Rząd planuje utworzyć związek metropolitalny w województwie pomorskim. Utworzenie drugiej w Polsce pełnoprawnej metropolii wpłynęłoby pozytywnie na rozwój regionu w kwestii transportu publicznego. Wiceprezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia – Sopot i zastępca dyrektora Laboratorium Innowacji Społecznych w Gdyni – Maciej Warszakowski – wskazuje, że kluczowe jest utworzenie wspólnej struktury zarządzającej komunikacją miejską na Pomorzu.
W wykazie prac legislacyjnych rządu znalazł się projekt ustawy zakładający utworzenie drugiego – po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – związku metropolitalnego w województwie pomorskim. Rozwiązanie to znacząco zacieśniłoby współpracę w rejonie pomiędzy poszczególnymi samorządami terytorialnymi.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego wskazywał nam, że związek metropolitalny doprowadzi do integracji transportu publicznego. Podobne patrzenie na sprawę ma przedstawiciel gdyńskiego ratusza.
Łatwiejsze zarządzanie obszarem
Maciej Warszakowski zwraca uwagę, że ustawa o związku metropolitalnym tworzy nową strukturę koordynacyjno-zarządczą dla aż 61 gmin i powiatów w województwie pomorskim.
– Zgromadzenie związku - składające się z wójtów, burmistrzów, prezydentów i starostów - będzie koordynowało polityki publiczne i legislacje w dziedzinie rozwoju, przestrzeni, transportu i mobilności. Związek uzyska podstawy prawne do integracji lokalnych systemów transportowych. Pojawią się dodatkowe środki na realizację zadań w obszarze metropolitalnym. Nie ulega wątpliwości, że zarówno politycznie, zarządczo, finansowo ustawa niesie wiele korzyści – wymienia.
Przedstawiciel Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia – Sopot dodaje, że wierzy, iż przytoczone korzyści przyniosą szybki efekt po stronie jakości życia mieszkańców. Jedną z takich korzyści miałoby być utworzenie jednego biletu na cały transport publiczny w regionie.
– Intencją projektodawcy jest stworzenie jednego biletu metropolitalnego na publiczny transport zbiorowy na obszarze związku metropolitalnego. Pod tym kątem kształtowane są regulacje zawarte w ustawie – wyznaje Warszakowski.
Kluczem wspólna instytucja
Integracja transportu publicznego i w związku z tym m.in. jednolity bilet dla całej metropolii, zdaniem Macieja Warszakowskiego, będą możliwe jedynie przy utworzeniu wspólnej struktury zarządzającej.
– Utworzenie jednego zarządu transportu metropolitalnego, który przejąłby wszystkie zadania i kompetencje zrzeszonych gmin i powiatów, jest rozwiązaniem kluczowym dla usprawnienia systemów transportowych oraz polepszenia oferty transportowej dla mieszkańców. Obowiązek utworzenia takiego zarządu przewiduje projektowana ustawa – tłumaczy.
Zaznacza również, że celem ustawy jest podwyższenie standardu życia mieszkańców Trójmiasta i terenów, które znajdują się w obszarze przyszłej metropolii.
– Utworzenie jednego zarządu transportu zbiorowego, przejęcie lokalnych zarządów transportu publicznego od gmin, a w szczególności Gdańska, Gdyni, Tczewa i Wejherowa, a także utworzenie jednolitego systemu biletowo-taryfowego - to działania, które usługom transportowym się przysłużą – podsumowuje Warszakowski.