć się w ciągu 24 miesięcy od dnia podpisania umowy. Opcja ma zostać zrealizowana maksymalnie do końca 2031 roku.
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat wykonali co najmniej 1 dostawę wraz z serwisem gwarancyjnym fabrycznie nowych wieloczłonowych wagonów tramwajowych, częściowo lub całkowicie niskopodłogowych, wyposażonych w system sterowania napędem i urządzeniami pomocniczymi (TCMS), napędzanych silnikami prądu przemiennego, o łącznej liczbie nie mniejszej niż 7 sztuk. Wykonawcy muszą wykazać, że na wyprodukowane tramwaje, o których mowa w zdaniu poprzednim, uzyskali homologację, w co najmniej jednym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
Decyduje głównie cena
O wyborze najkorzystniejszej oferty mają zdecydować cena - 84% oraz pojemność tramwaju - 3%, maksymalny nacisk na oś - 3%, rozwiązania techniczne układu hamulców mechanicznych - 2% oraz szerokość przejścia wewnątrz tramwaju - 3%, ilość napędzanych osi - 3% i rozmieszczenie silników trakcyjnych - 2%.
33 pojazdy dwukierunkowe we flocie
Poznański przewoźnik posiada aktualnie 33 tramwaje dwukierunkowe. Składają się na to Moderusy Beta, w liczbie 10, a także Moderusy Gamma - 20 pojazdów i trzy Helmuty. Wagony są obecnie wykorzystywane do obsługi nowej trasy na Naramowice, a także do prowadzenia ruchu wahadłowego w centrum miasta i na pierwszym, zmodernizowanym odcinku PST, co jest spowodowane remontami znacznej części sieci tramwajowej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.