Wolontariusze opracowali pełna listę połączeń, które zostały dofinansowane z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych. Znajduje się na niej ponad 2700 linii, które wskazały samorządy.
Fundusz Rozwoju Połączeń Autobusowych działa od 2019 roku. Aby utrzymać kurczącą się w błyskawicznym tempie siatkę połączeń regionalnych Ministerstwo Infrastruktury wyasygnowało pieniądze, które mają stanowić wsparcie dla samorządów, zlecających wykonywanie regionalnych przewozów autobusowych. W 2019 roku resort infrastruktury dopłacał złotówkę do każdego wozokilometra regionalnego kursu, jeśli tylko wnioski samorządów o dofinansowanie zostały pozytywnie ocenione. Tak niska dopłata stała się przedmiotem krytyki i w 2020 roku zdecydowano się dopłacać do każdego przejechanego kilometra trzy złote. Również dlatego, że kondycja przewoźników w czasie epidemii
koronawirusa stała się dramatycznie zła.Tegoroczne nabory wniosków od samorządów wojewodowie prowadzili do końca maja. Dzięki staraniom społeczników gotowa jest lista połączeń we wszystkich województwach. Zamysł był prosty: wskazać który z samorządów nie chce dopuścić do likwidacji połączenia autobusowego.
– Stworzenie listy zajęło nam około dwa tygodnie. To była żmudna praca. Wrzucenie w sieć 2700 wpisów z bardzo różnych źródeł musiało trwać – mówi Peter Jančovič, jeden z twórców listy obok Bartosza Sokołowskiego i Sebastiana Cadera, a także prezes firmy przewozowej ZebraBus.
Peter Jančovič, zwraca uwagę na bardzo istotny problem dotyczący rozkładów jazdy autobusów finansowanych przez państwo i samorządy. – Nie są one często ogólnodostępne - a mówimy o liniach użyteczności publicznej. Nie ma ich w jednej wyszukiwarce, trzeba ich szukać na stronach gmin, powiatów, marszałków, przewoźników. O publicznej i jawnej informacji na temat taryfy i cen biletów już nawet nie mówię. Tego w Polsce praktycznie nie można znaleźć, jeżeli chodzi o autobusy – ocenia.
Uważa, że dane o rozkładach jazdy linii użyteczności publicznej powinny być udostępnianie w centralnej rządowej bazie - na zasadzie open data. Wówczas każdy podmiot, czy to państwowy, czy prywatny, mógłby korzystać z tej bazy. Np. e-podróżnik, czy PKP Informatyka, które zbudował wyszukiwarkę Bilkom 2.
Lista połączeń, które uzyskały dofinansowanie
dostępna jest tutaj.