MPK w Krakowie prowadzi przetarg ramowy na dostawy do 60 nowych tramwajów o długości do 37 m. Pierwsza umowa realizacyjna będzie obejmować 10 wagonów, a pierwszy pojazd dotrze do Krakowa w 2021 r. Dwa tramwaje mają być wyposażone w zasobniki umożliwiające jazdę bez zasilania z sieci trakcyjnej na dystansie do 3 km.
Przed majówką MPK w Krakowie rozpisało przetarg na dostawy w ramach umowy ramowej do 60 nowych, niskopodłogowych tramwajów przegubowych. Pierwsza umowa realizacyjna będzie obejmować dostawę 10 wagonów. Ostateczna liczba kupowanych tramwajów będzie zależeć m.in. od wysokości pozyskanego dofinansowania unijnego.
Przedmiotem zamówienia są również dostawy i usługi powiązane z dostawą wagonów tramwajowych, w tym m.in. wyposażenia i narzędzi specjalnych, oprogramowania wraz z licencjami, dokumentacji wraz z licencjami, szkoleń, opieki technicznej. Przedmiot zamówienia może obejmować również dostawy materiałów eksploatacyjnych niezbędnych do wykonywania czynności profilaktyczno-naprawczych oferowanych tramwajów, realizowane na podstawie zawieranych odrębnych umów.
Specyfikacja pojazdów
Długość tramwaju określono na 30-37 m, a szerokość na 2,4 m. Nie zdefiniowano ściśle liczby członów, choć kryteria oceny premiują pojazdy trzyczłonowe. Wagon musi być wyposażony w cztery wózki, przy czym wymagane są wózki obrotowe. Całkowita pojemność wagonu nie może być mniejsza niż 221 osób, przy normatywnym napełnieniu 5 osób na 1 m². Liczba miejsc do siedzenia (z wyłączeniem siedzeń składanych) nie może być mniejsza niż 30% całkowitej liczby miejsc, ale nie mniej niż 75 miejsc siedzących (z wyłączeniem siedzeń składanych). Nad wózkami siedzenia mają być umieszczone w układzie 2+2. Tramwaj musi posiadać obszar o obniżonej podłodze, stanowiący co najmniej 85% powierzchni całej podłogi. Wysokość dla stref drzwiowych określono na maks. 300 mm, dla stref nad wózkami tocznymi – 480 mm, a dla pozostałych obszarów – 370 mm. Nad wózkami napędowymi dopuszczona jest wysokość podłogi wynosząca maks. 590 mm, z jednym stopniem.
Pojazd ma być wyposażony w co najmniej sześć drzwi, w tym pięć par drzwi dwustrumieniowych o szerokości min. 1300 mm. Każdy człon wagonu, o długości większej niż 5 m, musi być wyposażony w co najmniej jedne drzwi dwustrumieniowe. Ponadto pierwszy i trzeci człon wagonu muszą być wyposażone w dwoje drzwi dwustrumieniowych. Wymagane są drzwi odskokowo-przesuwne.
Wnętrze pojazdu „musi zapewniać możliwie wysoki komfort i atrakcyjność podróżowania, zachęcające do korzystania z tramwaju”. Poręcze muszą być wykonane ze stali nierdzewnej. Powinny zostać też wyposażone w system oświetlenia (działający np. w oparciu o diody LED), zamontowany na tej samej wysokości, w odległości 400-500 mm od sufitu. Okna, umieszczone w jednej linii, mają posiadać przesuwną górną część. Wyposażenie obejmuje również automat biletowy obsługiwany monetami i kartą płatniczą, system informacji pasażerskiej (głosowe zapowiadanie przystanków i tablice wyświetlające trasę przejazdu), monitoring, porty USB do ładowania smartfonów oraz system liczenia pasażerów. Przewidziano również oparcia dla osób stojących.
Pojazdy muszą być dostosowane do jazdy bez zasilania z sieci na odcinku 150 m. Ponadto dwa pojazdy z pierwszej umowy realizacyjnej muszą mieć zainstalowane zasobniki energii oraz system jazdy bez zasilania z sieci 600 V DC na odcinku o długości minimum 3000 m (wokół pierwszej obwodnicy). Pozostałe tramwaje powinny mieć możliwość późniejszego zainstalowania zasobników. Tramwaje dopuszczone do ruchu w UE
Termin składania ofert mija 19 czerwca. W postępowaniu mogą brać udział firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat należycie wykonały i przekazały do eksploatacji co najmniej 15 fabrycznie nowych tramwajów, złożonych z minimum trzech członów każdy, częściowo (min. 70 %) lub całkowicie niskopodłogowych, napędzanych silnikami prądu przemiennego, spośród których co najmniej dla jednego tramwaju wykonawca uzyskał dokument potwierdzający dopuszczenie tramwaju do eksploatacji na obszarze UE. Udział towarów, pochodzących z rynku unijnego, wykorzystanych do produkcji tramwaju musi przekraczać 50%.
Szczegółowo rozpisano kryteria udziału w postępowaniu. O wyborze zdecydują cena za 60 wagonów (35%), parametry techniczne (50%), liczba członów wagonu (6%), gwarancja na każdy tramwaj ponad 36 miesięcy (3%), wózki napędowe z silnikiem i przekładnią wewnątrz ramy (3%), podatność do przemieszczenia się elementów ramy wózka (1%), szerokość światła otwartych drzwi dwustrumieniowych (1%), koszt materiałów wynikających z wykonania czynności z zakresu profilaktyczno-naprawczego, w okresie pierwszych 36 miesięcy eksploatacji (1%). Wśród parametrów technicznych pod uwagę brane są wózki jezdne (10%), silnik trakcyjny (4%), przekładnia mechaniczna (4%), koła (6%), podłoga w przedziale pasażerskim (5%), system ogrzewania i schładzania powietrza w tramwaju (5%), system schładzania powietrza w tramwaju działający bez wyłączenia (3%), drzwi dwustrumieniowe ponad wymagane w SIWZ (5%), otwory okienne w przedziale pasażerskim (3%), osłony wózków (5%).
Pierwsze tramwaje w 2021 r.
Cała umowa ma zostać zrealizowana do końca 2025 r. Dostawa pierwszego tramwaju, w ramach pierwszej umowy realizacyjnej, nastąpi w ciągu 21 miesięcy od zawarcia umowy ramowej. Następny pojazd przyjedzie w ciągu kolejnych trzech miesięcy. Jeśli umowa zostanie zawarta do końca lutego 2020 r., wszystkie dziesięć pojazdów powinno dotrzeć nie później niż w ostatnim tygodniu czerwca 2022 r. Gdy umowa zostanie podpisana później – to termin określono na listopad 2022 r. Termin dostaw pierwszego tramwaju w ramach kolejnych umów realizacyjnych określono na 14-21 miesięcy. Założono dostawy nie więcej niż trzech wagonów na dwa tygodnie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.