Wiemy już, jakie tramwaje mają zostać zakupione przez MPK Poznań z wykorzystaniem środków unijnych. Przewoźnik ma do dyspozycji co najmniej 175 mln złotych dofinansowania, ale spróbuje pozyskać kolejne środki z KPO, które mogą otworzyć drogę do jeszcze szerszej wymiany floty.
Poznań zdecydował o w
ydaniu środków europejskich z programu FEnIKS, które pierwotnie miały zostać przeznaczone na dofinansowanie budowy drugiego odcinka tramwaju na Naramowice, na zakup nowych tramwajów przez MPK Poznań. Poza tym miasto zbuduje trasę w Ratajczaka oraz wykona węzły przesiadkowe przy towarowej obwodnicy miasta.
Jakie tramwaje planuje więc kupić poznańskie MPK?
– Zależy nam na tym, aby tabor w jak najwyższym stopniu odpowiadał zarówno potrzebom pasażerów i pasażerek, w tym osób ze szczególnymi potrzebami, jak również wymaganiom stawianym przez Organizatora publicznego transportu zbiorowego. Z tego względu, w kontekście KPO i FEnIKS, Spółka stara się pozyskać dofinansowanie do zakupów nowego taboru tramwajowego - w pierwszej kolejności w ramach podpisanej już umowy na
30 dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych (10 tramwajów zakupionych zostanie w ramach zamówienia podstawowego, a 20 w ramach opcji) – tłumaczy rzeczniczka prasowa MPK Poznań, Agnieszka Smogulecka.
Smogulecka potwierdziła więc informacje o tym, że MPK będzie próbowało pozyskać środki na tramwaje również w ramach KPO, w ramach naboru o którym
pisaliśmy w tym miejscu.
Środki z programu FEnIKS są przyznawane w procedurze niekonkurencyjnej, tak więc MPK ma gwarancję ich otrzymania, natomiast środki z KPO są rozdzielane w ramach naboru konkursowego. Z racji zaawansowania procesu zakupowego (produkcja tramwajów z zamówienia podstawowego już trwa) poznański wniosek do konkursu z KPO ma duże szanse na otrzymanie dofinansowania, choć jak na razie nie wiadomo w jakiej skali, bowiem MPK nie zdecydowało jeszcze, o jaką kwotę zawnioskuje do konkursu KPO.
Zakładając jednak, że MPK spróbuje sfinansować
zakup 30 tramwajów Moderus Gamma (podstawa + opcja) z KPO, to możliwe jest, że do wykorzystania wciąż pozostanie 175 mln złotych dofinansowania z programu FEnIKS. Czy jest więc szansa na to,
że te środki będą mogły zostać przeznaczone na infrastrukturę tramwajową?– MPK Poznań zakłada wykorzystanie przyznanych kwot w całości na zakup tramwajów – mówi Smogulecka i dodaje, że jeśli możliwe będzie nabycie kolejnych wagonów, na zakup których trzeba już będzie zorganizować nowy przetarg, to przewoźnik wciąż będzie chciał kupować w pełni niskopodłogowe tramwaje dwukierunkowe.
Zakup nowych tramwajów ma pociągnąć za sobą wycofanie najstarszych wagonów, choć w tym momencie MPK nie chce podawać jeszcze dokładnych liczb tramwajów, które miałyby zostać wycofane, bowiem wszystko zależy od kwoty, jaka zostanie pozyskana na zakup nowych jednostek.
– Uzyskanie dofinansowania pozwoliłoby też na rezygnację z wykonywania części napraw okresowych najstarszych tramwajów, jak również na zwiększenie stanu floty pod kątem potrzeb związanych z planowaną budową nowych tras tramwajowych – kończy Smogulecka.