Przygotowywana przez PKP PLK przebudowa linii średnicowej w Warszawie jest doskonałą okazją do poprawy funkcjonowania układu komunikacyjnego w centrum miasta, w tym budowy zapowiadanego od lat bezpośredniego łącznika między peronami stacji metra Centrum a przystankiem Warszawa Śródmieście. Metro zleciło właśnie przetarg na opracowanie analizy takiego połączenia.
Przedmiotem zamówienia jest analiza technicznej możliwości powiązania stacji Centrum na I linii metra z dworcami Warszawa Śródmieście / Warszawa Centralna. Jak informuje Metro, celem opracowania jest pozyskanie analizy wariantów wykonania łącznika poprzez dostarczenie podstawowych założeń lokalizacyjnych, technicznych, własnościowych, które umożliwią prowadzenie dalszych prac przygotowawczych, tj. wykonanie badań geologicznych, wykonanie projektów koncepcyjnych oraz projektów budowlanych.
Analizie podlegać będą trzy warianty. Pierwszy zakłada połączenie nad tunelem średnicowym, drugi –
połączenie pod tunelem średnicowym (wariant według koncepcji PKP PLK), a trzeci – wariant autorski wykonawcy.
Raport wstępny zawierać będzie m.in. ocenę stanu technicznego stacji metra i dworca Warszawa Śródmieście, syntetyczny opis uwarunkowań projektowych i realizacyjnych, wstępny opis technicznych możliwości realizacyjnych, wpływ proponowanej technologii wykonania na stateczność konstrukcji stacji metra i przystanku kolejowego. Docelowe opracowanie zawierać będzie ocenę uwarunkowań i zobowiązań formalno-prawnych, analizę uwarunkowań własnościowych, konserwatorskich, przestrzennych, planistycznych, infrastrukturalnych, środowiskowych, potoków pasażerskich, analizę możliwości wykonania bezpośredniego połączenia peronów oraz opis utrudnień i wpływu planowanej inwestycji na funkcjonowanie I linii metra oraz linii średnicowej, analizę ekonomiczną.
Termin składania ofert mija 3 lutego. O wyborze decydują cena (60%), dodatkowe doświadczenie projektanta w specjalności architektonicznej (14%), w specjalności konstrukcyjno-budowlanej (14%), w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych (6%) oraz w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych (6%).
Na realizację przeznaczono 18 miesięcy. Raport wstępny będzie gotowy w ciągu dziewięciu miesięcy. Zamówienie jest częścią projektu związanego z analizą możliwości rozwoju zintegrowanego transportu w Warszawie w oparciu o metro i multimodalne węzły przesiadkowe, których jest
współfinansowany ze środków unijnych z instrumentu Łącząc Europę.
Okazją do budowy łącznika między stacją metra Centrum a dworcami Warszawa Śródmieście i Centralna jest
szykowana przebudowa linii średnicowej. Prace miałyby rozpocząć się w 2024 r. Choć PKP PLK przedstawiły swoją koncepcję w marcu 2019 r., ostatnio zarządca infrastruktury
narzekał na brak współpracy ze strony miasta. – W związku z brakiem zainteresowania Urzędu m. st. Warszawy przedłużeniem łącznika do antresoli Metra, zostanie on zakończony wcześniej z wyjściem na poziom terenu przed stacją – odpowiadał w grudniu Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Bezpośredni łącznik usprawni przesiadki, które będą się odbywać w bardziej komfortowych warunkach – z mniejszą liczbą schodów, w osłonięciu od warunków atmosferycznych. Ponadto odciąży obecnie przeciążone schody i wyjścia na stacji metra Centrum.
Łącznik należy do inwestycji planowanych „od zawsze”. Już projekt Warszawy Śródmieście przyszłościowo przewidywał takie połączenie. Natomiast południowa głowica stacji Centrum od początku funkcjonuje jako „tymczasowe” rozwiązanie w związku z planowanym od lat zagospodarowaniem ścisłego centrum Warszawy, które jak dotąd nie ziściło się.
Metro już w 2004 r. zlecało wykonanie koncepcji takiego połączenia. Zakładało ono zadaszenie patelni (placu przed stacją metra) i budowę pasażu z lokalami usługowymi z poziomu patelni, równolegle do tunelu średnicowego, z zejściami w dół na trzy perony stacji Warszawa Śródmieście w jej wschodniej głowicy. Przez lata mówiło się też o połączeniu z galeriami stacji metra, skąd miałyby zostać wybudowane dodatkowe schody na peron. Obecnie
analizowany wariant PKP PLK zakłada natomiast budowę połączenia pod Warszawą Śródmieście – pod tunelem, bądź równolegle do stacji, po jej południowej stronie.
Wariant z 2004 r. z halą w miejscu patelni i łącznikiem równoległym do tunelu średnicowego Korytarz przesiadkowy pod tunelem średnicowym wg koncepcji PKP PLK przedstawionej w 2019 r.