fot. oolek15, lic. CC BY-SA 3.0Autobus PKM Jastrzębie
Po okresie spadku wpływów ze sprzedaży biletów jastrzębski MZK zauważa powrót pasażerów do autobusów komunikacji miejskiej. Tendencja ta utrzymuje się mimo istotnej podwyżki opłat. Być może wkrótce na liniach obsługiwanych przez PKM Jastrzębie pojawią się nowe autobusy elektryczne.
Komunikacja miejska organizowana przez Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu-Zdroju wciąż funkcjonuje w ograniczonym zakresie. Wprowadzony został tam bowiem rozkład jazdy dla dnia roboczego wolnego od nauki szkolnej (wakacyjny). Przełożyło się to jjednak na dość niewielką skalę zawieszania połączeń. – Ogólnie spadek liczby kursów wyniósł 6 proc. – mówi Rafał Jabłoński z MZK Jastrzębie.
Bilety zdrożały o 15 proc. Nie zapłacimy za nie kartą w kasowniku
Dodaje on, że obecnie nie notuje się już dalszego spadku liczby przewożonych pasażerów. – Jest wręcz odwrotnie: zarysowuje się tendencja wzrostowa – stwierdza nasz rozmówca. Na różnych etapach pandemii wybrane kursy realizowane były przez dwa autobusy, by zapobiec sytuacji przepełnienia ponad prawny limit dotyczący liczby podróżnych mogących jednocześnie przebywać w jednym pojeździe. Działo się tak np. w porach dowozów do pracy.
Obecnie MZK nie planuje usuwać z rozkładów kolejnych kursów. Wprowadzona została już natomiast ok. 15-procentowa podwyżka cen biletów. Spadek wpływów budżetowych zmusił przy tym organizatora do korekty swoich planów inwestycyjnych. – Musieliśmy zrezygnować z zakupu nowych kasowników na karty płatnicze i biletomatów – informuje przedstawiciel związku. Organizator przewozów nie inwestuje natomiast w tabor, a w najbliższym czasie i tak nie przewidywał realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych.
Będą nowe autobusy elektryczne?
W związku z pandemią w rejonie Jastrzębia-Zdroju wprowadzone zostały pewne zmiany organizacyjne. Kierowcy czasowo przestali sprzedawać bilety, a pojazdy muszą być regularnie dezynfekowane. – MZK wprowadził też zasadę wchodzenia do autobusu przednimi drzwiami – usłyszeliśmy. To ruch, który idzie w pewnym sensie w kontrze do zasad stosowanych przez innych organizatorów. Ci często blokują przednie drzwi lub ograniczają ich rolę, kierując pasażerów do wejść bardziej oddalonych od miejsca pracy kierowcy.
Sam MZK nie próbuje pozyskiwać środków na wymianę taborową, bo nie dysponuje własną flotą pojazdów. O dotację z programu Zielony Transport Publiczny ubiega się natomiast główny operator na sieci tego organizatora, PKM Jastrzębie. – Stara się on o zakup pięciu autobusów elektrycznych – powiedział Rafał Jabłoński.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.