MZK Toruń prowadzi przetarg na dostawy pięciu pięcioczłonowych tramwajów. Na realizację zamówienia przeznaczono 24 miesiące. Każdy tramwaj ma pomieścić pomieścić min. 200 podróżnych, w tym 28 na miejscach siedzących.
Jak pisaliśmy, Toruń
rozpisał przetarg na nowe tramwaje. Zamawiający opublikował właśnie specyfikację zamówienia. Przedmiotem postępowania jest dostawa pięciu pięcioczłonowych niskopodłogowych jednokierunkowych tramwajów o długości od 28 do 32 m. Pojazdy mają być fabrycznie nowe – to jest wyprodukowane nie wcześniej niż w 2021 r.
W pełni niskopodłogoweNadwozie tramwaju powinno mieć „nowoczesną sylwetkę, posiadającą aerodynamiczne kształty i estetycznie dobrane proporcje, z uwzględnieniem wkomponowania w sylwetkę okien i drzwi”. Zamawiający wymaga sześciu drwi, z czego co najmniej cztery o szerokości min. 1300 mm. Drzwi powinny być odskokowo-przesuwne. Pojemność pojazdu określono na 200 pasażerów (przy standardzie napełnienia 0,20 m2 na osobę), w tym 28 na pełnowymiarowych miejscach siedzących.
Szerokość wagonu tramwajowego w dolnej części „musi zapewniać bezpieczne mijanie się tramwaju z istniejącą infrastrukturą przystankową (peronem przystankowym). Odległość od krawędzi otworu drzwi dwustrumieniowych do krawędzi peronu na odcinku prostym nie może być większa niż 100 mm, przy czym dopuszczone są dodatkowe elementy zamontowane do konstrukcji w strefie drzwi zmniejszające odległość. Tramwaj musi być w części pasażerskiej niskopodłogowy: to znaczy podłoga musi być płaska lub zmienia łagodnie, bez stopni. Wysokość podłogi w strefie drzwi określono na 350 mm nad główką szyny, nad wózkami – 480 mm, a w pozostałych strefach – 375 mm. Maksymalne nachylenie podłogi określono na 9 stopni. Podłoga ze ścianą powinna być połączona za pomocą łagodnego łuku.
Siedzenia z wełnąSiedzenia powinny być wykonane z tworzywa sztucznego, a tapicerka – z tkaniny o runie 80% wełny. Okna powinny mieć odchylną część górną. Wymagane są skuteczne układy ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji. W pojazdach mają zostać umieszczone porty USB do ładowania urządzeń mobilnych. Wyposażenie obejmuje też biletomat na monety, kasowniki, system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami LED i LCD, monitoring, system liczenia pasażerów.
Jedna para drzwi mają być wyposażone w automatycznie rozkładaną rampę dla osób niepełnosprawnych. Tramwaj powinien być wyposażony w baterie, które umożliwią dokonanie bezpiecznego awaryjnego zjazdu w czasie 60 min. oraz zjazd ze skrzyżowania na odcinku co najmniej 100 metrów. Wymagany jest również układ rekuperacji energii elektrycznej.
Jakie kryteria udziału
Termin składania ofert mija 30 stycznia 2020 r. W postępowaniu mogą brać udział firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowały jedną lub więcej dostaw łącznie co najmniej trzech fabrycznie nowych, niskopodłogowych tramwajów wieloczłonowych, które uzyskały dopuszczenie do eksploatacji (homologację) w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw, z którymi Unia Europejska zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców.
O wyborze decydują cena (80%) oraz kwestie techniczne (20%). Pod uwagę będzie branych sześć kryteriów: materiał konstrukcji nośnej (preferowana stal), technologia łączenia konstrukcji nośnej (preferowane spawanie), usytuowanie drzwi (preferowane: wszystkie drzwi równoległe do osi wzdłużnej tramwaju – nie dotyczy pierwszych drzwi przy kabinie motorniczego), przygotowanie wagonu od strony zabudowy i oprogramowania do zastosowania urządzeń gromadzenia energii w wagonie, dostępność miejsc siedzących z poziomu niskiej podłogi, kategoria konstrukcyjna. Na realizację zamówienia przeznaczono 24 miesiące od realizacji zamówienia.