Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jakie tramwaje kupuje Gorzów Wielkopolski?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
16-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jakie tramwaje kupuje Gorzów Wielkopolski?
Fot. Bartłomiej Nowosielski / UM Gorzów Wielkopolski
MZK Gorzów Wielkopolski szuka dostawcy 7 lub nawet 16 fabrycznie nowych tramwajów. Przewoźnik stawia na sprawdzone wymagania i kupuje tramwaje zbliżone do już jeżdżących po mieście Twistów z Pesy - nowe tramwaje będą więc miały do 26 metrów długości, 3 człony oraz 3 wózki.

Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim prowadzi przetarg na zakup fabrycznie nowych tramwajów dwukierunkowych. MZK kupuje siedem nowych wagonów z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejnych 9 jednostek. Pierwotnie do Gorzowa miało trafić co najmniej 10 tramwajów oraz 6 kolejnych w ramach opcji, natomiast koszty zakupu nowych tramwajów sprawiły, że przewoźnik może sobie pozwolić na nabycie mniejszej liczby wagonów. Zakup będzie dofinansowany ze środków unijnych. Jeśli do Gorzowa trafi łącznie 16 nowych tramwajów, to z użytkowania zostaną wycofane ostatnie wysokopodłogowe Helmuty.

Tramwaje mają być dwukierunkowe, oparte na trzech wózkach, 3-członowe i mają mieć długość od 24 do 26 metrów. Będą więc niemalże identyczne jak najnowsze wagony MZK, a więc Twisty z bydgoskiej Pesy, zakupione dzięki środkom europejskim w poprzedniej perspektywie unijnej. MZK ma 14 takich tramwajów, o długości 24,2 metra.

Zdaniem MZK, w Gorzowie nie ma potrzeby kursowania tramwajów dłuższych niż obecnie użytkowane, a więc np. 30- czy 32-metrowych, które możemy spotkać w sąsiednim Szczecinie czy chociażby Poznaniu.

Dwa pierwsze tramwaje mają być przystosowane do nauki jazdy i to w obu kabinach każdego z wagonów. Wozy mają mieścić co najmniej 165 pasażerów przy normie 5 osób na metr kwadratowy, z czego minimum 40 na stałych miejscach siedzących. Przewidziano co najmniej czworo drzwi, z czego co najmniej dwoje jako drzwi podwójne. Skrajne drzwi o charakterze pojedynczym.

Tramwaj musi być w części pasażerskiej całkowicie niskopodłogowy. Niska podłoga w rozumieniu tego wymagania to taka, która w części pasażerskiej przeznaczonej dla pasażerów stojących (po wyłączeniu kabin motorniczego) jest płaska lub zmienia łagodnie i bezstopniowo swoją wysokość, a ponadto spełnia warunek nie przekraczania wysokości liczonej od PGS, określonej dla stref drzwiowych na 350 mm, dla stref nad wózkami na 490 mm i dla stref pozostałych na 380 mm.

Tramwaje będą ogrzewane i klimatyzowane, przewidziano osobny system klimatyzacji kabiny motorniczego oraz osobny dla przedziału pasażerskiego. Przewidziano stałe siedzenia skierowane przodem oraz tyłem do kierunku jazdy, natomiast siedzenia umieszczone bokiem mogą mieć tylko charakter składany. Oświetlenie - wewnętrzne oraz zewnętrzne ma zostać wykonane wyłącznie w technologii LED. Tramwaje będą miały też system informacji pasażerskiej oraz monitoring wizyjny.

Opcja na nowe tramwaje dotyczy zakupu następnych (do 9), fabrycznie nowych tramwajów o identycznych parametrach jak te z zamówienia podstawowego, a MZK będzie mógł uruchamiać opcję częściami, aż do jej wyczerpania. Każdorazowo przewoźnik będzie musiał zamówić co najmniej jeden tramwaj. Czas realizacji zamówienia podstawowego oraz każdej z części opcji określono na 24 miesiące.

W postępowaniu będą mogli wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w okresie 5 ostatnich wykonali należycie co najmniej jedną dostawę obejmującą co najmniej 3 fabrycznie nowe, niskopodłogowe (niska podłoga w rozumieniu tego wymagania to taka, która w części pasażerskiej przeznaczonej dla pasażerów stojących (po wyłączeniu kabin motorniczego) jest płaska lub zmienia łagodnie i bezstopniowo swoją wysokość, przy czym zmiany wysokości podłogi części pasażerskiej mogą być zrealizowane poprzez zastosowanie pochylni z zachowaniem maksymalnego nachylenia 8%) tramwaje wieloczłonowe, które uzyskały dopuszczenie do eksploatacji (homologację) w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw, z którymi Unia Europejska zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców, lub państw, wobec których na mocy decyzji Rady stosuje się przepisy dyrektywy 2014/25/UE. Zamawiający uzna warunek za spełniony, gdy Wykonawca wykaże, że we wskazanym okresie wykonał należycie dostawę co najmniej 3
fabrycznie nowych, niskopodłogowych tramwajów wieloczłonowych w ramach zakończonych w tym okresie umów lub w ramach trwającej umowy, obejmującej dostawę większej liczby tramwajów

MZK wymaga udzielenia gwarancji na całe pojazdy na okres 36 miesięcy od odbioru każdego z nich.

O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 90%, a także okres gwarancji - 10%.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest przetarg na nowe tramwaje dla Gorzowa

Komunikacja

Jest przetarg na nowe tramwaje dla Gorzowa

Jakub Rösler 11 kwietnia 2025

Gorzów Wielkopolski zamawia projekt nowej linii tramwajowej

Komunikacja

Tramwaje znów docierają pod gorzowski dworzec kolejowy

Komunikacja

Gorzów Wlkp. Znamy datę powrotu “Czwórki”

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Jest przetarg na nowe tramwaje dla Gorzowa

Komunikacja

Jest przetarg na nowe tramwaje dla Gorzowa

Jakub Rösler 11 kwietnia 2025

Gorzów Wielkopolski zamawia projekt nowej linii tramwajowej

Komunikacja

Tramwaje znów docierają pod gorzowski dworzec kolejowy

Komunikacja

Gorzów Wlkp. Znamy datę powrotu “Czwórki”

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5