Jarosław planuje kolejne elementy planowanego centrum przesiadkowego. Prowadzony jest kolejny przetarg, dzięki któremu pasażerowie mieliby zyskać zadaszenie oraz wiaty. Planowane są również stanowiska do ładowania autobusów. Problemem mogą się okazać jednak finanse.
Jarosław ogłosił przetarg na kolejne elementy planowanego przez siebie centrum przesiadkowego. W poprzednim roku miasto
ogłosiło przetarg na zaprojektowanie zaplecza dla centrum przesiadkowego. Teraz poszukiwany jest projektant dla przebudowy istniejącego parkingu przy dworcu na Centrum Przesiadkowe oraz budowy wiaty o konstrukcji stalowej przykrytej zielonym dachem. Jej wysokość określono na 4 metry. Obiekt przykryje planowane perony autobusowe, których ma być od 4 do 5.
Zamawiający przygotował na powstanie dokumentacji 80 tys. zł. Do postępowania zgłosiła się wyłącznie jedna firma – Ge-Projekt z Kraśnika, która wyceniła prace na 276,7 tys. zł. Poza ceną (60 proc.) zamawiający bierze pod uwagę także doświadczenie kadry projektującej (20 proc.) oraz skrócenie terminu wykonania (20 proc.).
Jak podkreślają urzędnicy, wybrano „zielone” rozwiązanie, gdyż bardzo dobrze tłumi ono wszelkie hałasy, ma długą trwałość oraz chroni pokrycie dachowe przed wpływami zewnętrznymi jak wahania temperatur, słońce, deszcz czy wiatr. Miasto zaznacza przy tym, że w efekcie przedłuża to żywotność dachu trzykrotnie.
Kolejnym elementem zawartym w projekcie będzie zaprojektowanie zadaszenia drogi przejścia z poczekalni w budynku PKP do wejścia pod zielone wiaty nad peronami autobusowymi. Projektanci pochylą się również nad zaplanowaniem odpowiedniej liczby miejsc manewrowo-postojowych dla pojazdów komunikacji pozamiejskiej
Dodatkowo zaprojektowane będzie kilka miejsc postojowych dla samochodów osób prowadzących działalność gospodarczą w budynku dworca kolejowego. Mają one powstać we wgłębieniu w skarpie. W części skarpy od drogi zjazdowej ma zostać usytuowanych pięć miejsc parkingowych – na potrzeby dowozu lub odbioru podróżnych – w tym dwóch miejsc dla osób niepełnosprawnych. Wzdłuż skarpy przy schodach terenowych usytuowane zostaną natomiast miejsca postoju taksówek.
Zamawiający przewiduje także budowę ładowarki pantografowej i kablowej dla elektrobusów. Wykonawca musi uwzględnić montaż pantografu i dwóch stacji ładowania typu plug-in 120 kW (2 x 60 kW) na placu przed dworcem PKP. Urządzenia mają powstać w miejscu najbardziej dostosowanym do potrzeb i wymogów ładowania pod względem jakościowym, wytrzymałościowym i uwzględniającym rodzaje i typy pojazdów korzystających z wiaty przystankowej.
Zadanie jest elementem większego projektu pod nazwą „Jarosławskie Wiszące Ogrody – zielony dach nad Centrum Przesiadkowym”. Jest ono dofinansowane z funduszy norweskich z programu Rozwój lokalny 2021. Przewidziany w kontrakcie czas na realizację projektu założono na pięć miesięcy. Poza projektem architektoniczno-budowalnym, firma przygotuje także projekt wykonawczy, kosztorysy, przedmiary robót oraz pozyska pozwolenie na budowę.