Otwarto oferty w przetargu na operatora Wrocławskiego Roweru Miejskiego (WRM). Zgłosiła się w nim tylko jedna firma - Nextbike. Jeśli przetarg zostanie rozstrzygnięty, od przyszłego roku mieszkańcy będą mogli korzystać z dziesięciu dodatkowych stacji i jeszcze większej liczby rowerów niż dotychczas.
Choć cały czas trwa analiza oferty złożonej przez firmę Nextbike, już teraz znane są szczegóły umowy, które znalazły się w opisie przetargowym.
Po otwarciu ofert okazało się, że firma Nextbike chce otrzymać ok. 18,6 mln zł brutto, za obsługę WRM, w okresie od podpisania nowej umowy do 30 listopada 2024 r. Natomiast zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 17,2 mln zł. brutto. Oprócz obsługi obecnych 220 stacji roweru miejskiego, nowy wykonawca będzie zobowiązany do utworzenia 10 nowych stacji. Przybędzie również samych jednośladów. Pojawi się 2300 rowerów standardowych, będzie ich o 100 więcej, niż obecnie, co najmniej 100 rowerów elektrycznych oraz 34 rowery specjalne (towarowe, dziecięce, tandemy i rowery typu handbike).
– Po rozstrzygnięciu przetargu podpiszemy dwuletnią umowę z wykonawcą. Wiemy, że pandemia mocno skomplikowała sytuację na rynku dostaw części do rowerów. Po przeprowadzeniu konsultacji rynkowych ustaliliśmy, że nie będziemy wymagali dostarczenia wyłącznie nowych pojazdów. Mogą być używane, ale oczywiście w pełni sprawne, wyregulowane i przygotowane do sezonu – mówi Sławomir Gonciarz, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Transportu.
W zimie nie wypożyczymy roweru w systemie WRM
W związku z planowanym wyłonieniem operatora na kolejne dwa lata, WRM nie będzie działał przez trzy zimowe miesiące. Obecny kontrakt z firmą Nextbike wygasa wraz z końcem grudnia, a rowery będą udostępnione do końca listopada.
Jeśli przetarg zostanie rozstrzygnięty, nowy operator uruchomi system z początkiem marca 2023 r. Natomiast za rok, w sezonie zimowym 2023/2024, pojawi się o blisko połowę więcej rowerów, niż jest ich obecnie. W trakcie ostatniej zimy do dyspozycji mieszkańców było 665 rowerów. Ich liczba wzrośnie do 1150 sztuk.
Pierwsze 20 minut niezmiennie bez opłat
To ważna wiadomość dla mieszkańców, którzy wykorzystują Wrocławski Rower Miejski do codziennych, krótkich przejazdów. Tak, jak teraz, pierwsze 20 minut przejazdu będzie bezpłatne. Zmienią się natomiast stawki za kolejne minuty wypożyczenia. Następne 40 minut będzie kosztowało 3 zł (wcześniej 2 zł), a kolejna rozpoczęta godzina i każda następna – 6 zł (były 4 zł). Wzrośnie również jednorazowa opłata inicjalna – z 10 do 20 zł.
Gdzie powstaną nowe stacje WRM?
Nowe stacje uzupełnią obecny system lokalizacji stacji Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Cztery z nich będą zlokalizowane przy dworcach kolejowych, co wpłynie na integrację systemu WRM z transportem kolejowym.
W tych miejscach powstaną nowe stacje: ul. Pełczyńska (stacja PKP Wrocław Osobowice), skrzyżowanie ulic Dalimira z Pęgowską, ul. Starodębowa (stacja PKP Wrocław Popowice), ul. Przy Torze (stacja PKP Wrocław Wojnów), skrzyżowanie ulic Nowodworskiej ze Strzegomską, skrzyżowanie ulic Jerzmanowskiej z Kośnego, skrzyżowanie ulic Kopycińskiego z Drabika, skrzyżowanie ulic Ziemniaczanej z Boiskową, skrzyżowanie ulic Czarnuszkowej z Waniliową, Port Lotniczy, ul. Bierutowska, skrzyżowanie ulic Sygnałowej z Grapową, ul. Awicenny (stacja PKP Wrocław Zachodni), skrzyżowanie ulic Lekarskiej ze Żmigrodzką
WRM ma już 11 lat i 336 tys. zarejestrowanych użytkowników
Wrocławski Rower Miejski działa już od 11 lat. Korzysta z niego ponad 336 tys. zarejestrowanych użytkowników. Tylko w pierwszym półroczu tego roku WRM był wypożyczany ponad 1 mln 50 tys. razy.
Od początku działania systemu, do połowy sierpnia mieszkańcy zrealizowali łącznie ponad 10 milionów wypożyczeń. Wraz z rozszerzeniem projektu WRM, we Wrocławiu powstają kolejne drogi rowerowe i trasy przyjazne rowerzystom.
Prawie 1400 kilometrów tras dla rowerzystów
– Już teraz we Wrocławiu mamy blisko 1400 kilometrów tras przyjaznych rowerzystom. To oczywiście nie tylko same drogi rowerowe, ale także kontrapasy, ciągi pieszo-rowerowe, strefy uspokojonego ruchu czy wały. Tylko w zeszłym roku dodaliśmy 34 kilometry tras przyjaznych dla rowerzystów i powstają kolejne – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Budowa nowych dróg rowerowych jest obecnie obowiązkowym elementem wszystkich największych inwestycji we Wrocławiu. Powstają przy okazji budowy Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór, trasy tramwajowej na Popowice, Alei Wielkiej Wyspy czy realizowanego drugiego etapu obwodnicy. W centrum miasta, do końca roku, za blisko 2,5 mln zł nowe drogi rowerowe powstaną przy ul. Sądowej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.