Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jeden zarządca transportu metropolitalnego kluczem do sukcesu w Trójmieście

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
31-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jeden zarządca transportu metropolitalnego kluczem do sukcesu w Trójmieście
Facebook / Metropolia Gdańsk Gdynia Sopot
Rząd planuje utworzyć związek metropolitalny w województwie pomorskim. Utworzenie drugiej w Polsce pełnoprawnej metropolii wpłynęłoby pozytywnie na rozwój regionu w kwestii transportu publicznego. Wiceprezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia – Sopot i zastępca dyrektora Laboratorium Innowacji Społecznych w Gdyni – Maciej Warszakowski – wskazuje, że kluczowe jest utworzenie wspólnej struktury zarządzającej komunikacją miejską na Pomorzu.

W wykazie prac legislacyjnych rządu znalazł się projekt ustawy zakładający utworzenie drugiego – po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – związku metropolitalnego w województwie pomorskim. Rozwiązanie to znacząco zacieśniłoby współpracę w rejonie pomiędzy poszczególnymi samorządami terytorialnymi. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego wskazywał nam, że związek metropolitalny doprowadzi do integracji transportu publicznego. Podobne patrzenie na sprawę ma przedstawiciel gdyńskiego ratusza.

Łatwiejsze zarządzanie obszarem

Maciej Warszakowski zwraca uwagę, że ustawa o związku metropolitalnym tworzy nową strukturę koordynacyjno-zarządczą dla aż 61 gmin i powiatów w województwie pomorskim.

– Zgromadzenie związku - składające się z wójtów, burmistrzów, prezydentów i starostów - będzie koordynowało polityki publiczne i legislacje w dziedzinie rozwoju, przestrzeni, transportu i mobilności. Związek uzyska podstawy prawne do integracji lokalnych systemów transportowych. Pojawią się dodatkowe środki na realizację zadań w obszarze metropolitalnym. Nie ulega wątpliwości, że zarówno politycznie, zarządczo, finansowo ustawa niesie wiele korzyści – wymienia.

Przedstawiciel Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia – Sopot dodaje, że wierzy, iż przytoczone korzyści przyniosą szybki efekt po stronie jakości życia mieszkańców. Jedną z takich korzyści miałoby być utworzenie jednego biletu na cały transport publiczny w regionie.

– Intencją projektodawcy jest stworzenie jednego biletu metropolitalnego na publiczny transport zbiorowy na obszarze związku metropolitalnego. Pod tym kątem kształtowane są regulacje zawarte w ustawie – wyznaje Warszakowski.

Kluczem wspólna instytucja

Integracja transportu publicznego i w związku z tym m.in. jednolity bilet dla całej metropolii, zdaniem Macieja Warszakowskiego, będą możliwe jedynie przy utworzeniu wspólnej struktury zarządzającej.

– Utworzenie jednego zarządu transportu metropolitalnego, który przejąłby wszystkie zadania i kompetencje zrzeszonych gmin i powiatów, jest rozwiązaniem kluczowym dla usprawnienia systemów transportowych oraz polepszenia oferty transportowej dla mieszkańców. Obowiązek utworzenia takiego zarządu przewiduje projektowana ustawa – tłumaczy.

Zaznacza również, że celem ustawy jest podwyższenie standardu życia mieszkańców Trójmiasta i terenów, które znajdują się w obszarze przyszłej metropolii.

– Utworzenie jednego zarządu transportu zbiorowego, przejęcie lokalnych zarządów transportu publicznego od gmin, a w szczególności Gdańska, Gdyni, Tczewa i Wejherowa, a także utworzenie jednolitego systemu biletowo-taryfowego - to działania, które usługom transportowym się przysłużą – podsumowuje Warszakowski.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Trójmiejska Metropolia zintegruje transport publiczny

Komunikacja

Trójmiejska Metropolia zintegruje transport publiczny

Damian Kelman 25 marca 2025

Polityczna awantura o Pomorską Kolej Metropolitalną

Komunikacja

Polityczna awantura o Pomorską Kolej Metropolitalną

Michał Szymajda 01 sierpnia 2016

Ryba psuje się od głowy, a transport w Polsce – od aglomeracji

Felietony i komentarze

Czas skończyć z marnowaniem potencjału trójmiejskiej SKM

Felietony i komentarze

Trójmiejskie tramwaje wodne: kardynalny grzech zaniechania

Felietony i komentarze

Trójmiasto: transport zbiorowy traci na ambicjach samorządowców

Felietony i komentarze

Zobacz również:

Trójmiejska Metropolia zintegruje transport publiczny

Komunikacja

Trójmiejska Metropolia zintegruje transport publiczny

Damian Kelman 25 marca 2025

Polityczna awantura o Pomorską Kolej Metropolitalną

Komunikacja

Polityczna awantura o Pomorską Kolej Metropolitalną

Michał Szymajda 01 sierpnia 2016

Ryba psuje się od głowy, a transport w Polsce – od aglomeracji

Felietony i komentarze

Czas skończyć z marnowaniem potencjału trójmiejskiej SKM

Felietony i komentarze

Trójmiejskie tramwaje wodne: kardynalny grzech zaniechania

Felietony i komentarze

Trójmiasto: transport zbiorowy traci na ambicjach samorządowców

Felietony i komentarze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5